Lusto on Punkaharjulla sijaitseva valtakunnallinen
         metsämuseo ja metsäalan tieto-, näyttely-
         ja tapahtumakeskus ja myös yksi Suomen kuudesta tiedekeskuksesta.
         Yleisölle vuonna 1994 avatusta Lustosta on muodostunut
         merkittävä toimija, joka on suomalaisen metsätalouden
         ja -kulttuurin näyteikkuna ulospäin. Vuosittain
         talossa vierailee 30—35 000 kävijää,
         joista 15—20 % on ulkomaalaisia. Kävijäkunta
         koostuu mm. metsäalan ammattilaisista, opiskelijoista ja
         sidosryhmistä, kulttuuri- ja luontomatkailijoista ja yksittäisistä perheistä.
         Vuosittain Lustossa vierailee n. 5 000 lasta ja nuorta.
         Valtakunnallisena metsäalan erikoismuseona Lustolla on
         tallennus- ja asiantuntijavastuu metsätalouden osa-alueista
         ja laaja-alaisesta metsäkulttuurista koko maassa. 
      
      
      Vuosina 2004—2005 toteutettiin maa- ja metsätalousministeriön,
         TE-keskuksen, Metsämiesten säätiön
         ja Suomen Metsämuseosäätiön
         rahoituksella Luston laajennus. Hankkeessa rakennettiin noin 2 000
         neliömetrin suuruinen laajennusosa metsätalouden
         koneistumisen historian esittelemiseksi ja säilyttämiseksi.
      
      
      Hanke jouduttiin jo suunnitteluvaiheessa jakamaan kahteen osaan.
         Vaihe I saatiin valmiiksi keväällä 2005
         ja siinä rakennettiin kokoelma-, arkisto-, tapahtuma- ja
         työtilat sekä osa yleisötiloista (ravintola
         ja WC-tilat). Ensimmäisen vaiheen kustannukset olivat n.
         4,7 milj. euroa. Näyttelyhallin sisäosan ja rakennusten
         yhdyskäytävän rakentamiseen ei rahoitus
         tuolloin riittänyt. Näiden yleisökäyttöön
         rakentaminen aloitettiin elokuun lopussa 2007 ja tilat valmistuivat
         maaliskuussa 2008. Uusiin tiloihin sijoittuva Koneaika-näyttely
         avattiin yleisölle 15.5.2008. II vaiheen kustannukset olivat
         kokonaisuudessaan n. 900 000 euroa. Ko. summasta 320 000
         euroa saatiin TE-keskuksen työllisyysperusteisena investointiavustuksena.
         Laajennuksen loppuun saattaminen ja saaminen tuottavaan käyttöön
         oli kuitenkin niin keskeinen hanke Luston toimintaa ajatellen, että loput
         Metsämuseosäätiö rahoitti omalla
         varainhankinnalla ja pankkilainalla.
      
      
      Luston museokiinteistön laajentuminen 3 300 m2:sta
         5 500 m2:een on aiheuttanut kiinteiden kustannusten,
         lähinnä kiinteistö-, henkilöstö-
         ja muiden toimintamenojen osalta, voimakkaan lisäyksen.
         Tästä syystä on eduskunta vuosina 2005—2008
         myöntänyt Luston valtionavustukseen em. lisämäärärahan.
         Näyttelytilojen avaaminen yleisölle kasvatti vielä entisestäänkin
         laajennuksesta aiheutuvia menoeriä. 
      
      
      Työvaltaisen ja erikoistekniikkaa sisältävän museotyön
         ja kiinteistönhoidon kustannukset ovat nousseet viimevuosina
         voimakkaasti. Perusrahoituksen ollessa epävarmalla pohjalla
         ja vaikean rahoitustilanteen takia merkittävä osa
         erityisammatillisista tehtävistä on jouduttu suorittamaan
         palkattomien harjoittelijoiden ja opiskelijoiden sekä lyhyissä määräaikaisissa
         työsuhteissa olevien työntekijöiden voimin.
         Museokentässä on poikkeuksellista, että museot
         omistavat/hallinnoivat kiinteistöä itse.
         Lustossa tehdään n. 18 htv palkallista työtä ja
         henkilökunnan työsuoritteesta 2,5—3 htv
         menee kiinteistön hoitoon ja ylläpitoon, sekä tämän
         lisäksi siivoukseen 1 htv.
      
      
      Esim. sähkön hinnan ja palkkakustannusten nousu
         näkyy välittömästä myös
         Luston kuluissa kasvuna, myös lainanhoidosta aiheutuu korkokustannuksia.
         Näitä kasvaneita kiinteitä kustannuksia
         ei lisääntyneellä pääsylippujen
         myynnillä pystytä kuitenkaan kattamaan. Luston
         omarahoitusosuus museoiden keskuudessa on poikkeuksellisen suuri
         nyt jo ja esimerkiksi pääsylipputulot ovat kaksinkertaiset
         erikoismuseoiden keskiarvoon verrattuna. Aktiivista rahoituksen
         hankintaa tehdään, mutta museotoiminta tarvitsee välttämättä myös
         julkista tukea. 
      
      
      Tieto laajennuksen myötä tarvittavasta toiminta-avustuksen
         lisäystarpeesta on ollut maa- ja metsätalousministeriöllä.
         Tätä 150 000/170 000 euron
         lisäosuutta ei kuitenkaan ole saatu MMM:n kehykseen, vaan
         sen on eduskunta myöntänyt meille erikseen kunakin
         vuonna ja luonnollisesti tarve on olemassa tulevinakin vuosina.
      
      
      Aiempina vuosina myönnetty 150 000 euroa on
         ollut täysin välttämätön
         lisämääräraha jo keskeneräisen
         kiinteistön toimintakuluihin. Kun nyt yleisötilat
         otettiin kokonaisuudessaan käyttöön, olisi
         edelleen välttämätöntä tarkistaa
         tuota lisämäärärahaa kohoavien
         kustannusten mukaan ja vuodelle 2008 summaa tarkistettiinkin 170 000 euroon. 
      
      
      Mikäli valtionavun määrä putoaisi
         viime vuosien tasosta, merkitsisi se Luston toiminnan kannalta hyvin
         ikäviä asioita. Toimintamme on viritetty niin
         tiukalle taloudelliselle tasolle jo nyt, että lisämäärärahan
         puuttuminen tarkoittaisi käytännössä sitä,
         että henkilökuntaa jouduttaisiin lomauttamaan/irtisanomaan.
         Tällöin museo jouduttaisiin sulkemaan määräajaksi
         ja meneillään olevat muiden tahojen osin rahoittamat
         projektit keskeyttämään. Väistämättä tämä heijastuisi
         negatiivisesti myös koko Savonlinnan talousalueelle, jolla
         on suuria vaikeuksia muutenkin.