TALOUSARVIOALOITE 996/2002
vp
TAA 996/2002
vp - Pekka Nousiainen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
5 parantamistyön käynnistämiseen välillä Mikkeli—Juva
Eduskunnalle
Valtatie 5 eli Viitostie on Suomen itäisille
alueille tärkein pohjois-eteläsuunnassa kulkeva
kehityskäytävä, ja sen liikennemäärät
ovat jatkuvasti vuodesta toiseen kasvaneet. Valtatie 5 on matkailu-
ja tavarankuljetusväylä, joka työllistää tuhansia
ihmisiä. Se on myös monipuolinen sekä perinteisen
että uuden teknologian ja tuotannon väylä, jonka
varrella on korkeaa osaamista ja tehokasta tuotannollista toimintaa
sekä näihin liittyviä palveluja.
Valtatietä 5 on kehitetty ja parannettu pätkittäin,
ja tämän seurauksena osa valtatietä onkin erinomaisessa
ja liikenteellisesti turvallisessa kunnossa. Valtatie 5 kuuluu osana
Euroopan unionin tukemiin tiehankkeisiin eli niin sanottuun
TEN-tieverkkoon. Suomesta TEN-verkkoon valitut tiet ovat liikenne-
ja viestintäministeriön erityisen tärkeiksi
tieverkon kehittämiskohteiksi luokittelemia. Tien kehittäminen
kuuluu valtakunnallisesti merkittävien liikennepoliittisten
hankkeiden joukkoon, ja myös Etelä-Savon maakunnan
kehittämisen kannalta se on yksi ensisijainen liikennehanke.
Mikkelin ja Juvan välinen 40 kilometrin pituinen valtatien
5 osuus on varsin mäkinen ja mutkainen. Mikkelin ja Juvan
välillä on monta vaarallista paikkaa, eikä Vehmaan
risteyksestä Juvan rajalle ulottuvalla 23 kilometrin matkalla
ole kilometriäkään, jolla ei olisi sattunut
onnettomuutta. Mikkelin ja Juvan välisen tieosuuden onnettomuuksiin
on varmasti useita syitä, mutta valitettavan monesti syynä ovat
kuitenkin olleet tien huono kunto tai erityiset vaaranpaikat. Vaikka
liikenteen määrä kasvaa nopeasti, ei
tietä ole kunnostettu liikennöintiä vastaavalle
tasolle. Tielle on tehty ohituskaistoja ja nopeusrajoituksia on
laskettu. Liikennettä valvovat automaattiset nopeusvalvontalaitteet.
Risteyksiin on rakennettu väistölevennyksiä ja
yksityisteiden liittymiä on siirretty. Uudistukset ovat
jonkin verran parantaneet turvallisuutta, mutta tieosuuden parannus
olisi saatava pikaisesti käyntiin.
Tiehankkeiden rakentamisjärjestystä on tarkasteltava
paitsi turvallisuuden myös maakuntien aluetalouksien, yritysten
sijoittumisen ja sitä kautta työllisyyden näkökulmasta.
Mm. Etelä-Savon maakuntaliitto on esittänyt, että valtatiellä 5
käynnistettäisiin pikimmiten Mikkelin ja Juvan
välisen tieosuuden parannustyöt.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 31.24.21 lisäyksenä 5 000 000
euroa parantamistyön käynnistämiseen
valtatiellä 5 välillä Mikkeli—Juva.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002
- Pekka Nousiainen /kesk
- Olli Nepponen /kok