TALOUSARVIOALOITE 522/2004 vp

TAA 522/2004 vp - Petri Neittaanmäki /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Äijälänsalmen väylän kunnostukseen ja Keiteleen kanavan liikennöitävyyden parantamiseen

Eduskunnalle

Jyväskylän satamaan pääsee Päijänteeltä vesitse vain huonokuntoisen Äijälänsalmen väylän kautta. Maaperältään hienojakoinen salmi on liettymässä nopeasti kulkukelvottomaksi. Toimenpiteisiin väylän korjaamiseksi on ryhdyttävä pian, jotta vesiliikenteen säilyminen Jyväskylän satamaan turvataan. Hanke parantaa myös kaupunkikuvaa vesimatkailun kannalta tärkeän sisääntuloväylän ympäristössä. Äijälänsalmen kunnostussuunnitelma on valmis ja ympäristölupakäsittely meneillään.

Keiteleen kanavareitin liian matalat alikulkukorkeudet ovat olleet kanavaliikenteen pullonkaula. Matalimman sillan, Vuonteensalmen 3,5 m:n alikulkukorkeudessa olevan sillan, korvaaminen Laukaassa uudella Eeronsalmen silta- ja väyläratkaisulla 8 m:n alikulkukorkeuteen sekä Suolahden Paatelanlahden ratasillan nostaminen koko yläpuolisen vesistöalueen mukaiseen alikulkukorkeuteen, 5,5 m:iin, edesauttaa kanavareitin liikenteellistä hyödyntämistä erityisesti vesimatkailuun.

Kanavareitin silta- ja väylähankkeet voidaan käynnistää heti.

Kustannukset ovat yhteensä 4,2 miljoonaa euroa, josta

  • Äijälänsalmen väylän kunnostus 1,25 miljoonaa euroa
  • Eeronsalmen silta ja väylä 2,78 miljoonaa euroa
  • Paatelan ratasillan korotus 0,17 miljoonaa euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.30.77 4 200 000 euroa Äijälänsalmen väylän kunnostukseen ja Keiteleen kanavan liikennöitävyyden parantamiseen.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Petri Neittaanmäki /kesk 
  • Reijo Laitinen /sd
  • Kalevi Olin /sd
  • Susanna Huovinen /sd
  • Matti Kangas /vas
  • Aila Paloniemi /kesk
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Ahti Vielma /kok