Kolmannen sektorin toiminnat ovat ottaneet sijansa
         yhteiskunnassamme. Vaikka työttömien yhdistysten
         edustajat ovat usein todenneet tavoitteekseen tehdä yhdistyksensä tarpeettomiksi,
         silti tarvetta on yhä. Emme pidä oikeana linjaa,
         jossa avustusrahat lopetetaan. Eri paikkakunnilla on suhteellisen
         pienillä avustusrahoilla saatu työllistettyä yhteensä satoja
         ihmisiä maakunnassamme. Aina kun jotakin tekee, niin jotakin
         saa, on totuus tänäkin aikana. Kun vaihtoehdoksi
         jää vain rahanmeno eikä tulosta työstä,
         tilanne ei ole oikein. Kolmannen sektorin yksi tärkeä tehtävä on
         myös auttaa ja ohjata ihmisiä eri elämänvaiheiden
         jälkeen työelämään.
      
      
      Ajatus työllistymisestä työmarkkinoille
         on hyvä, mutta aina se ei vain eri syistä onnistu.
         Silloin kolmas sektori on korvaamattoman tärkeä antaessaan
         mahdollisuuden työhön tukirahoillakin. Käydessäni
         eri työttömien yhdistysten ja nuorten työpajojen
         toimipisteissä niin maakunnassamme kuin Keuruullakin olen
         tavannut vain työstään iloisia ihmisiä.
         Jokaisen ja erityisesti nuoren kohdalla tämä merkitsee
         paljon. Tilanteiden ja asioiden parantuessa useimmat ovat sitten työllistyneet
         muille työmarkkinoille tai toimivat yrittäjinä.
         Tässäkin on tullut kiitettävän
         myönteistä tulosta.
      
      
      Työ on jo sinänsä arvokas asia ihmiselle.
         Tätä mahdollisuutta tulee tarjota monin tavoin.
         Kukaan ei saa jäädä osattomaksi. Kolmannen
         sektorin työtä tarjoaviin toimintoihin on löydettävä ratkaisut
         ja rahoitus. Kovan kilpailunkin maailmassa jokaiselle on oltava
         tarjolla jotakin työtä. Työllä itsellään
         on paljon muitakin arvoja kuin välitön rahallinen
         tulo. Kuinka turvataan kolmannen sektorin toimijoiden toimintamäärärahojen
         jatkuminen, etteivät toiminnat keskeytyisi tai loppuisi?
      
      
      Ensinnäkin laki ja asetus työllisyyspoliittisesta
         avustuksesta ei velvoita "työllistämään".
         Niissä puhutaan työllistymistä edistävistä toimenpiteistä.
         Joillakin yhdistyksillä työllistämisen
         lisäksi on kysymys ihmisten elämänlaatua
         parantavista toimenpiteistä. Jos ja kun yhdistyksen toiminta
         loppuu, niin loppuu myös kaikki edellä kerrottu.
         Yhdistyksen toiminta ei ole pelkkää työllistämistä.
         Se on ennen muuta yritystä valmentaa ihmisiä työelämään
         ja parantaa heidän elämänlaatuaan. Maksuttomat
         toimistopalvelut loppuvat, maksuton neuvonta esim. velka- ja eläkeasioissa
         loppuu, maksuton mahdollisuus lukea lehtiä kahviossa loppuu — eikä kahvista
         aina peritä maksua. Maksuton mahdollisuus käyttää nettiä tai
         muuten tietokonetta kahviossa loppuu.
      
      
      Ylipäätään mahdollisuus
         matalan kynnyksen sosiaaliseen kanssakäymiseen toimistossa
         ja kahviossa loppuu. Sellaisen paikan puuttuminen, jossa voi vapaasti
         ja vertaistensa joukossa olla (mukaan lukien toimiston palkattu
         väki), saattaa johtaa ns. syrjäytymiseen. Mahdollisuus
         oppia työelämää ja sitä myötä palata
         normaaliin työelämään loppuu.
         Yhdistys on pystynyt järjestämään "työpaikan"
         talon omissa töissä ja talon ulkopuolisissa töissä 6—10
         henkilölle vuodessa erilaisten tukien avulla. Yhdistyksessä työssä olevilta ei
         vaadita tulosta. Ensimmäinen opeteltava asia on oppia tulemaan
         töihin töiden alkaessa ja lähteä pois
         töiden päättyessä.
      
      
      Tällainen yhdistys on matalan kynnyksen työpaikka.
         Ruokapankkitoiminta loppuu. Vuonna 2007 yhdistys antoi 401 ruokalippua
         ruokapankin asiakkaille. Sitä emme tiedä, montako
         lappua seurakunnan diakoniatyö ja sosiaalitoimisto on antanut.
         Yhdistys on hoitanut ruokapankin, mutta ruokalappuja ihmiset saavat
         myös diakonialta ja sosiaalitoimistosta. Yhdistyksille
         ei annettu yhtään siirtymäaikaa. Yhtäkkisestä rahoituksen loppumisesta
         seurasi nippu ongelmia. Miten maksetaan vuokrat? Irtisanomisaika
         on keskimäärin kolme kuukautta, ja yhdistysten
         on lähdettävä tiloistaan viimeistään
         30.4.2008.
      
      
      Kysymykseksi nousee mm. se, minne laitetaan yhdistyksen omistamat
         tavarat (toimiston koneet, laitteet, pöydät, arkisto,
         kahvion astiasto jne.). Miten maksetaan työntekijöiden
         palkat? Toimistoa, kahviota ja kirpputoria ei hetkessä ajeta
         alas eikä ilman työntekijöitä.
         Allekirjoittanut on hakenut palkkaansa palkkaturvasta. Miten selvitään
         veroista, joita verottaja määräsi yhdistykselle
         sen omasta varainhankinnasta? Onko nykyisen hallituksen tarkoitus
         ajaa vapaaehtoinen ja puolittain vapaaehtoinen järjestötoiminta
         ahdinkoon? Jos yhdistys ei selviä velvoitteistaan käytettyään
         kaikki keinot, niin jäävätkö rästit
         yhdistyksen vastuullisten henkilöiden vastattaviksi?
      
      
      Nuorten työpajojen toimintojen turvaaminen ja yhteiskunnallisen
         syrjäytymisen ehkäiseminen on tärkeää.
         Pitkäaikaistyöttömyys aiheuttaa ongelmia
         monille ihmisille. Monelle se on myös muuttunut pysyväksi
         työttömyydeksi. Pitkäaikaistyöttömien
         tilanteen helpottamiseksi olisi erityisen tärkeää kehittää työ-
         ja sosiaalihallinnon yhteistoimintaa paikallistasolla. Tätä varten on
         jo asetettu työryhmä kehittämään
         koordinoituja malleja ja keinoja pitkäaikaistyöttömien
         palveluihin.
      
      
      Pelkkä työpaikalla hankittu ammattitaito ei enää riitä muuttuvilla
         työmarkkinoilla, jos työntekijällä ei
         ole yleissivistäviä ja ammatillisia perusvalmiuksia.
         Työelämästä syrjäytymisen
         ehkäiseminen edellyttää ammatillisten
         ja yleissivistävien perusvalmiuksien parantamista erityisesti ikääntyvillä työntekijöillä.
         Nuorten kohdalla on varmistettava toteutettujen koulutusuudistusten lisäksi,
         että nuorten työpajatoiminnan jatkuvuus turvataan
         ja työpajojen toimintaa kehitetään. Erityistä huomiota
         on kiinnitettävä palvelujärjestelmien
         ulkopuolelle pudonneisiin ja elämänhallinnassaan
         vaikeuksissa oleviin nuoriin. Päihde- ja huumausainetilanne
         pahenee. Erityisesti nuorten huumausaineiden käytön
         ehkäisyyn on kiinnitettävä huomiota.