TALOUSARVIOALOITE 857/2010
vp
TAA 857/2010
vp - Tero Rönni /sd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen raskaan
liikenteen valvontayksikön perustamiseen
Eduskunnalle
Raskaan liikenteen valvonta on erikoistumassa yhä enemmän.
Poliisissa toimii tällaisia yksiköitä,
mutta heidän resurssinsa eivät riitä kattavaan ja
oikeudenmukaiseen valvontaan. Käytännöissä esiintyy
yhä edelleen erilaisia tulkintoja mm. kuormien sidonnan
tarkastuksissa.
Työsuojelutarkastajien määrä on
romahtanut ja niinpä heitä ei näe maantiellä,
vaikkakin työsuojelutarkastajilla on velvollisuus valvoa
ajo- ja lepoaikalain sekä kokonaistyöajan noudattamista
palkkakuljettajien osalta. Tämä valvonta tapahtuu
pääosin jälkikäteen yrityksen
tiloissa. Tarkastajien poistuminen on tuonut tullessaan lisää työtä poliisille.
Kabotaasilain noudattaminen on ensimmäisen vuoden kokemusten
perusteella luvattoman heikkoa. Kiinnijäämisen
riskiä ei juuri tunnu olevan, koska valvontaa ei ole riittävästi.
Suomalaisilta yrittäjiltä viedään
tällä tavalla mahdollisuus kilpailla reilulla
pelillä lakeja ja sopimuksia noudattaen.
Pienikin alaan erikoistunut ryhmä saisi aikaan melkoisen
muutoksen erityisesti ulkomaalaisten kohdalla. Kiinnijämisen
riski ja sanktioiden määrän pitäisi
toimia ennaltaehkäisevänä pelotteena, kuten
esimerkiksi Saksassa.
Ammattitaitoinen erikoisjoukko toisi tullessaan myös
kaivattua tasapuolisuutta valvontaan. Tarkastus tehtäisiin
nopeasti ja ammattitaitoisesti, jolloin myös kuljettajien
oikeusturva paranisi.
Tällä hetkellä maamme maanteillä liikkuu erittäin
paljon lakia rikkovia kuljettajia, jotka ovat joko kireän
kilpailun, tai muun syyn vuoksi pakotettuja tekemään
ylipitkiä työpäiviä. Ongelma
ei ole yksistään kuorma-autopuolella, vaan myös
linja-autoliikenteen tilausajoissa esiintyy epätervettä kilpailua
lakeja rikkomalla.
Valvonnan puute näkyy valitettavasti lisääntyvinä onnettomuuksina,
joten kyse on mitä suurimmassa määrin
liikenneturvallisuudesta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon
momentille 26.10.01 lisäyksenä 1 000 000
euroa raskaan liikenteen valvontayksikön perustamiseen ja
osoittaa määrärahasta 600 000
euroa 10 henkilön palkkakuluihin ja 400 000 euroa
muihin toiminnasta aiheutuviin kuluihin.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta
2010