TALOUSARVIOALOITE 522/2004
vp
TAA 522/2004
vp - Petri Neittaanmäki /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Äijälänsalmen
väylän kunnostukseen ja Keiteleen kanavan liikennöitävyyden
parantamiseen
Eduskunnalle
Jyväskylän satamaan pääsee
Päijänteeltä vesitse vain huonokuntoisen Äijälänsalmen
väylän kautta. Maaperältään
hienojakoinen salmi on liettymässä nopeasti kulkukelvottomaksi.
Toimenpiteisiin väylän korjaamiseksi on ryhdyttävä pian, jotta
vesiliikenteen säilyminen Jyväskylän
satamaan turvataan. Hanke parantaa myös kaupunkikuvaa vesimatkailun
kannalta tärkeän sisääntuloväylän
ympäristössä. Äijälänsalmen
kunnostussuunnitelma on valmis ja ympäristölupakäsittely meneillään.
Keiteleen kanavareitin liian matalat alikulkukorkeudet ovat
olleet kanavaliikenteen pullonkaula. Matalimman sillan, Vuonteensalmen
3,5 m:n alikulkukorkeudessa olevan sillan, korvaaminen Laukaassa
uudella Eeronsalmen silta- ja väyläratkaisulla
8 m:n alikulkukorkeuteen sekä Suolahden Paatelanlahden
ratasillan nostaminen koko yläpuolisen vesistöalueen
mukaiseen alikulkukorkeuteen, 5,5 m:iin, edesauttaa kanavareitin
liikenteellistä hyödyntämistä erityisesti
vesimatkailuun.
Kanavareitin silta- ja väylähankkeet voidaan käynnistää heti.
Kustannukset ovat yhteensä 4,2 miljoonaa euroa, josta
- Äijälänsalmen
väylän kunnostus 1,25 miljoonaa euroa
- Eeronsalmen silta ja väylä 2,78 miljoonaa euroa
- Paatelan ratasillan korotus 0,17 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 31.30.77 4 200 000
euroa Äijälänsalmen väylän kunnostukseen
ja Keiteleen kanavan liikennöitävyyden parantamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004
- Petri Neittaanmäki /kesk
- Reijo Laitinen /sd
- Kalevi Olin /sd
- Susanna Huovinen /sd
- Matti Kangas /vas
- Aila Paloniemi /kesk
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Lauri Oinonen /kesk
- Ahti Vielma /kok