TALOUSARVIOALOITE 967/2004
vp
TAA 967/2004
vp - Unto Valpas /vas
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Raahen
sataman väylähankkeen käynnistämiseen
Eduskunnalle
LVM:n MESI-työryhmän yksimielinen
mietintö valmistui vuoden 2002 huhtikuussa. Mietinnössä on
esitetty toteutettavaksi lähivuosien tärkeimmät
ja kannattavimmat meriväylähankkeet. Raahen väylä on
esitetty ruopattavaksi 10,0 metrin kulkusyvyyteen vuosina 2005—2007.
Tulevien kuljetusmäärien minimiennusteen
mukaan hankkeen hyöty-kustannussuhde on 3,4. Raaheen johtaa
nykyään 8,0 metrin kulkusyvyinen väylä.
Raahen sataman kokonaisliikenne vuonna 2002 oli yht. 6,3 milj.
tonnia. Satama on nykyisin Suomen 5:nneksi suurin satama ja suuren
raaka-ainetuontimääränsä johdosta
Suomen 3:nneksi suurin tuontisatama.
Raahen väylähankkeen lähtökohta
ja tärkein peruste on Rautaruukin terästehtaan
toimintaedellytysten turvaaminen, koska ne nykyisen matalan meriväylän
johdosta ovat huonommat kuin muiden pohjoismaisten ja Itämeren
alueen terästehtaiden. Tämä rajoittaa
mm. tuontikuljetuksia ja markkinatonniston käyttöä ja
huonontaa samalla Rautaruukki Oy:n kilpailukykyä.
Hankkeen lupa-asiat ovat edenneet hyvin, ja lupa-asioiden puolesta
hanke on mitä todennäköisimmin valmis
aloitettavaksi vuoden 2005 alusta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 31.30.78 lisäyksenä 5 000 000
euroa Raahen sataman väylähankkeen käynnistämiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004