Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 578/2002 vp - Timo Ihamäki /kok
Tarkistettu versio 2.0
Kymijoen kanavointihankkeen toteuttaminen on nyt Keitele—Päijänne-kanavan valmistuttua entistä ajankohtaisempi. Kanavahanke on tarpeellinen ennen kaikkea kuljetustaloudellisen kokonaishyödyn ja ympäristöystävällisen kuljetusmuodon vuoksi. Kanavointihankkeen suunnittelua tuleekin tässä vaiheessa nopeuttaa.
Kymijoen kanavointi tulee palvelemaan ennen kaikkea vienti- ja tuontiliikennettä sekä lisäämään tuntuvasti alueen matkailumahdollisuuksia. Samalla se tulisi luomaan myös aivan uusia mahdollisuuksia muun elinkeinotoiminnan kehittämiselle.
Merenkulkuhallituksen laatima Kymijoen, Savon ja Mäntyharjun kanavavaihtoehtojen kustannus- ja kannattavuuslaskelma osoittaa Kymijoen kanavointihankkeen kannattavimmaksi ja toteuttamiskelpoisimmaksi. Merenkulkuhallitus on laatinut hankkeesta myös alustavan ympäristöselvityksen. Kanavointihankkeen kustannusarvio on väylän syvyydestä riippuen 1—1,5 miljardia markkaa.
Merenkulkuhallituksen tulee nyt hyvin nopeasti toteuttaa suunnitelmansa kuljetusjärjestelmien selvittämisestä. Selvitys tulee ulottaa Suomen rannikkoverkoston lisäksi myös Euroopan satamaverkkoon.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.30.77 340 000 euroa Kymijoen kanavaselvityksen jatkamiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002