Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 909/2006 vp - Mikaela Nylander /r ym.
Tarkistettu versio 2.0
Sköldvik on Pohjoismaiden suurin öljynjalostukseen ja petrokemian teollisuuteen erikoistunut monikansallinen yrityskeskittymä, jossa käsitellään suuria määriä vaarallisia ja erittäin palo- ja räjähdysherkkiä sekä myrkyllisiä aineita. Alueella työskentelee vakituisesti n. 3 500 henkilöä sekä runsaasti alihankkijoiden työntekijöitä. Siellä käy myös paljon ulkopuolisia asiakkaita. Korkeatasoisista turvallisuustoimenpiteistä huolimatta suuronnettomuuksien vaaraa ei voida inhimillisessä toiminnassa kokonaan sulkea pois. Sen takia alueella on varauduttava ääriolosuhteissa ihmisten nopeaan evakuointiin. Suuronnettomuustilanteissa on alueelle saatava nopeasti ulkopuolelta palo- ja pelastushenkilökuntaa sekä -kalustoa, jotta henkilö-, ympäristö- sekä omaisuusvahingot jäävät mahdollisimman pieniksi.
Sköldvikin teollisuusalue on yhden sujuvan tieyhteyden varassa, joka voi esimerkiksi liikenneonnettomuuden tai vallitsevan tuulen suunnan takia olla poissa käytöstä. Tällöin alueen nopea evakuointi ja avun saanti voivat vaikeutua. Kriisitilanteen pitkittyessä myös maan öljyhuolto ja monet yhteiskunnan tärkeät toiminnot voivat vaarantua oleellisesti. Turvatekniikan keskuksen lausunnon mukaan teollisuusalueelle tulisi ehdottomasti olla kaksi hyvin liikenteen vetävää väylää. Suunniteltu uusi väylä päätieverkolle poistaisi Helsingin Vesi Oy:n kompostointilaitoksen ja Itä-Uudenmaan jätekeskuksen liikenneongelmat ja loisi samalla liikenteelliset edellytykset alueen elinkeinotoiminnan jatkuvalle laajenemiselle. Hanketta on käsitelty talousvaliokunnan mietinnössä TaVM 37/2001 vp. Turvallisuusriskien takia teollisuusalueelta on saatava pois myös sinne kuulumaton yleinen liikenne rakentamalla teollisuusalueen kiertävä ohitustie sekä aitaamalla tehdasalueet.
Sköldvikin tieyhteyksiä koskeva uusi yleissuunnitelma valmistui vuonna 2006. Teollisuusalueen liikenneyhteyksiin liittyvistä turvallisuusongelmista on valmistunut erillisselvitys vuonna 2003. Sköldvikin uusien tieyhteyksien rakentamisen kustannusarvio moottoritieliittymineen on n. 13,5 miljoonaa euroa
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon momentille 31.24.21 lisäyksenä 1 000 000 euroa satamien ja terminaalien tieyhteyksien parantamista koskevaan teemapakettiin ja Sköldvikin uusien tieyhteyksien rakentamiseen.
Helsingissä 22 päivänä syyskuuta 2006