TALOUSARVIOALOITE 903/2005
         vp
      
      TAA 903/2005
            vp - Matti Saarinen /sd ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen kantatien
         51 osuuden Kivenlahti—Kirkkonummi parantamiseen
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Tämä talousarvioaloite on Helsingin
         ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan yhteiseksi aloitteekseen
         hyväksymä aloite.
      
      
      Kantatie 51 on yksi pääkaupunkiseudun säteittäisistä yhteyksistä ja
         Kirkkonummen tärkein päätie. Tie on osa
         pääyhteyttä Helsingistä Hankoon.
         Tie on Espoon puolella moottoritie, mutta Kirkkonummen puolella
         valtaosin 12,5 metriä leveä sekaliikennetie. Kantatiellä,
         Kehä III:n länsipuolella, liikennöi tällä hetkellä vuorokaudessa yli
         20 000 autoa, mutta määrän arvioidaan
         nousevan 35 000 autoon/vuorokausi vuoteen 2020 mennessä.
         Kantatien itäpuolellakin liikennemäärä on
         vuorokaudessa noin 16 000 autoa. Kantatie 51 on Uudenmaan
         vilkkaimmin liikennöity kaksikaistainen tie.
      
      
      Tieosalla on useita yleisten teiden liittymiä ja lukuisia
         yksityistieliittymiä. Liikenne on usein ruuhkautunutta,
         ja pääsy tielle erityisesti ruuhka-aikoina on
         vaikeaa. Liikennöitävyys tiellä on huono.
         Tilanne vain pahenee lähitulevaisuudessa, mikäli
         liikenteen palvelutasoa ei pystytä parantamaan. Keskimääräinen
         onnettomuustiheys on kantatiellä 0,6 onnettomuutta/km,
         kun se muilla Suomen vastaavilla teillä on 0,3 onnettomuutta/km.
         Kantatien 51 muuttaminen moottoritieksi parantaa liikenneturvallisuutta
         ja tien liikenteellistä välityskykyä.
      
      
      Tiesuunnitelma on vahvistettu liikenneministeriössä vuonna
         1999. Kehittämisselvityksessä suunnitelmaa kevennettiin
         ja rakentamiskustannuksia saatiin laskettua noin 8,4 miljoonalla
         eurolla. Koko hankkeen rakentamiskustannusten on arvioitu olevan
         46 miljoonaa euroa. Yhteiskuntataloudellisesti hanke on kannattavuudeltaan maamme
         kärjessä: sen kustannushyötysuhteeksi saadaan
         3,8.
      
      
      Liikenteellisiin perusteluihin ja rakentamishankkeen kustannushyötysuhteeseen
         viitaten kantatien 51 rakentamisen käynnistämisestä tulisi
         tehdä pikaisesti päätös ja rakentamiseen
         varata riittävä määräraha
         jo valtion vuoden 2006 talousarvioon.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
         momentille  31.24.78 lisäyksenä 46 000 000
         euroa kantatien 51 rakentamiseen välillä Kivenlahti—Kirkkonummi.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
         2005
      
      
         - Matti Saarinen /sd
- Lasse Virén /kok
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Antti Kaikkonen /kesk
- Klaus Hellberg /sd
- Suvi-Anne Siimes /vas
- Sari Sarkomaa /kok
- Seppo Särkiniemi /kesk
- Terhi Peltokorpi /kesk
- Eva Biaudet /r
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Juhani Sjöblom /kok
- Leena Harkimo /kok
- Kaarina Dromberg /kok
- Kari Uotila /vas
- Ulla Anttila /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Timo Soini /ps
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Raija Vahasalo /kok
- Risto Kuisma /sd
- Outi Ojala /vas
- Susanna Rahkonen /sd