TALOUSARVIOALOITE 998/2005
vp
TAA 998/2005
vp - Juhani Sjöblom /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Kehä I:n
parantamiseen välillä Turunväylä—Vallikallio
Eduskunnalle
Kehä I on Suomen vilkkaimmin liikennöity
tie, ja Leppävaarassa liikennesuoritteita tapahtuu eniten.
Liikennemäärien on arvioitu kasvavan 50 prosentilla
seuraavien 15 vuoden aikana. Leppävaaraan sijoittuu huomattava
liikenteen solmukohta, jossa joukkoliikenteen volyymi takaa runsaat
käyttäjämäärät.
Poikittainen työssäkäynti Helsingin idän
ja lännen puoleisten alueiden välillä on
lisääntynyt asuin- ja työpaikka-alueiden sijainnin
vuoksi Kehä I:tä pitkin. Jokerilinjan kannalta
tarpeelliset pysäkkijärjestelyt ja liityntäkaistat
valmistuivat syksyllä 2002.
Pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa
ja Kauniainen) oli vuoden 2004 lopussa 977 328 asukasta
ja työpaikkoja 590 000. Espoon, Vantaan ja Kauniaisten
työpaikkamäärä on kasvanut 5—6-kertaiseksi
35 vuodessa. Pääkaupunkiseudulla on rekisteröitynä 350 000
henkilöautoa, joista yksityisten talouksien käytössä on 330 000.
Autojen määrä on nelinkertaistunut 1960-luvulta.
Koko Uudenmaan tiepiirin alueella autoja on 597 000,
mikä merkitsee 24 prosenttia koko maan autokannasta. Pääkaupunkiseudun asukkaat
tekevät arkipäivisin noin kolme miljoonaa matkaa.
Väestön keskittymisen ja talouskasvun seurauksena
sekä henkilö- että tavaraliikenne jatkavat
kasvuaan. Seuturajat ylittävä työssäkäynti
on lisääntynyt ja työmatkat ovat pidentyneet.
Pääkaupunkiseudulle tulee päivittäin
töihin yli 100 000 ihmistä seudun ulkopuolelta
ja poispäin kulkee 25 000. Poikittaisliikenne
kasvaa, koska väestönkasvu keskittyy Länsi-
ja Keski-Uudellemaalle, mutta tavaravirrat tulevat kulkemaan Vuosaaren
sataman kautta. Tienpidon määrärahojen
jakoperusteita tulisi muuttaa suosimaan enemmän liikennesuoritteita
kuin olemassa olevan tieverkon kilometrejä. Yleisistä teistä Uudenmaan
tiepiirissä on vain 6 prosenttia, mutta liikennesuoritteita
ajokilometreinä laskettuna alueelle kohdistuu 20 prosenttia.
Aamuisin työmatkaliikenne ruuhkauttaa liittymät
Turunväylältä Kehä I:lle, erityisesti
pohjoiseen menevien osalta, vaikka pääliikennesuunta aamuisin
onkin etelään. Vallikallion liittymässä olevat
liikennevalot katkovat koko ajan liikennettä yhdellä valtakunnan
pääväylistä. Ehdotettu tiehanke
on koko maan tuottavin kustannus-hyötysuhteeltaan toistaiseksi
toteuttamatta jäänyt hanke. Ehdotettu määräraha
on kaksivuotinen ja suuruudeltaan yhteensä 65 000 000
euroa, josta ensimmäisen vuoden budjettivaikutus on 32 500 000
euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
momentille 31.24.78 lisäyksenä 32 500 000
euroa Kehä I:n parantamiseen välillä Turunväylä—Vallikallio.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005
- Juhani Sjöblom /kok
- Lasse Virén /kok