TALOUSARVIOALOITE 542/2005
vp
TAA 542/2005
vp - Jouko Laxell /kok
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen Varsinais-Suomen tiehankkeisiin
Eduskunnalle
Kantatie 52 on alueen pääyhteys etelässä Perniöön
ja Tammisaareen sekä pohjoisessa Someron suuntaan ja siitä edelleen
Tampereelle. Nykyinen kantatieyhteys on epäjatkuva. Kantatien 52
liikenne kulkee Salon keskusta-alueen katuverkkoa pitkin. Keskustan
läpi kulkeva liikenne lisää keskusta-alueella
melu-, tärinä- ja ympäristöhaittoja
sekä huonontaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta
katuverkolla. Keskustan kiertomahdollisuus puuttuu.
Salon itäisen ohikulkutien yleissuunnitelma valmistui
kesällä 2004. Seuraava suunnittelu-vaihe on yksityiskohtaisen
tiesuunnitelman laatiminen ja rakentamisen aloittaminen. Ohikulkutie
kuuluu Turun tiepiirin suunnitelmiin.
Salon itäinen ohikulkutie olisi tärkeä kauttakulkuyhteys
ja yhdistävä lenkki Salon itä- ja ete-läpuolisilta
liikenneväyliltä moottoritielle. Ohikulkutie mahdollistaa
raskaan liikenteen ohjaamisen pois Salon kaupungin keskustasta.
Tällöin Salon keskustan katuverkon kuormitus pienenee, jolloin
erityisesti raskaan liikenteen aiheuttama melu, päästöt
ja tärinät vähenevät. Myös
pitkän matkan tavaraliikenteen olosuhteet paranevat, kun
reitti siirtyy pois keskustan katuverkosta.
Valtatie 8 (Raisio—Pori) on osa Turun ja Oulun välistä länsirannikon
satamakaupunkeja yh-distävää tietä.
Se on liikenneväylänä tärkeä,
koska Turun ja Porin välillä ei ole suoraa rautatieyhteyttä.
Valtatie 8 on tärkeä tavaraliikenteen väylä,
ja se palvelee myös Naantalin ja Uudenkaupungin satamia.
Tien riittämättömästä kapasiteetista
aiheutuu päivittäistä ruuhkautumista.
Paikoitellen tien kapeus sekä tiheässä olevat
tasoliittymät yhdessä suurten liikennemäärien
kanssa heikentävät liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Laillisesti ja luvanmukaisesti rakennetut tiepenkereet ovat
vuosien mittaan saaneet aikaan monia haitallisia vaikutuksia vesistöissä.
Virtaukset ovat estyneet tai ainakin heikentyneet. Tämä taas
on aiheuttanut vesien laadun heikkenemistä.
Särkisalon pengertien osalta tiepiirillä on
ollut ajatus tehdä penkereeseen uusi pieni vir-tausaukko
penkereen toiseen päähän. Tehdyn selvityksen
mukaan tällainen uusi pieni virtausaukko vain lisää veden
laadun heikkenemisen riskiä. Uuden pienen aukon aiheuttama
suhteellisen voimakas virtaus voi aiheuttaa pohjasedimenttiin sitoutuneiden
fosforin ja typen liikkeelle lähdön. Tilanne siis
todennäköisesti vain huononee, jos penkereeseen
tehdään pelkästään
kosmeettisia muutoksia.
Särkisalon pengertiehen tarvitaankin iso, sadan metrin
aukko ja silta. Tämäkin voi aluksi ai-heuttaa
myös joitain haitallisia muutoksia pohjasedimentissä,
mutta pitkällä aikavälillä muutos vesien
tilassa parempaan on odotettavissa. Jos nykyiset haitalliset muutokset
ovat aiheutuneet neljän vuosikymmenen aikana, niin kunnon
aukon vaikutuksesta tilanne kyllä seuraavien neljän
vuosikymmenen aikana paranee olennaisesti.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
momentille 31.24.78 lisäyksenä 32 000 000
euroa, josta 13 000 000 euroa käytetään
Salon itäisen ohikulkutien rakentamiseen, 13 000 000
euroa valtatien 8 välin Raisio—Pori korjausrakentamisen
käynnistämiseen sekä 6 000 000
euroa Särkisalon pengertien korjaamiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005