TALOUSARVIOALOITE 763/2007
vp
TAA 763/2007
vp - Tero Rönni /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen raskaan
liikenteen valvontayksikön perustamiseen
Eduskunnalle
Raskaassa liikenteessä on viime vuosien aikana sattunut
useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Traagisin niistä oli
Konginkankaalla vuoden 2004 maaliskuussa sattunut rekan ja linja-auton
kolari, jossa menehtyi 23 ihmistä. Usein syynä onnettomuuksiin
ovat muut kuin raskaan liikenteen kuljettajat. Niissä tapauksissa,
joissa raskaan liikenteen kuljettaja on syyllinen, on nukahtaminen
erittäin yleinen tekijä, vaikka sitä ei tunnustetakaan.
Konginkankaan onnettomuudessa yhdistelmän kuljettaja rikkoi
ajo- ja lepoaikalakia sekä tieliikennelakia ajamalla ylikuormassa
olevaa yhdistelmää. Onnettomuuden jälkeen on
todettu laajalti, että on tarvetta raskaan liikenteen valvonnan
lisäämiselle. Samoin on todettu tutkijalautakunnan
raporteissa useasti jälkeenpäinkin.
Liikkuvan poliisin pitäisi valvoa ajo- ja lepoaikalain
noudattamista maanteillä. Työsuojelutarkastajilla
taasen on velvollisuus valvoa ajo- ja lepoaikalain sekä kokonaistyöajan
noudattamista palkkakuljettajien osalta. Tämä seuranta
tapahtuu kuitenkin pääasiassa jälkikäteen.
Lisäksi työsuojeluviranomaisilta on viety aseet
lähes kokonaan, koska esimerkiksi lupien peruuttaminen on
tehty mahdottomaksi, minkä lisäksi sakot ovat aivan
liian pieniä, jotta niillä olisi jotain pelotetta.
Edelleen teillämme liikkuu erittäin paljon
lakia rikkovia kuljettajia, joiden joko kireän kilpailun
tai muun syyn vuoksi on pakko tehdä ylipitkiä päiviä.
Tänä vuonna on ollut esillä kaksi erittäin
räikeää tapausta, joissa ylityötä on
tehty yli 2 000 tuntia vuodessa. Tämä ongelma
ei esiinny pelkästään kuorma-autopuolella,
vaan myös linja-autoliikenteen tilausliikenteessä esiintyy
epätervettä kilpailua ja lakeja rikotaan.
Yhtenä suurena ongelmana ovat ulkomaalaisten yhdistelmien
suuri määrä ja heidän liikennekulttuurinsa,
joka ei vastaa kotimaista. Kielitaidon puutteet rajoittavat myös
tehokkaiden valvontatoimenpiteiden toteuttamista erityisesti itärajan
lähellä olevilla seuduilla. Tämä seikka
pitää myös ottaa huomioon palkattaessa
työntekijöitä esitettyyn raskaan liikenteen
valvontayksikköön.
Raskaan liikenteen valvonta on erityisammattitaitoa vaativaa
työtä, jota ei esimerkiksi paikallispoliisi pysty
tasapuolisesti ja nopeasti toteuttamaan. Liikkuvassa poliisissakaan
kaikkien ammattitaito ei riitä täydelliseen tarkastamiseen. Turhien
tarkastusten tekeminen ei ole kenenkään etu. Kuljettajien
oikeusturvan kannalta tasapuolinen käytäntö on
ehdoton vaatimus.
Valvonnan puute näkyy lisääntyneinä onnettomuuksina,
koska minkäänlaista pelkoa rangaistuksista ei
ole. Viranomaisilta tuntuukin puuttuvan halu, resurssit ja ammattitaito
hoitaa näitä asioita. Erityisesti Ruotsissa ja
Saksassa nämä asiat on hoidettu hyvin, sillä siellä on
valvontaa hoitamassa erillinen yksikkö, jonka toiminta
on tehokasta ja rangaistukset ovat tuntuvia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon
momentille 26.10.01 lisäyksenä 1 000 000
euroa raskaan liikenteen valvontayksikön perustamiseen ja
lisää momentin perusteluihin maininnan, että määrärahasta
osoitetaan 600 000 euroa 10 henkilön palkkakuluihin
ja 400 000 euroa muihin toiminnasta aiheutuviin kuluihin.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007
- Tero Rönni /sd
- Markus Mustajärvi /vas
- Marko Asell /sd
- Esa Lahtela /sd
- Lauri Kähkönen /sd
- Jukka Gustafsson /sd
- Anneli Kiljunen /sd
- Jutta Urpilainen /sd
- Johanna Ojala-Niemelä /sd
- Maria Guzenina-Richardson /sd
- Ilkka Kantola /sd
- Matti Ahde /sd
- Susanna Huovinen /sd
- Tuula Väätäinen /sd
- Pia Viitanen /sd
- Tommy Tabermann /sd
- Tuula Peltonen /sd
- Krista Kiuru /sd
- Jouko Skinnari /sd
- Päivi Lipponen /sd
- Merja Kuusisto /sd
- Pauliina Viitamies /sd
- Antti Kalliomäki /sd
- Katja Taimela /sd
- Antti Vuolanne /sd
- Reijo Laitinen /sd
- Johannes Koskinen /sd
- Sirpa Paatero /sd
- Saara Karhu /sd