TALOUSARVIOALOITE 545/2008
vp
TAA 545/2008
vp - Elisabeth Nauclér /r ym.
Tarkistettu versio 2.0
Suomennos
Määrärahan osoittaminen siviilikriisinhallintaan
Eduskunnalle
Suomea arvostetaan maailmalla toiminnasta maailmanrauhan
puolesta. Erityinen kriisinhallintakeskus (Crisis Management Centre
Finland — CMC Finland) on perustettu Kuopioon. Se on vuodesta
2007 lähtien vastannut siviilikriisinhallinnan asiantuntijoiden
koulutuksesta ja alan tutkimus- ja kehittämistoimista.
Kesästä 2008 lähtien keskus
vastaa myös asiantuntijoiden rekrytoinnista kansainvälisiin
siviilikriisinhallintatehtäviin. Yhä edelleen
ajatukset menevät katastrofeihin ja humanitäärisiin
toimiin kuullessamme puhuttavan siviilinkriisinhallinnasta, ja aivan
oikein siviilikriisinhallinta, kehitysyhteistyö ja humanitäärinen
apu kulkevat usein rinnatusten kohti samaa päämäärää.
Toiminta-alueen ja rahoituksen suhteen ne ovat kuitenkin itsenäisiä.
Siviilikriisinhallinnan tarve kasvaa. Samanaikaisesti toimintaedellytykset
käyvät yhä haastavammiksi ja monivivahteisemmiksi,
mikä edellyttää kokonaisvaltaisempaa
lähestymistapaa ja toimintakykyä. Kriisinhallinta
on osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Sillä edistetään Suomen
ulkopoliittisia tavoitteita ja parannetaan Suomen omaa turvallisuutta.
Nimi CMC — Crisis Management Centre — on oikeastaan
virheellinen. Suomen ulkopolitiikan tehtävänä ei
ole tulipalojen sammuttaminen ja jo syntyneistä kriiseistä huolehtiminen,
vaan meidän tulee harjoittaa politiikkaa, jossa ennalta
ehkäisevillä toimilla estetään
kriisien puhkeaminen. Varoja on oltava siviilitoimien käynnistämiseen
ennen aseellisten konfliktien puhkeamista. Valtioneuvosto on hiljattain
hyväksynyt periaatepäätöksen
siviilikriisinhallinnan kansallisesta strategiasta, ja Kriisinhallintakeskuksen
tarpeet onkin otettu melko hyvin huomioon budjetissa. Kuitenkin
tarvittavien joustojen saaminen siihen, että voimavarat
olisivat ulkoasiainministeriön käytettävissä silloin,
kun niitä eniten tarvitaan, edellyttää määrärahojen
lisäämistä.
Hallituksen äskettäin valmiiksi saama siviilikriisinhallinnan
kansallinen strategia asettaa tavoitteeksi 150 henkilön
saamisen siviilikriisinhallinnan kentälle (YK, EU, ETYJ
ym.). Tässä yhteydessä on lisäksi
syytä todeta, että näiden suomalaisten
koulutus- ja palkkakustannukset täyttävät
ns. ODA-kriteerit (Official Development Assistance), minkä vuoksi
toimet voidaan siis lukea Suomen kehitysapuun.
Ei ole mahdollista saavuttaa 150 koulutetun asiantuntijan tavoitetta,
jollei määrärahoja lisätä Kriisinhallintakeskuksen
tarpeisiin. Koulutettujen asiantuntijoiden ja Kriisinhallintakeskuksen resurssien
välillä on selvä kytkentä, ja
nykyisillä resursseilla Suomi ei pysty täyttämään
velvoitteitaan. EUMM Georgiassa, EUPOL Afganistanissa ja EULEX Kosovossa
aiheuttavat tarpeen lisätä määrärahoja
talousarvioon. Lyhyellä varoitusajalla tulleisiin toimiin
Georgiassa ei ollut resursseja, vaan tarvittiin materiaalin lyhyitä vuokrasopimuksia.
Tämä on tuskin pidemmän päälle kannattavaa.
Jotta siviilikriisinhallintatehtävissä toimivat muodostaisivat
myös käytännössä Suomen
ulkopolitiikan resurssin pystymällä toimimaan
kulloisessakin poliittisessa tilanteessa, lisävarat ovat
tarpeen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon
momentille 26.01.01 lisäyksenä 1 000 000
euroa siviilikriisinhallintaan.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2008
- Elisabeth Nauclér /r
- Mikaela Nylander /r
- Mats Nylund /r
- Håkan Nordman /r
- Anna-Maja Henriksson /r
- Pekka Haavisto /vihr
- Kimmo Kiljunen /sd
- Annika Lapintie /vas