Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 489/2004 vp - Jari Leppä /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Päijät-Hämeestä Lappiin ulottuva, Kainuun ja Savon halki kulkeva viitostie on yksi maan keskeisimmistä liikenneväylistä. Suomen maantieliikenteestä lähes 1/3 kulkee viitostietä. Liikenteen lisäys valtatiellä 5 on ollut nopeimpia koko maassa. Sen perusparantaminen on tärkeää usean maakunnan asukkaille, yrityksille, kesäasukkaille ja matkailijoille. On välttämätöntä, että perusparantaminen jatkuu edelleen. Hanke sisältyy myös väylätyöryhmän esityksiin.
Toimivat liikenneyhteydet ovat tärkeimpiä tekijöitä alue- ja elinkeinopolitiikassa ja yritysten sijoittumisessa. Tämä on tullut selvästi esille mm. Keskuskauppakamarin julkaisemassa tutkimuksessa. Valtatien 5 tähänastinen parantaminen on tukenut elinkeinoelämää ja aluetaloutta. Sen vuoksi jatkorakentamista ei saa viivyttää, vaan parannustyöt on saatava loppuun Mikkelin eteläpuolisella alueella, jossa perusparannussuunnitelmat ovat jo valmiit. Mikkelin eteläpuolella on neljä tieosuutta, Koirakivi—Karankamäki, Vihantasalmi—Toivola, Tiilikkala—Hurus ja Pitkäjärvi—Kaihu, jotka ovat parantamisen tarpeessa. Kyseisten tieosuuksien keskeneräisyys on selkeä liikenneturvallisuusriski ja yksi este tehokkaamman elinkeino- ja aluepolitiikan toteuttamiselle, joten niiden rakentamista on syytä kiirehtiä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille 31.24.78 lisäyksenä 28 000 000 euroa valtatien 5 parantamiseen Mikkelin eteläpuolella.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004