Perustelut
Euroalueen yhteinen kriisinratkaisumekanismi on tarkoitus perustaa
10 vuoden kuluessa siten, että pankeilta peritään
kansallisella tasolla maksuja, jotka vähitellen yhdistetään
euromaiden yhteiseksi 55 miljardin euron pelastusrahastoksi. Tähän
järjestelyyn liittyy monia ongelmia.
Kriisinratkaisurahaston 55 miljardia on aivan liian pieni summa
verrattuna euroalueen pankkisektorin kokoon, joka on noin 34 000
miljardia euroa. On ilmiselvää, ettei rahasto
riitä alkuunkaan pankkikriisin iskiessä. Kun rahaston
varat loppuvat, seuraavaksi käytetään
hyvin todennäköisesti Euroopan vakausmekanismin
rahoitusta. Siinä tapauksessa veronmaksajat joutuisivat jälleen
kerran kustantamaan yhteisvastuuta.
Idean EVM:n varojen käyttämisestä pankkiunioniin
kuuluvien pankkien tukemiseen tekee erittäin kummalliseksi
se, että pankkiunioniin osallistuminen ei edellytä osakkuutta
EVM:ssä. Näin ollen pankkiunionin kustannusten
jako olisi kaikkea muuta kuin reilu. Meillä Suomessakin
on suuria pankkeja, kuten Nordea ja Danske Bank, joiden pääomistus
sijaitsee euroalueen ulkopuolella.
Perussuomalaiset vastustavat EU-kansalaisten yhteisvastuuta
toisten jäsenmaiden tai niiden pankkien veloista. Pankit
keräävät rahat kriisinratkaisumekanismiin
tavallisilta kuluttajilta pankkipalvelumaksujen muodossa. Mielestämme
kriisinratkaisu- ja talletussuojarahastojen varat on kerättävä pankeilta
etukäteen erillisillä maksuilla ja — jos
kriisin sattuessa rahastojen varat eivät riitä — jokaisen
kansallisvaltion on oman harkintansa mukaan tuettava niitä.
Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä ehdotettua
kriisinratkaisu- ja talletussuojarahaston yhteisvastuullisuutta.
Perussuomalaiset katsovat yhteisvastuullisuudeksi myös
sen vaatimuksen, että Suomen rahastojen olisi annettava
tarvittaessa lainaa muiden EU-maiden vastaaville rahastoille. Kannatamme
yhteisen kriisinratkaisumekanismin toteuttamista kansallisten kriisinratkaisumekanismien
ja -rahastojen verkostona.
Kannatamme mallia, jossa jokaisella EU-maalla on oma pankkikriisien
ratkaisumekanismi. Kannatamme myös sitä, että EU-tasolla
päätetään keskitetysti näiden
minimitasosta, sillä heikosti hoidetulla pankkikriisillä toisessa
EU-maassa on vaikutusta myös Suomen talouteen.
Rahoituksen ja yhteisvastuun ohella järjestelyn ongelma
on sen päätöksenteon byrokraattisuus.
Tarkoitus on ilmeisesti perustaa pienempien, muutaman miljardin
tukipäätöksien tekemiseen suppea kriisinratkaisuneuvosto.
Tältä osin ratkaisu voi olla toimiva, mutta näillä näkymin
kaikki suuremmat pelastusoperaatiot vaativat pankkiunioniin kuuluvien
maiden edustajien enemmistön siunausta, josta komissio
voi mahdollisesti vielä valittaa. Koska pankkien pelastamisen
tai alas ajamisen kaltaiset päätökset
pitäisi pystyä tekemään yhdessä viikonlopussa
markkinoiden ollessa suljettuina, moniportaisen menettelyn voi odottaa
aiheuttavan ongelmia.
Pankkiunioni on rakennettava huolella, jotta sen avulla voidaan
estää tulevia pankkikriisejä ja rajata
niiden aiheuttamia vahinkoja. Yhteinen valvonta on jo kiireen varjolla
päätetty antaa EKP:lle, mikä on kaikkea
muuta kuin optimaalinen ratkaisu. Nyt taas kiirehditään
yhteisen kriisinratkaisumekanismin kohdalla, koska Eurooppa-neuvosto
on luvannut, että sitä koskevat säädösehdotukset
saadaan hyväksyttyä ennen kevään
europarlamenttivaaleja. Turha kiirehtiminen poliitikkojen kasvojenmenetyksen
pelossa on erittäin lyhytnäköistä politiikkaa,
sillä pankkiunioni ei ratkaise nykyistä kriisiä vaan
estää tulevien syntyä.