TALOUSARVIOALOITE 747/2008 vp

TAA 747/2008 vp - Kari Rajamäki /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 5 parantamisen aloittamiseen välillä Päiväranta—Vuorela

Eduskunnalle

Valtatie 5 on Pohjois-Savon ja Kainuun tärkein pohjois-eteläsuuntainen maantieyhteys, ja se on samalla yksi koko Suomen tärkeimistä valtateistä. Pohjois-Savon liiikenneyhteyksien kannalta pahin kohta on Varkaus—Joroinen tieosuuden valmistumisen jälkeen Kallan sillat välillä Päiväranta—Vuorela. Tieosuus on nelikaistainen sekä liikkennetie moottoriteiden välissä ja tieosalla on vielä nostosillat. Tieosan poikkeava luonne, suuri liikennemäärä, kapeus, hidas liikenne ja avattavat sillat lisäävät onnettomuusriskiä. Tiejakson onnettomuustiheys onkin tiepiirin korkein. Onnettomuustilanteissa liikenne voi ruuhkautua useiksi tunneiksi, ja venekauden aikana siltojen avaus pysäyttää ajoittain liikenteen. Rinnakkaistie puuttuu ja liikenne joudutaan tien mennessä poikki ohjaamaan Vehmersalmen tai Maaningan kautta. Kiertotieyhteydet ovat matkakohteesta riippuen 60—100 km pidempiä kuin yhteys valtatien kautta.

Rinnakkaistien puutteesta ja avattavista silloista aiheutuu haittaa etenkin hälytysajoneuvoliikenteelle. Pohjois-Savon aluepelastuslautakunta jopa harkitsee määrätä silloille tämän vuoksi avauskiellon. Aluepelastuslautakunta selvitti, että sillä on vastuu alueen turvallisuudesta ja tällä perusteella oikeus määrätä silloille avauskielto. Sen sijaan esimerkiksi tiepiiri tai kaupunki ei voi kieltää vesiliikennettä Kallansiltojen alitse ja estää sillan avaamista. Siltojen avauskielto johtaisi vilkkaan puutavara- ja soraproomukuljetusten siirtymisen maanteille, mikä lisäisi ko. kuljetusten kustannnuksia ja raskasta liikennettä muutoinkin heikossa kunnossa olevalla tieverkolla.

Tieosuuden kunnostaminen sisältää tien nostamisen, lisäkaistojen, siltojen ja kevyen liikenteen väylien rakentamisen. Kunnostamisen kustannusarvio on 90 miljoonaa euroa, mikä käsittää myös yhteyden parantamisen Kuopion lentoasemalle. Hankkeen yleissuunnitelma on hyväksytty, ja tiesuunnitelma on valmis. Parantamishanke sisältyy Matti Vanhasen I hallituksen ministerityöryhmän II-infrakoriin. Tieosuuden rakentaminen voidaan aloittaa vuoden 2009 aikana, mitä varten hanke tulee saada liikenne- ja viestintäministeriön uusien tiehankeiden luetteloon. Kuopion kaupunki on lupautunut rahoittamaan lainalla hankkeen toteutuksen vuoden 2009 aikana.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille  31.10.78 lisäyksenä 10 000 000 euroa valtatien 5 parantamisen aloittamiseen välillä Päiväranta—Vuorela.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008

  • Kari Rajamäki /sd
  • Erkki Virtanen /vas
  • Hannakaisa Heikkinen /kesk
  • Tuula Väätäinen /sd
  • Elsi Katainen /kesk
  • Markku Rossi /kesk
  • Pentti Oinonen /ps
  • Kari Kärkkäinen /kd