TALOUSARVIOALOITE 73/2012 vp

TAA 73/2012 vp - Pertti Hemmilä /kok 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 9 turvallisuuden parantamiseen välillä Turku—valtatie 2

Eduskunnalle

Valtatie 9 Turusta Kuopioon on merkittävässä asemassa Varsinais-Suomen sisäisessä ja maakuntien välisessä niin tavara- kuin henkilöliikenteessäkin. Valtatie 9 on Itä- ja Keski-Suomen yhteys keskeisiin Länsi-Suomen vientisatamiin, ja sillä on erityistä merkitystä puu-, paperi- ja elintarviketeollisuudelle sekä matkailulle.

Viimeisten vuosien aikana valtatiellä 9 Loimaan seudulla turvallisuustilanne on selkeästi heikentynyt. Kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien määrä on ollut 2000-luvulla kasvussa. Loukkaantuneiden määrä on ollut maan keskiarvoa selvästi suurempi. Muutamia vuosia sitten sattuneessa vakavassa liikenneonnettomuudessa menehtyi useita nuoria. Onnettomuuden syinä olivat sekä tienpidon laiminlyönti että tien heikko peruskunto. Loimaan seudulla liikennesuorite on yhteensä 119 miljoonaa autokilometriä. Turussa vastaava luku on 239 miljoonaa ja Laitilassa, jota halkoo valtatie 8, 101 miljoonaa autokilometriä. Liikennemäärät vaihtelevat 3 600:sta 15 300 ajoneuvoon vuorokaudessa. Yhteysvälillä Turku—Tampere tapahtuu vuosittain noin 33 henkilövahinkoon johtavaa onnettomuutta, joissa kuolee keskimäärin neljä ihmistä. Yhteysväli on muuhun päätieverkkoon verrattuna keskimääräistä vaarallisempi. Vaarallisimmat kohdat ovat Auran, Pöytyän ja Loimaan tienoilla.

Kyseisellä tieosuudella hirvi- ja peuraonnettomuuksien määrä on varsin suuri. Jo pelkästään noin 20 kilometrin matkalla Loimaan molemmin puolin tapahtuu vuosittain useita kymmeniä peura- ja hirvikolareita. Valtatiellä 9 Loimaalta Humppilaan tapahtuu tiheimmin peurakolareita koko maassa, lähes 2 peurakolaria vuodessa jokaista tiekilometriä kohti. Peurakolareiden korvaussummat Loimaan seudulla ovat vuositasolla noin 500 000—600 000 euroa. Hirvionnettomuustiheys Loimaan seudulla on 44,24, joka on toiseksi korkein koko Suomessa, ja peuraonnettomuustiheys on 157,33, joka on korkein Suomessa.

Tilastojen ja erityisesti tienkäyttäjiltä tulleiden palautteiden mukaan erityisen vaarallisia paikkoja liikenneturvallisuuden kannalta ovat valtatien 9 ja kantatien 41 sekä valtatien 9 ja Auran yhdystien risteykset. Liikenne kyseisissä kohdissa on erittäin vilkasta, ja erityisesti tiettyinä vuorokaudenaikoina risteyksissä syntyy vaaratilanteita, koska risteäviltä teiltä ei pääse ylittämään valtatietä tai kääntymään valtatielle 9. Kyseisiin paikkoihin tulisi rakentaa kiertoliittymät. Kiertoliittymien rakennuskustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat kuin eritasoliittymien. Niiden avulla kuitenkin liikenneturvallisuutta voidaan parantaa huomattavasti ja myös liikenteen sujuvuus voidaan turvata.

Valtatien 9 turvallisuutta Loimaan seudulla sekä välillä Turku—maakunnan raja tulisi parantaa tien peruskuntoa parantamalla ja leventämällä tieosuutta, rakentamalla hirvieläinaitaa, ottamalla käyttöön vaihtuvat nopeusrajoitukset sekä rakentamalla tarvittavat kiertoliittymät. Tien nelikaistaistaminen voitaisiin toteuttaa pienillä kustannuksilla Liedon aseman ja Auran aseman välillä.

Valtatien 9 yhteysvälin Turku—Tampere parantamisesta on laadittu kehittämisselvitys vuonna 2003. Kehittämisselvityksessä esitettyjen toimenpiteiden kustannusarvio on 70,9 miljoonaa euroa. Tehtyjen päätösten mukaisesti parantamistyö tapahtuisi useammassa eri vaiheessa kulloinkin käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa, mutta kunnollista valtatien 9 kunnostamista näillä näkymin joudutaan odottamaan pidempään. Valtatien 9 kunnostamista ei sisällytetty vaalikaudella 2012—2016 alkaviin hankkeisiin, eikä Liikennepoliittiseen selontekoon. Alueen yrittäjät, liikennöitsijät ja ylipäätään tien käyttäjät pitävät valtatien 9 perusteellista kunnostamista välttämättömänä turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi. Valtatien 9 kunnostaminen sekä liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden varmistaminen ovat useissa valtatien alueen kehittämissuunnitelmissa esille nostettu keskeinen hanke.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta lisää valtion vuoden 2013 talousarvioon momentin  31.10.20 perusteluihin maininnan, että määrärahasta kohdennetaan 300 000 euroa valtatien 9 turvallisuuden parantamiseen välillä Turku—valtatie 2 ja yhteysvälin Lieto—Aura nelikaistaistamisen suunnitteluun.

Helsingissä 28 päivänä syyskuuta 2012

  • Pertti Hemmilä /kok