TALOUSARVIOALOITE 700/2007
vp
TAA 700/2007
vp - Kari Rajamäki /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Hankkeen valtatie 5 Päiväranta—Vuorela käynnistäminen
Eduskunnalle
Valtatie 5 on Pohjois-Savon ja Kainuun tärkein pohjois-eteläsuuntainen
maantieyhteys, ja se on samalla yksi koko Suomen tärkeimmistä valtateistä.
Pohjois-Savon liikenneyhteyksien kannalta pahin kohta on Varkaus—Joroinen-tieosuuden
valmistumisen jälkeen Kallan sillat välillä Päiväranta—Vuorela.
Tieosa on nelikaistainen sekaliikennetie moottoriteiden välissä,
ja tieosalla on vielä nostosillat. Tieosan poikkeava luonne,
suuri liikennemäärä, kapeus, hidas liikenne
ja avattavat sillat lisäävät onnettomuusriskiä.
Tiejakson onnettomuustiheys on koko Savo-Karjalan tiepiirin korkein.
Onnettomuustilanteissa liikenne voi ruuhkautua useiksi tunneiksi,
ja veneilykauden aikana siltojen avaus pysäyttää ajoittain
liikenteen. Rinnakkaistie puuttuu, ja liikenne joudutaan tien mennessä poikki
ohjaamaan Vehmersalmen tai Maaningan kautta. Kiertotieyhteydet ovat
matkakohteesta riippuen 60—100 kilometriä pidempiä kuin
yhteys valtatien kautta.
Rinnakkaistien puutteesta ja avattavista silloista aiheutuu
haittaa etenkin hälytysajoneuvoliikenteelle. Pohjois-Savon
aluepelastuslautakunta jopa harkitsee määrätä silloille
tämän vuoksi avauskiellon. Aluepelastuslautakunta
selvitti, että sillä on vastuu alueen turvallisuudesta ja
tällä perusteella oikeus määrätä silloille
avauskielto. Sen sijaan esimerkiksi tiepiiri tai kaupunki ei voi
kieltää vesiliikennettä Kallan siltojen alitse
ja estää sillan avaamisia. Siltojen avauskielto
johtaisi vilkkaan puutavara- ja soraproomukuljetusten siirtymiseen
maanteille, mikä lisäisi ko. kuljetusten kustannuksia
ja raskasta liikennettä muutoinkin heikossa kunnossa olevalla tieverkolla.
Tieosuuden kunnostaminen sisältää tien
nostamisen ja lisäkaistojen, siltojen ja kevyen liikenteen
väylien rakentamisen. Kunnostamisen kustannusarvio on 79
miljoonaa euroa, mikä käsittää myös
yhteyden parantamisen Kuopion lentoasemalle. Hankkeen yleissuunnitelma
on hyväksytty, ja tiesuunnitelma on valmis. Parantamishanke
sisältyy Matti Vanhasen I hallituksen ministerityöryhmän
II infrakoriin. Tieosuuden rakentaminen voidaan aloittaa vuoden
2008 aikana, mitä varten hanke tulee saada liikenne- ja viestintäministeriön
uusien tiehankkeiden luetteloon. Kuopion kaupunki on lupautunut
rahoittamaan lainalla hankkeen toteutuksen vuoden 2008 aikana.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2008
talousarvioon momentin 31.24.78 perusteluihin
maininnan, että määrärahaa saa
käyttää myös hankkeesta valtatie
5 Päiväranta—Vuorela aiheutuviin menoihin
ja että Tiehallinto oikeutetaan solmimaan sopimuksia hankkeen
toteuttamiseen enintään 79 miljoonalla eurolla.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007
- Kari Rajamäki /sd
- Markku Rossi /kesk
- Petteri Orpo /kok
- Tuula Väätäinen /sd
- Elsi Katainen /kesk
- Erkki Virtanen /vas
- Hannakaisa Heikkinen /kesk