TALOUSARVIOALOITE 632/2010 vp

TAA 632/2010 vp - Lauri Oinonen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 4 Oravasaaren liittymän rakentamiseen

Eduskunnalle

Uutta nelostietä ollaan rakentamassa Jyväskylän Kanavuoren ja Toivakan Viisarinmäen välillä 22 kilometriä ilman suunniteltua Oravasaaren Haukanmaantien liittymää. Onnettomuuden sattuessa ei tieltä ole minkäänlaista mahdollisuutta ohjata liikennettä kiertoteitse. Oravasaaren liittymä sijaitsee noin 10 kilometrin päässä Kanavuoresta eli sopivasti tieosuuden puolivälissä.

Oravasaaren liittymä on aikoinaan suunniteltu ja luvattu toteuttaa. Kyläläisiltä on lunastettu maat, eikä kukaan valittanut asiasta, koska kaikki tarvitsevat liittymää, ja se oli mukana Tiehallinnon suunnittelukartoissa. Kaavassa sekä liittymäsuunnitelmassa oli myös liikepaikkavaraus, joka toteutuessaan auttaisi Oravasaarta kehittymään elinvoimaisena asuinpaikkana. Liittymä myös ylläpitäisi muuttohalukkuutta seudulle. Liittymän poisjäänti heikentää Oravasaaren kehittymismahdollisuuksia.

Oravasaaren asukkaiden liikenneturvallisuuden vuoksi liittymän rakentaminen on erittäin tärkeää. Tiehallinto on suunnitelmassaan todennut valtatien 4 Oravasaaren ja Kanavuoren välillä olevan mutkainen ja kapea. Oravasaaresta käydään pääsääntöisesti töissä Jyväskylässä. Minkä vuoksi ne, jotka kulkevat eniten väliä Oravasaari—Kanavuori, joutuvat kulkemaan tuota kapeaa ja mutkaista tietä, jonka kunnossapitoaste vielä heikkenee uuden tien auettua käyttöön? Liittymän avulla myös työmatkaan käytetyt ajat lyhenisivät ja matka tulisi turvallisemmaksi. Oravasaaressa on 500 asukasta, lisäksi kesäasukkaita on 300.

Mikäli liittymää ei toteuteta, heikkenee talvikunnossapitotilanne työmatkoja ajatellen erityisesti talvisin. Pelkona on myös hälytysajoneuvojen saannin hidastuminen talvikunnossapidon heikentymisen vuoksi.

Haukanmaantien varteen on suunnitteilla myös kivimurskaamo — mikäli se toteutuu, niin tien kulutus raskaan kaluston osalta lisääntyy huomattavasti. Myös julkisen liikenteen käyttömahdollisuus on vaarassa vaikeutua: jos liittymää ei ole, niin pikavuorot eivät voi pysähtyä. Maaseudun asukkaat joutuvat jälleen eriarvoiseen asemaan.

Uusi nelostie on moottoriliikennetie, johon jouduttaisiin nyt Oravasaaren kohdalla rakentamaan neljä 500 metrin pituista kiihdytyskaistaa. Kustannusarvio on noin 2,5 miljoonaa euroa. Mikäli rahoitusta ei koko liittymälle ole mahdollista saada, tulisi nyt harkita mahdollisuutta rakentaa puolet rampeista eli Jyväskylän suuntaan ja sieltä pois.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta lisää valtion vuoden 2011 talousarvioon momentin  31.10.20 perusteluihin maininnan, että määrärahaa saa käyttää Oravasaaren liittymän rakentamiseen valtatielle 4 alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti.

Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010

  • Lauri Oinonen /kesk