TALOUSARVIOALOITE 915/2002 vp

TAA 915/2002 vp - Rauha-Maria Mertjärvi /vihr ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Helsingistä pohjoiseen johtavan pääradan välityskyvyn ja palvelutason parantamiseen

Eduskunnalle

Valtio ja alueen kunnat ovat käyttäneet pääradan perusparantamiseen ja kehittämiseen Helsingin ja Tampereen välillä kymmenen viime vuoden aikana yli 3 miljardia markkaa. Pääradan perusparannus mahdollistaa nopeiden junien (160—200 km/h) käyttöönoton.

Nopean liikenteen myötä junien nopeuserot ovat Riihimäen eteläpuolella kasvaneet, mikä on lisännyt kapasiteettiongelmia. Kesäkuun alussa tehdyssä aikataulu-uudistuksessa näkyy, miten lähiliikennettä on vaikea sovittaa nopeiden junien väliin. Työmatkalaisten käyttämä paikallisjunaliikenne on puuroutunut joutuessaan pysähtelemään päästääkseen nopeita junia ohitseen.

Rakennettava Kerava—Lahti-oikorata ei tule täysin ratkaisemaan ongelmaa, sillä Pendolino-junat syövät pääradalta vapautuvan kapasiteetin. Päärata tarvitseekin lisää kapasiteettia junien nopeuksien ja nopeuserojen kasvaessa sekä maankäytön tiivistyessä radan vaikutusalueella. Joustavat ohitukset ovat avainasemassa liikenteen sujuvuuden kannalta. Nopeiden kaukojunien, hitaampien paikallisjunien ja tavarajunien nopeuseroista aiheutuvien ongelmien poistamiseksi voidaan rakentaa kustannuksiltaan kohtuullisia ohitusraiteita. Junamääriä voitaisiin näin myös lisätä, kaukojunat pääsisivät käyttämään parasta nopeuttaan ja paikallisliikenne kulkisi turvallisesti.

Pääradan varren kunnat tekivät selvityksen pääradan kehittämisestä vuonna 2000. Selvityksessä esitettiin ohitusraiteiden rakentamista radan molemmille puolille Keravan ja Järvenpään välille. Kolmas raide rakennettaisiin radan itäpuolelle Kytömaalta Kyrölään ja neljäs raide radan länsipuolelle Keravalta Purolaan. Lisäraiteet jatkaisivat neliraiteista Helsinki—Kerava-kaupunkirataa Järvenpään Purolaan. Rakennustöiden kustannusarvio on noin 300 miljoonaa markkaa.

Toimenpiteet eivät sisälly Ratahallintokeskuksen tämänhetkisiin suunnitelmiin. Junaliikenteen kehittäminen edellyttää kuitenkin radan kapasiteetin kasvattamista myös Keravan pohjoispuolella.

Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille  31.40.78 lisäyksenä 10 000 000 euroa Keravan ja Järvenpään välisten lisäraiteiden rakentamisen aloittamiseen pääradalla.

Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002

  • Rauha-Maria Mertjärvi /vihr
  • Raija Vahasalo /kok
  • Ilkka Taipale /sd
  • Harry Wallin /sd
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Merikukka Forsius /vihr
  • Janina Andersson /vihr
  • Ulla Anttila /vihr
  • Erkki Kanerva /sd
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Seppo Kanerva /kok
  • Kari Uotila /vas
  • Pekka Vilkuna /kesk
  • Tarja Kautto /sd
  • Pia Viitanen /sd
  • Irina Krohn /vihr
  • Osmo Soininvaara /vihr
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Satu Hassi /vihr
  • Risto Kuisma /sd
  • Hanna Markkula-Kivisilta /kok
  • Sari Sarkomaa /kok
  • Jouko Jääskeläinen /kd
  • Riitta Prusti /sd
  • Tuula Haatainen /sd
  • Leena Luhtanen /sd
  • Matti Vanhanen /kesk
  • Tanja Karpela /kesk
  • Klaus Hellberg /sd