TALOUSARVIOALOITE 536/2002 vp

TAA 536/2002 vp - Susanna Huovinen /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 4 parantamiseen välillä Kirri—Äänekoski

Eduskunnalle

Valtatie 4 (E75) on keskeinen pääteiden runkoverkkoon kuuluva yhteys pääkaupunkiseudun ja Pohjois-Suomen välillä ja osa yleiseurooppalaista TEN-verkkoa. Tien asema valtakunnallisena tavaraliikenteen kuljetusväylänä on korostunut. Tiejakso palvelee Keski-Suomen keskeistä kasvuvyöhykettä ja on osa kasvavan maakuntakeskuksen lentokenttäyhteyttä. Lentoaseman matkustajaterminaalin alkamassa olevan laajennuksen ja kentän tuntumaan valmisteilla olevan liiketoiminta-alueen kehityksen myötä alueen logistiset vaatimukset kasvavat.

Palokan—Kirrin alueella Äänekoskelle Hirvaskankaan liittymän läheisyyteen on muodostumassa kasvavat liiketoiminta- ja työpaikka-alueet. Liikennemäärä on nykytilanteessa yli 12 000 ajoneuvoa/vrk, joten tie ruuhkautuu helposti. Perjantain liikennemäärät ovat lähes 1,3-kertaisia keskimääräiseen vuorokausiliikenteeseen verrattuna. Välillä on paljon myös työmatkaliikennettä molempiin suuntiin, ja iltapäivän huipputunnin liikennemäärä on lähes 10 % koko vuorokauden liikennemäärästä.

Jyväskylän seudun kasvun luomien kuljetustarpeiden lisäksi Jyväskylästä on muodostunut kuljettajien työaikalainsäädännön vuoksi strategisesti tärkeä kuljetusten vaihto- ja solmupiste, jolle nelostien toimivuus on elinehto. Nelostiejakso on keskeinen elinkeinoelämän päivittäisille kuljetuksille. Raskaan liikenteen kasvu on tiejaksolla ollut viisivuotisjaksolla 1995—2000 Jyväskylässä 43 % ja Äänekosken kohdalla 38 %. Kuljetusmäärät ovat edelleen kasvussa. Mm. M-realin kuljetukset ovat tekeillä olevien tehdasinvestointien myötä lisääntymässä vuosina 2001—2004 Jyväskylän ja Äänekosken välillä 441 000 tonnista 610 000 tonniin.

Tiejakso kuuluu kokonaisuudessaan moniongelmaisiin päätiekohteisiin. Nykyinen tie on yksiajoratainen ja 10 m leveä. Yksityistieliittymien suuri määrä, maaston korkeuserot, osin tien pystygeometrian pienipiirteisyys sekä tien kapeus haittaavat ohittamista, ja jonoja muodostuu helposti erityisesti runsaan raskaan liikenteen takia. Pääliittymät ovat turvattomia, ja niihin on jo nyt jouduttu soveltamaan erityisjärjestelyjä.

Kirri—Äänekoski-välin hankekokonaisuus sisältää tien suuntauksen ja rakenteen parantamisen, ohituskaitojen rakentamisen, rinnakkaistie- ja liittymäjärjestelyt sekä kevytväylien ja alikulkukäytävien rakentamisen. Välillä varaudutaan myöhemmin tien nelikaistaistamiseen. Hankkeen kustannusarvio on 37 milj. euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille  31.24.79 lisäyksenä 5 000 000 euroa tiejakson Kirri—Äänekoski parannustöiden aloittamiseen valtatiellä 4.

Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002

  • Susanna Huovinen /sd
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Matti Kangas /vas
  • Kalevi Olin /sd
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Reijo Laitinen /sd
  • Petri Neittaanmäki /kesk
  • Juha Karpio /kok
  • Mauri Pekkarinen /kesk
  • Johannes Leppänen /kesk