TALOUSARVIOALOITE 495/2012 vp

TAA 495/2012 vp - Jouko Skinnari /sd ym.

Tarkistettu versio 2.1

Määrärahan osoittaminen Lahti—Heinola—Mikkeli-rataoikaisun suunnitteluuun

Eduskunnalle

Lahteen Helsingistä ulottuva oikorata on osoittanut tarpeellisuutensa. Oikoradan ansiosta koko itäisen Suomen henkilörautatieliikenne on kasvanut hyvin merkittävästi ja ylittänyt ennakkoarviot. Junavuoroja on jouduttu lisäämään. Helsingistä Lahden kautta Heinolan Lusiin on hyvä moottoritieyhteys, mutta Lusista eteenpäin sekä valtiellä 4 (Lusi—Jyväskylä) että valtatiellä 5 (Lusi—Mikkeli) on edelleen viikonloppuisin ruuhkia. Näiden teiden parannukset ohituskaistoin eivät tuo lopullista ratkaisua ruuhkaongelmiin. On huomattava, että maantieliikenne kasvaa Heinolan kohdalla kaksinkertaiseksi valtateiden keskimääräiseen nähden.

Lahti—Heinola-rataosuus on nyt ja tulevaisuudessa erittäin tärkeä vientiteollisuuden kuljetustarpeiden kannalta. Henkilöliikennettä tällä osuudella ei ole, sillä profiililtaan vanhanaikaisena ratana se ei ole nopeudeltaan kilpailukykyinen. Ratahallintokeskuksen selvitysten perusteella rataosa on kuitenkin säilytettävä ja kehitettävä rataosuus. Tehtäessä rataoikaisua Lahti—Heinola—Mikkeli joutuu myös Lahti—Heinola- rataosuus oikaistavaksi.

Nykyisessä kaavoissa ratalinjaan on turhan leveä varaus, joka vaatii tarkentamista, jotta odotusajan haittavaikutukset jäisivät pienemmiksi.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon momentille  31.10.20 lisäyksenä 5 000 000 euroa Lahti—Heinola—Mikkeli-rataoikaisun suunnitteluun.

Helsingissä 28 päivänä syyskuuta 2012

  • Jouko Skinnari /sd
  • Mika Kari /sd
  • James Hirvisaari /ps
  • Juha Rehula /kesk
  • Sirkka-Liisa Anttila /kesk
  • Anne Louhelainen /ps
  • Ismo Soukola /ps
  • Sanni Grahn-Laasonen /kok