TALOUSARVIOALOITE 73/2012
vp
TAA 73/2012
vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
9 turvallisuuden parantamiseen välillä Turku—valtatie
2
Eduskunnalle
Valtatie 9 Turusta Kuopioon on merkittävässä asemassa
Varsinais-Suomen sisäisessä ja maakuntien välisessä niin
tavara- kuin henkilöliikenteessäkin. Valtatie
9 on Itä- ja Keski-Suomen yhteys keskeisiin Länsi-Suomen
vientisatamiin, ja sillä on erityistä merkitystä puu-,
paperi- ja elintarviketeollisuudelle sekä matkailulle.
Viimeisten vuosien aikana valtatiellä 9 Loimaan seudulla
turvallisuustilanne on selkeästi heikentynyt. Kuolemaan
johtaneiden liikenneonnettomuuksien määrä on
ollut 2000-luvulla kasvussa. Loukkaantuneiden määrä on
ollut maan keskiarvoa selvästi suurempi. Muutamia vuosia sitten
sattuneessa vakavassa liikenneonnettomuudessa menehtyi useita nuoria.
Onnettomuuden syinä olivat sekä tienpidon laiminlyönti
että tien heikko peruskunto. Loimaan seudulla liikennesuorite
on yhteensä 119 miljoonaa autokilometriä. Turussa
vastaava luku on 239 miljoonaa ja Laitilassa, jota halkoo valtatie
8, 101 miljoonaa autokilometriä. Liikennemäärät
vaihtelevat 3 600:sta 15 300 ajoneuvoon vuorokaudessa. Yhteysvälillä Turku—Tampere
tapahtuu vuosittain noin 33 henkilövahinkoon johtavaa onnettomuutta,
joissa kuolee keskimäärin neljä ihmistä. Yhteysväli
on muuhun päätieverkkoon verrattuna keskimääräistä vaarallisempi.
Vaarallisimmat kohdat ovat Auran, Pöytyän ja Loimaan
tienoilla.
Kyseisellä tieosuudella hirvi- ja peuraonnettomuuksien
määrä on varsin suuri. Jo pelkästään noin
20 kilometrin matkalla Loimaan molemmin puolin tapahtuu vuosittain
useita kymmeniä peura- ja hirvikolareita. Valtatiellä 9
Loimaalta Humppilaan tapahtuu tiheimmin peurakolareita koko maassa,
lähes 2 peurakolaria vuodessa jokaista tiekilometriä kohti.
Peurakolareiden korvaussummat Loimaan seudulla ovat vuositasolla noin
500 000—600 000 euroa. Hirvionnettomuustiheys
Loimaan seudulla on 44,24, joka on toiseksi korkein koko Suomessa,
ja peuraonnettomuustiheys on 157,33, joka on korkein Suomessa.
Tilastojen ja erityisesti tienkäyttäjiltä tulleiden
palautteiden mukaan erityisen vaarallisia paikkoja liikenneturvallisuuden
kannalta ovat valtatien 9 ja kantatien 41 sekä valtatien
9 ja Auran yhdystien risteykset. Liikenne kyseisissä kohdissa
on erittäin vilkasta, ja erityisesti tiettyinä vuorokaudenaikoina
risteyksissä syntyy vaaratilanteita, koska risteäviltä teiltä ei
pääse ylittämään valtatietä tai
kääntymään valtatielle 9. Kyseisiin
paikkoihin tulisi rakentaa kiertoliittymät. Kiertoliittymien
rakennuskustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat kuin eritasoliittymien. Niiden
avulla kuitenkin liikenneturvallisuutta voidaan parantaa huomattavasti
ja myös liikenteen sujuvuus voidaan turvata.
Valtatien 9 turvallisuutta Loimaan seudulla sekä välillä Turku—maakunnan
raja tulisi parantaa tien peruskuntoa parantamalla ja leventämällä tieosuutta,
rakentamalla hirvieläinaitaa, ottamalla käyttöön
vaihtuvat nopeusrajoitukset sekä rakentamalla tarvittavat
kiertoliittymät. Tien nelikaistaistaminen voitaisiin toteuttaa
pienillä kustannuksilla Liedon aseman ja Auran aseman välillä.
Valtatien 9 yhteysvälin Turku—Tampere parantamisesta
on laadittu kehittämisselvitys vuonna 2003. Kehittämisselvityksessä esitettyjen
toimenpiteiden kustannusarvio on 70,9 miljoonaa euroa. Tehtyjen
päätösten mukaisesti parantamistyö tapahtuisi
useammassa eri vaiheessa kulloinkin käytettävissä olevien
määrärahojen puitteissa, mutta kunnollista
valtatien 9 kunnostamista näillä näkymin joudutaan
odottamaan pidempään. Valtatien 9 kunnostamista ei
sisällytetty vaalikaudella 2012—2016 alkaviin
hankkeisiin, eikä Liikennepoliittiseen selontekoon. Alueen
yrittäjät, liikennöitsijät ja
ylipäätään tien käyttäjät
pitävät valtatien 9 perusteellista kunnostamista
välttämättömänä turvallisuuden
ja liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi. Valtatien 9 kunnostaminen
sekä liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden varmistaminen
ovat useissa valtatien alueen kehittämissuunnitelmissa
esille nostettu keskeinen hanke.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2013
talousarvioon momentin 31.10.20 perusteluihin
maininnan, että määrärahasta
kohdennetaan 300 000 euroa valtatien 9 turvallisuuden parantamiseen välillä Turku—valtatie
2 ja yhteysvälin Lieto—Aura nelikaistaistamisen
suunnitteluun.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2012