TALOUSARVIOALOITE 621/2007
vp
TAA 621/2007
vp - Heikki A. Ollila /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen opintokeskusten opintokerhotoimintaan
Eduskunnalle
Parlamentaarinen aikuiskoulutustyöryhmä (PAT)
käynnisti vuonna 2002 valmistuneessa muistiossaan keskustelun
vapaan sivistystyön ns. suuntaviivaopinnoista. Ajatusta
on tämän jälkeen kehitetty yhteistyössä vapaan
sivistystyön toimijoiden ja opetushallinnon kanssa, ja
parhaillaan (2005—2008) on käynnissä näiden
opintojen lisäämiseen ja kehittämiseen
tähtäävä informaatio-ohjaus.
Suuntaviivaopintojen ideana on, että tarvitaan erityistoimenpiteitä ja
uudenlaisia opintoja tiettyjen huonompiosaisten ja aikuiskoulutuksessa
aliedustettujen kansalaisryhmien osallistumisen lisäämiseksi.
Suuntaviivaopinnoissa puhutaan toisaalta uudenlaisista oppisisällöistä ja
toisaalta aliedustettujen ryhmien aktivoimisesta.
Järjestöllistä sivistystyötä tekevillä opintokeskuksilla
on hyvät toiminnalliset edellytykset tarttua suuntaviivaopintojen
kaltaisiin erityisiin opinnollisiin haasteisiin. Koulutuksen arviointineuvosto
toteaa vapaan sivistystyön vaikuttavuutta ja suuntaviivaopintoja
koskeneen arviointihankkeen juuri valmistuneessa loppuraportissa,
että opintokeskukset ovat ottaneet suuntaviivaopintoja
koskevan tehtävän vastaan "positiivisesti ja aktiivisesti".
Uudet haasteet ja uudenlaisten toimintamuotojen kehittäminen
edellyttävät kuitenkin myös rahallista
resursointia. Opetusministeriö myönsikin vuonna
2006 opintokeskuksille erillisavustuksen, jolla haluttiin tukea
opintokerhotoiminnan kehittämistä vastaamaan entistä paremmin tämänhetkisiä yhteiskunnallisia
haasteita. Sitä vastoin itse opintokerho-opiskeluun myönnetty valtion
tuki on jäänyt viime vuosina vähäiseksi
ja vuoden 2007 valtion budjetissa suorastaan romahtanut. Myös
opintokeskuksille osoitettu valtionosuus opintokeskusten muuhun
opintotoimintaan (opetustuntien enimmäismäärä)
on riittämätön kansalaisjärjestöjen
tarpeisiin nähden. Myös opetustunteina toteutettu
toiminta sisältää suurelta osin suuntaviivaopintoja.
Tällä hetkellä opintokerhotunnin
yksikköhinnan pienuus vaikeuttaa eniten niiden mahdollisuuksien
hyödyntämistä, joita opintokerhotoiminta
tarjoaa. Yksikköhintaa pudotettiin vuonna 2003 neljään
euroon, eikä siihen ole tämän jälkeen
tehty indeksitarkastuksia. Edellä mainittu opintokeskusten
yhteinen opintokerhotoiminnan kehittämishanke osoitti selkeän
tarpeen nostaa opintokerhojen tuntihintaa. Erityisesti opintokeskuksilla
tulisi olla mahdollisuus resursoida tavanomaista intensiivisempää opintotoimintaa
harjoittavia
opintokerhoja muita enemmän. Tällaisia kerhoja
ovat mm. suuntaviivaopintojen teemoja opiskelevat opintokerhot.
Ennen vuotta 1994 haasteellisimpia opintokerhoja varten olikin olemassa
ns. korotettua valtionapua.
Kun valtionosuutta opintokeskusten opintokerhotoimintaan lisätään
510 000 eurolla, tämä tulisi tehdä korottamalla
opintokerhojen yksikköhintaa kahdella eurolla niin, että yksikköhinta olisi
nykyisen neljän euron sijaan kuusi euroa ja valtionosuus
opintokerhotoimintaan yhteensä 1 530 000
euroa valtionosuuteen oikeuttavien yksiköiden ollessa enintään
255 000 opintokerhotuntia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon
momentille 29.30.53 lisäyksenä 510 000
euroa opintokeskusten opintokerhotoimintaan.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007
- Heikki A. Ollila /kok
- Tuomo Hänninen /kesk
- Päivi Lipponen /sd
- Minna Sirnö /vas
- Kirsi Ojansuu /vihr