Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 782/2007 vp - Petri Salo /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Pietarsaaren satamassa ja lähialueella olevissa yrityksissä on yli 2 000 työpaikkaa. Yritysten toiminta on riippuvainen liikenteestä. Pietarsaaren itäisenä sisääntuloväylänä toimiva kantatie 68 muuttuu kaduksi noin 450 metriä ennen Kolpintien ja Pohjantien liikennevalo-ohjattua risteystä. Yleinen liikenne joutuu kulkemaan katuverkon kautta vajaat 5 kilometriä päästäkseen satama-alueelle. Sataman ja alueella toimivan raskaan teollisuuden saavutettavuus on erityisesti raskaan liikenteen osalta heikko. Sisääntuloväylä on ruuhkautunut huipputuntien aikana. Kantatien varren elinkeinoelämän kuljetuksilla ja asiointiliikenteellä on ajoittain vaikeuksia päästä liikennevirtaan. Pelkästään suurteollisuuden raskaan liikenteen kuljetukset kyseisellä väylällä vuonna 2006 ovat noin 4,1 miljoonaa tonnia ja varallisten aineiden kuljetukset noin 140 000 tonnia. Viimeisen viiden vuoden ajanjaksolla (2001—2005) on tapahtunut noin 130 onnettomuutta, joissa on loukkaantunut 27 henkilöä. Edelliseen viisivuotisjaksoon verrattuna onnettomuusmäärä on kaksinkertaistunut.
Hanke koostuu siitä, että satamaan johtavan ja katuna toimivan Pohjantien standardia nostetaan päätien edellytyksiä vastaavaksi ja samalla osaksi kantatietä 68 aina Luodontielle saakka. Hanke on liikennejärjestelmäsuunnitelmassa todettu yhdeksi seudun tieliikenteen kärkihankkeeksi samoin kuin Pohjanmaan maakuntaohjelmassa. Hankkeesta on laadittu tarveselvitys ja toimenpidesuunnitelma. Hankkeen edellyttämä asemakaavoitus on jo käynnissä ja Pietarsaaren yleiskaavan päivitys on vireillä. Hankkeen yleissuunnittelu voidaan aloittaa vuonna 2007. Hanke toteutetaan vaiheittain.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon momentille 31.24.21 lisäyksenä 400 000 euroa Edsevö—Pietarsaari-satamatien suunnitteluun.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007