TALOUSARVIOALOITE 969/2008
         vp
      
      TAA 969/2008
            vp - Raija Vahasalo /kok ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen kantatien
         51 parantamiseen välillä Kivenlahti—Kirkkonummi
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Tämä talousarvioaloite on Helsingin
         ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan yhteiseksi aloitteekseen
         hyväksymä aloite.
      
      
      Kantatie 51 on yksi pääkaupunkiseudun säteittäisistä yhteyksistä ja
         läntisen Uudenmaan rannikkoalueen tärkein päätie.
         Tie on osa päätieyhteyttä Helsingistä Hankoon.
         Tie on Espoon puolella moottoritie, mutta Kirkkonummen puolella valtaosin
         12,5 metriä leveä sekaliikennetie. Kantatiellä,
         Kehä III:n länsipuolella, liikennöi tällä hetkellä vuorokaudessa
         yli 20 000 autoa, mutta määrän
         arvioidaan nousevan 35 000 autoon/vuorokausi vuoteen
         2020 mennessä. Kantatien itäpuolellakin liikennemäärä on
         vuorokaudessa noin 16 000 autoa. Kantatie 51 on Uudenmaan vilkkaimmin
         liikennöity kaksikaistainen tie.
      
      
      Tieosalla on useita yleisten teiden liittymiä ja lukuisia
         yksityistieliittymiä. Liikenne on usein ruuhkautunutta,
         ja pääsy tielle erityisesti ruuhka-aikoina on
         vaikeaa. Liikennöitävyys tiellä on huono.
         Se vain pahenee lähitulevaisuudessa, mikäli liikenteen
         palvelutasoa ei pystytä parantamaan. Keskimääräinen
         onnettomuustiheys on kantatiellä 0,6 onnettomuutta/km,
         kun se muilla Suomen vastaavilla teillä on 0,3 onnettomuutta/km.
         Kantatien 51 muuttaminen moottoritieksi parantaa liikenneturvallisuutta
         ja tien liikenteellistä välityskykyä.
         Yhteiskuntataloudellisesti hanke on kannattavuudeltaan maamme kärjessä: koko
         hankkeen kustannus-hyötysuhde on 3,2. Herkkyystarkastelun
         perusteella suhde vaihtelee välillä 2,6—4,1.
      
      
      Vuoden 2007 talousarviossa on myönnetty enintään
         48 miljoonan euron valtuus hankkeen  Kirkkonummi—Kivenlahti
         toteuttamiseen, ja tien piti olla valmiina liikenteelle vuonna 2009.
      
      
      Hankkeen kustannusarvion ylittäessä hyväksytyt
         valtuudet Tiehallinto on siirtänyt hankkeen tarjouskyselyn
         tuonnemmaksi.
      
      
      Liikenteellisiin perusteluihin ja rakentamishankkeen kustannus-hyötysuhteeseen
         viitaten kantatien 51 rakentamisen käynnistämisestä tulisi
         tehdä pikaisesti päätös ja palauttaa
         rakentamiseen riittävä määräraha
         valtion vuoden 2009 talousarvioon.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon
         momentille  31.10.78 lisäyksenä 75 000 000
         euroa kantatien 51 parantamiseen välillä Kivenlahti—Kirkkonummi.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
         2008
      
      
         - Raija Vahasalo /kok
- Matti Saarinen /sd
- Merja Kuusisto /sd
- Jacob Söderman /sd
- Maarit Feldt-Ranta /sd
- Eero Heinäluoma /sd
- Johanna Karimäki /vihr
- Antti Kaikkonen /kesk
- Tarja Tallqvist /kd
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Christina Gestrin /r
- Tapani Mäkinen /kok
- Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
- Kari Uotila /vas
- Thomas Blomqvist /r
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Mikaela Nylander /r