TALOUSARVIOALOITE 805/2008 vp

TAA 805/2008 vp - Päivi Räsänen /kd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen rataosan Helsinki—Riihimäki välityskyvyn parantamiseen

Eduskunnalle

Helsinki—Hämeenlinna—Tampere-pääradan välityskyvyn lisääminen on edellytys liikennepalvelujen tarjonnalle ja niiden tason nostolle kysyntää vastaaviksi. Kiireellisimmät osahankkeet ovat pullonkaulojen poistaminen Kerava—Riihimäki-rataosalla ja Riihimäen aseman kohdalla.

Rataosa Helsinki—Riihimäki on yksi Suomen vilkkaimmista. Se on neliraiteinen Helsingistä Keravalle, mutta Keravan ja Riihimäen välinen rataosa on Järvenpään kohtaa lukuun ottamatta kaksiraiteinen.

Ilman lisäraiteen mahdollistamaa kapasiteetin lisäystä ei lähiliikennejunien tarjontaa voida lisätä eikä Vuosaaren tavaraliikenteelle voida tarjota riittävän hyvää palvelutasoa. Nykyisellään rataosan kapasiteetti on hyvin häiriöille herkkää ja vähentää raideliikenteen ja kuljetusten luotettavuutta.

Hankkeen kustannusarvio on 185 000 000 euroa (MAKU-indeksi 150). Se sisältää ohitusraiteen rakentamisen pääradalla tarvittaville osille ja kapasiteetin parantamisen toteuttamalla liikennepaikkojen asemalaiturijärjestelyjä ja lisäraiteita. Helsingin ja Riihimäen ratapihojen välityskyvyn varmistamiseksi tehdään tarvittavat toimenpiteet.

Hankkeella on hyvin merkittävät vaikutukset liikennejärjestelmään ja aluerakenteeseen. Lähiliikenteen säännöllistä junatarjontaa voidaan kasvattaa kolmeen junapariin Helsingin ja Riihimäen välillä. Paremmalla junatarjonnalla luodaan mahdollisuudet yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen ja eheyttämiseen. Junaliikenteeseen siirtyy merkittävä määrä matkustajia tieliikenteestä, jolloin liikenteen ulkoiset haittavaikutukset vähenevät.

Tämä aloite on tehty yhteistyössä Hämeen liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille  31.10.78 lisäyksenä 20 000 000 euroa ja lisää momentin perusteluihin maininnan 185 000 000 euron tilausvaltuuden myöntämisestä rataosan Helsinki—Riihimäki välityskyvyn parantamishankkeen käynnistämiseen.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008

  • Päivi Räsänen /kd
  • Satu Taiveaho /sd
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Tuija Nurmi /kok
  • Jari Koskinen /kok
  • Jouko Skinnari /sd
  • Timo Heinonen /kok
  • Tarja Filatov /sd
  • Risto Autio /kesk