TALOUSARVIOALOITE 513/2002
vp
TAA 513/2002
vp - Leea Hiltunen /kd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen tasoristeysten
vähentämiseen ja rataturvallisuuden parantamiseen
Eduskunnalle
Ihminen ja juna kohtaavat joka vuosi kohtalokkain seurauksin
kymmeniä kertoja. Parin viimeisen vuoden aikana onnettomuuksia
on tapahtunut tasoristeyksissä noin viitisenkymmentä kertaa.
Inhimillisistä tragedioista ja taloudellisista vahingoista
huolimatta ongelmaan ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Suomessa
on 5 162 tasoristeystä, joista puomein tai valoin
vartioituja on ainoastaan noin 700. Suurimmalla osalla pääratoja
on yhä keskimäärin yksi tasoristeys jokaisella
ratakilometrillä.
Tasoristeysonnettomuuksissa tapahtui käänne parempaan
kymmenisen vuotta sitten. Tilastojen mukaan vuonna 1990 tasoristeysonnettomuuksia
sattui
105 ja niissä kuoli 27 ihmistä. Onnettomuuksien
määrä puolittui viime vuosikymmenen puoliväliin
asti. Sen jälkeen ei ole tapahtunut parannusta. Siksi on
yhä tarpeen kehittää rataverkkojen turvallisuutta,
sillä jokainen onnettomuus on liikaa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä on
antanut vuoteen 2015 ulottuvan tasoristeysten turvallisuusohjelman,
jossa esitetään poistettavaksi kaikkiaan 1 100
tasoristeystä. Työryhmä määritteli
poistettavien risteyksien kiireellisyysjärjestyksen: vaarallisimmiksi
havaitut 26 tasoristeystä tulisi poistaa vuoden 2005 loppuun
mennessä. Tavoitteena on nostaa Suomen junaturvallisuus
kansainväliselle tasolle vuoteen 2005 mennessä.
Tämä edellyttää tasoristeysten
poistamisen ohella myös sitä, että risteysten
turvajärjestelmiä kohennetaan huomattavasti koko
rataverkolla. Esimerkiksi Norjassa kaikki tasoristeykset on varustettu
varoituslaittein, Ruotsissakin noin 60 prosenttia, Suomessa toistaiseksi
vain 18 prosenttia. Varoituslaitteiden asentamista kaikkiin yleisten
teiden tasoristeyksiin tulee harkita myös Suomessa. Tämä tarkoittaa
noin 500 kohdetta.
Tällainen suurhanke rataverkoston turvallisuuden parantamiseksi
ja rataliikenteen nopeuksien parantamiseksi on suurhanke, joka tarvitsee huomattavia
resursseja. Pääratojen vaarallisimpien tasoristeysten
poistaminen ja niiden turvallisuuden parantaminen maksaa n. 300
miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaa esitetyn aikataulun
mukaan noin 20 miljoonan euron kustannuksia vuosittain. Vähintään
tähän tasoon tulee ensi vuoden budjetissa sitoutua
tasoristeysten turvallisuuden ja risteysten turvajärjestelmien
parantamiseksi.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 31.40.78 lisäyksenä 8 200 000
euroa tasoristeysten vähentämiseen ja risteysten
turvajärjestelmien parantamiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002