TALOUSARVIOALOITE 697/2002
vp
TAA 697/2002
vp - Niilo Keränen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Kontiomäki—Taivalkoski-radan
perusparannukseen
Eduskunnalle
Ratahallintokeskuksen esitteessä Rataverkko 2020 — Radanpidon
linjaukset todetaan, että junaliikenteen kehittämisellä on
positiivisia aluerakenteellisia vaikutuksia. Rataverkko 2020 -suunnitelmassa
Ratahallintokeskus linjaa tulevaisuuden rataverkon kehittämistä,
eikä suunnitelmaan sisälly rataosien Kemijärvi
(Isokylä)—Kelloselkä, Kontiomäki—Taivalkoski/Ämmänsaari, Nurmes
(Porokylä)—Vuokatti ja Huutokoski—Savonlinna
uusimiset. Mainitun suunnitelman mukaan näiden ratojen
uusiminen maksaisi 740 Mmk (124,5 milj. euroa) ja olisi tehtävä vuosina 2004—2010.
Suunnitelmassa ei todeta mitään ratojen purkamisesta,
mutta mahdollisesta uusimisesta luopuminen ja uusimiselle merkitty
takaraja merkinnevät sitä, että mainituista
radoista aiotaan luopua.
Vuoden 2002 talousarvioehdotukseen sisältyi radan sähköistyshanke
Oulusta Kontiomäen kautta sekä Iisalmeen että Vartiukseen.
Hanke on nyt aloitettu, ja sen on tarkoitus valmistua vuoteen 2006
mennessä. Vartiuksen radan yksi merkitys on puutavaran
tuonti Karjalasta. Kontiomäki—Taivalkoski-rata
taas on ainoa ratayhteys koko Ylä-Kainuuseen ja Koillismaalle.
Alueella on merkittäviä kotimaisia metsävaroja
sekä myös lupaavia malmiesiintymiä, jotka
tulevaisuudessa saattavat johtaa kaivostoimintaan. Nykyisin niin puu
kuin myös sahatuotteet kuljetetaan Koillismaalta ja Ylä-Kainuusta
epäedullisesti maanteitse; tulevaisuuden maantieliikenteen
kustannuksista ei kuitenkaan ole mitään tietoa.
Mikäli Kontiomäki—Taivalkoski-rata
päästetään rappeutumaan, alue
ja sen luonnonvarat jäävät pysyvästi
ilman ratayhteyttä. Niin ikään kehittyvä Koillismaan
aluekeskus tarvitsee kehityksensä tueksi ehdottomasti ratayhteyden,
joka kunnostettuna tukisi myös Kuusamon ja mahdollisesti
myöhemmin Karjalan alueen matkailua. Vuoden 2003 talousarvioon
tulee lisätä perusparannuksen suunnitteluun riittävä määräraha. Määrärahan
on tarkoitus turvata ensisijaisesti se, että rataosa pidetään
sellaisessa kunnossa, että se ei ainakaan toistaiseksi
pääse rappeutumaan.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 31.40.21 lisäyksenä 4 000 000
euroa Kontiomäki—Taivalkoski-radan perusparannukseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002