TALOUSARVIOALOITE 718/2008 vp

TAA 718/2008 vp - Veijo Puhjo /vas ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen tasoristeysten poistamiseen rataosalla Tampere—Pori

Eduskunnalle

Tampere — Pori/Rauma -rataosa on valtakunnallisesti erittäin merkittävä metsä-, metalli- ja kemianteollisuuden sekä satamien kuljetusväylä. Rataosa on merkittävä kuljetusyhteys Pirkanmaan ja Keski-Suomen teollisuuden ja kaupan sekä länsirannikon satamien välillä. Sähköistys mahdollistaa teoriassa jopa nopeuden 220 km/t, mutta nykyinen ratageometria alentaa tätä nopeutta. Kallistuvakorista Pendolino-junaa käytettäessä voidaan nopeutta kuitenkin nostaa perinteisiin juniin verrattuna.

Liikenneturvallisuuden korostaminen on entistä tärkeämpää junaliikenteen nopeutuessa. Nopeuksien nostamisen edellytyksenä on, että rataosan tasoristeykset on muutettava eritasoristeyksiksi tai poistettava. Tasoristeysten poistuminen mahdollistaa näin investointien täysimääräisen hyödyntämisen nopealla liikenteellä saavutettavien aikavoittojen myötä ja parantaa merkittävästi tie- ja junaliikenteen turvallisuutta. Koko Tampere—Pori-rataosan nopeuden noston kustannukset ovat noin 25 milj. euroa. VR:n tasoristeysten turvallisuusohjelmaan sisältyy myös Tampere—Pori-rataosan risteysten poistaminen pitkällä aikavälillä.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille  31.10.22 lisäyksenä 5 000 000 euroa tasoristeysten poistamiseen rataosalla Tampere—Pori.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008

  • Veijo Puhjo /vas
  • Krista Kiuru /sd
  • Juha Korkeaoja /kesk
  • Sampsa Kataja /kok
  • Reijo Kallio /sd
  • Antti Vuolanne /sd
  • Oiva Kaltiokumpu /kesk
  • Tero Rönni /sd
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Marko Asell /sd
  • Minna Sirnö /vas
  • Pia Viitanen /sd
  • Pertti Virtanen /ps
  • Jukka Gustafsson /sd