Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 610/2004 vp - Lauri Oinonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Jyväskylä—Vaasa-valtatiestä (vt 18) puuttuu väli Ähtäri—Multia. Hanke on koko maassa ainoa valtatieverkon puuttuva osuus. Suunnitellulla yhteysvälillä on nyt vain heikkotasoisia ja osin päällystämättömiä paikallis- ja maanteitä. Valtatiereitti on nyt viitoitettu tilapäisesti vanhoja, mutkittelevia maantieuria Väätäiskylän kautta. Se ei ole kilpailukykyinen kuljetuksille Suomen poikkisuunnassa Pietariin, eivätkä alueen kunnat ole hyötyneet liikenteestä välillä Vaasa—Pietari. Seinäjoen ja Jyväskylän välillä on liikennettä vajaa kolmannes siitä määrästä, joka yleensä on vastaavanlaisten maakuntien keskusten välillä. Tiejakso kuuluu Tiehallinnon PTS-suunnitelman mukaan pääteiden runkoverkkoon.
Hanke parantaa huomattavasti Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan välisiä liikenneyhteyksiä ja luo merkittäviä kehittymisedellytyksiä alueen kunnille. Hankkeella on merkitystä kansainväliselle liikenteelle keskisen Skandinavian ja Pietarin välillä.
Rakennustyön kustannusarvio on Tiehallinnon yhteysväliselvityksen mukaan 18,2 milj. euroa, ja tiesuunnitelma on valmis. Tiejaksoon liittyvä Multian ohitus on rakennettu osin EU-rahoituksella ja se on valmistunut jo syksyllä 1999.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille 31.24.78 lisäyksenä 5 000 000 euroa Jyväskylä—Vaasa-valtatien (vt 18) välin Multia—Ähtäri rakennustöiden jatkamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004