TALOUSARVIOALOITE 91/2013
vp
TAA 91/2013
vp - Timo Heinonen /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen rataosan
Helsinki—Riihimäki välityskyvyn parantamiseen
Eduskunnalle
Rataosa Helsinki—Riihimäki on yksi
Suomen vilkkaimmista. Se on neliraiteinen Helsingistä Keravalle,
mutta Keravan ja Riihimäen välinen rataosa on
Järvenpään kohtaa lukuun ottamatta kaksiraiteinen.
Helsinki—Hämeenlinna—Tampere -pääradan
välityskyvyn lisääminen on edellytys
liikennepalvelujen tarjonnalle ja niiden tason nostolle kysyntää vastaaviksi.
Kiireellisimmät osahankkeet ovat pullonkaulojen poistaminen
Kerava—Riihimäki rataosalla ja Riihimäen
aseman kohdalla.
Ilman lisäraiteen mahdollistamaa kapasiteetin lisäystä ei
lähiliikennejunien tarjontaa voida lisätä eikä Vuosaaren
tavaraliikenteelle voida tarjota riittävän hyvää palvelutasoa.
Nykyisellään rataosan kapasiteetti on erittäin
häiriöherkkää, joka vähentää raideliikenteen
ja kuljetusten luotettavuutta.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on suuruusluokaltaan 350 miljoonaa
euroa. Se sisältää ohitusraiteen rakentamisen
pääradalla tarvittaville osille ja kapasiteetin
parantamisen toteuttamalla liikennepaikkojen asemalaiturijärjestelyjä ja
lisäraiteita. Helsingin ja Riihimäen ratapihojen
välityskyvyn varmistamiseksi tehdään
tarvittavat toimenpiteet. Hanke sisältää lisäksi
tavaraliikenneraiteen Hyvinkään ja Riihimäen
välille. Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on
ilman lisäraiteita noin 150 miljoonaa euroa. Ensimmäisen
vaiheen ratasuunnittelu on käynnissä. Hanke tulee
valmistella siten, että rakennustyöt voidaan käynnistää viimeistään
vuonna 2015. Tämän varmistamiseksi tarvitaan aloitusmääräraha
jo vuodelle 2014. Määrärahaa tarvitaan
myös Riihimäki—Hämeenlinna rataosuuden
aluevaraussuunnittelua varten.
Hankkeella on hyvin merkittävät vaikutukset liikennejärjestelmään
ja aluerakenteeseen. Lähiliikenteen säännöllinen
junatarjonta voidaan kasvattaa kolmeen junapariin tunnissa Helsingin
ja Riihimäen välillä. Paremmalla junatarjonnalla luodaan
mahdollisuudet yhdyskuntarakenteen tiivistämiselle ja eheyttämiselle.
Junaliikenteeseen siirtyy merkittävä määrä matkustajia
tieliikenteestä, jolloin liikenteen ulkoiset haittavaikutukset
vähenevät.
Tämä aloite on tehty yhteistyössä Hämeen
liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2014 talousarvioon
momentille 31.10.77 lisäyksenä 20 000 000
euroa Riihimäen rautatieaseman laitureiden ja alikulkutunnelin
korjaamiseen sekä rataosan Helsinki—Riihimäki
välityskyvyn parantamishankkeen käynnistämiseen.
Helsingissä 27 päivänä syyskuuta
2013
- Timo Heinonen /kok
- Johannes Koskinen /sd
- Ismo Soukola /ps
- Jouko Skinnari /sd
- Kalle Jokinen /kok
- Tarja Filatov /sd
- James Hirvisaari /ps
- Sanni Grahn-Laasonen /kok
- Anne Louhelainen /ps
- Sirkka-Liisa Anttila /kesk
- Aino-Kaisa Pekonen /vas
- Juha Rehula /kesk