Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 913/2001 vp - Tuija Nurmi /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Kerava—Lahti-oikorata on päätetty rakentaa. Tämä on kaukonäköinen ja välttämätön ratkaisu liikenteen sujumisen kannalta.
Oikoradan myötä junaliikenteen kapasiteetti lisääntyy, junat nopeutuvat ja kasvavat. Tällöin on vaarana, että Lahteen syntyy kiskoliikenteen liikennesumppu, ellei liikenteen läpäisymahdollisuutta varmisteta etukäteen.
Nykyisin Lahden rautatieasemalla on vain kolme lyhyehköä henkilöliikenneraidetta sekä kapeat ja matalat matkustajalaiturit. Pääraiteiden kiskot ovat loppuun kulutettuja ja täysikokoiset tavarajunat mahtuvat vain yhdelle ratapihan raiteelle.
Lahden ratapihaa ympäristöineen on laajennettava ja kunnostettava jo ennen oikoradan rakennusaikaista liikennettä ja välttämättömiä turvalaitemuutoksia niin, että muutostyöt ylipäänsä ovat nykyisessä infrastruktuurissa valvonnassa ja että junaliikenne voi jatkua keskeytyksittä. Nykysuunnitelman mukaan kunnostus- ja laajennustyöt ajoittuvat vuosille 2004—2006, mikä sijoittuu pahimpaan mahdolliseen ruuhkaan eli oikoradan liikenteen avaamiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 1 700 000 euroa Lahden ratapihan kunnostamiseen.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001