TALOUSARVIOALOITE 643/2001
vp
TAA 643/2001
vp - Valto Koski /sd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
26 parantamiseen välillä Summa—Taavetti
Eduskunnalle
Valtatien 26 liikennemäärät
ovat lisääntyneet erityisesti raskaan liikenteen
osalta, jota on paikoin 40 %. Tie on erittäin
kapea ja päällystettyä piennarta ei juurikaan
ole. Lisäksi maasto on mäkistä. Yleisesti
tien liikenneturvallisuustaso on huono. Hankkeesta on tehty tarveselvitys
ja kehittämistoimenpidesuositus jo vuonna 1993.
Hankkeen toteuttaminen parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
merkittävästi. Kantatie esitetään
parannettavaksi 10,5/7,5 m:n poikkileikkauksen mukaiseksi
valtatieksi. Tien geometriaa parannetaan pystytason osalta. Merkittävimpiä linjauksen
muutoksia tulisi Pyhällön, Lankilan sekä Kurvilan
kohdalle. Muualla linjauksen muutosesitykset ovat vähäisiä.
Kantatie esitetään varustettavaksi kevyen liikenteen
väylällä ja tievalaistuksella välillä Summa—Myllykylä.
Lähes kaikki sillat uusitaan ja yleisten teiden liittymiin
rakennetaan väistötilat.
Hankkeen arvioidut kustannukset ovat välillä Summa—Husula
18 Mmk, Husula—Paijärvi 36 Mmk, Paijärvi—Ihamaa
37 Mmk, Ihamaa—Pyhältö 43 Mmk, Pyhältö—Lankila
21 Mmk, Lankila—Kurvila 22 Mmk ja Kurvila—Heimala
29 Mmk. Parantamistoimenpiteiden kokonaiskustannukset on vuonna
1993 arvioitu 206 Mmk:ksi. Nykyisten kustannusten on arvioitu nousevan 300
Mmk:aan. Hanke voitaisiin toteuttaa myös osittain.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
momentille 31.24.79 lisäyksenä 50 000 000
euroa valtatien 26 parantamiseen välillä Summa—Taavetti.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
2001