Perustelut
Talousvaliokunta on tarkastellut esityksiä oman toimialansa
puitteissa. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esityksiä tarkoituksenmukaisina
ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin,
lähinnä hallinnonuudistuksesta seuraaviin jatkotoimiin
liittyvin, huomautuksin.
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) perustamisella
pyritään vastaamaan työn ja työvoiman kohtaanto-ongelmiin
ja parantamaan näin val-miutta vastata elinkeinoelämän
ja työmarkkinoiden toimivuuteen liittyviin haasteisiin.
Keinoina ovat keskushallinnon kokoaminen yhteen ja ohjausjärjestelmän
selkeyttäminen. Samalla tehostetaan aluepoliittista vaikuttamista
keskittämällä aluekehittämisen
kannalta keskeiset tehtävät ja rahoitus samaan
ministeriöön ja integroimalla aluepolitiikka TEM:n
kaikkien osastojen toimintaan. Merkittävä uudistus
on myös siirtyminen teknologiapainotteisesta lähestymistavasta
laajempaan, innovaatioita edistävään
politiikkaan, jossa otetaan nykyistä laaja-alaisemmin huomioon
myös palvelusektori ja kuluttajien tarpeet.
Uuden ministeriön hallintorakenne pohjautuu uuteen
matriisimalliin, jossa on neljä osastoa ja kolme koko organisaation
läpileikkaavaa yksikköä. Keskeiseksi
matriisimallin yksiköksi noussee konserniohjausyksikkö,
jonka tehtävänä on koordinoida ja tulosohjata
kaikkia ministeriön alaisia virastoja ja laitoksia.
Talousvaliokunta katsoo, että uudella ministeriöllä on
lähtökohtaisesti nykytilannetta paremmat mahdollisuudet
vastata tuleviin työ-, elinkeino- ja aluepolitiikkaa koskeviin
haasteisiin. TEM antaa hyvät mahdollisuudet toiminnan virtaviivaistamiselle,
politiikkalinjausten yhdensuuntaistamiselle ja reagointinopeuden
lisäämiselle niin keskushallinnon kuin esimerkiksi
TE-keskustenkin tasolla. Tavoitteiden täyttyminen jää kuitenkin
riippumaan siitä, kuinka hyvin kahden erilaisen toimintakulttuurin
omaavat ministeriöt saadaan omaksumaan yhtenäinen toimintamalli
ja miten uusi toimintatapa ja tavoitteet saadaan jalkautettua paikallistasolle. Muutosten
tulee näkyä kautta linjan aina Suomen toimintaan
EU:ssa asti. Uuden ministeriön perustamisaikataulu on ollut
erittäin nopea, eikä edellä mainittuihin
uudistustarpeisiin ole vielä riittävällä tavalla
ehditty paneutua. Tarvittavat alue- ja paikallistason organisaation
ja toiminnan uudistukset ovat vielä kartoittamatta ja tuottavuusohjelmat
kaikilla tasoilla yhtenäistämättä.
Tähän työhön tulee ryhtyä mahdollisimman pian.
Toiminnan aloittamisen haasteellisuutta lisää keskushallinnon
tasolla täysin uusi, yritysten hallintotapaa mukaileva,
matriisimalli. Saadun selvityksen mukaan kolme matriisiyksikköä koordinoivat
toimintaa, mutta lopullinen päätösvalta
jää kuitenkin osastoille. Toimiessaan tämä malli
voi lisätä tehokkuutta yhtenäistämällä politiikkalinjauksia
ja varmistamalla, että kaikkia käytettävissä olevia
instrumentteja hyödynnetään mahdollisimman
tehokkaasti. Toisaalta epäonnistuessaan se voi lisätä hallinnollista taakkaa
ilman vastaavaa hyötyä. Valiokunta painottaakin,
että hallintomallin toimivuutta tulee seurata tarkoin ja
tarvittaessa ryhtyä nopeisiinkin organisaation muutostoimiin.
Uuteen organisaatioon liittyen valiokunta kiinnittää huomiota
myös kuluttaja-asioiden hajoittamiseen kahden osaston alaisuuteen.
Seurattavaksi jää, saadaanko kuluttajapolitiikkaan
kaivattua vaikuttavuutta näin lisättyä.
TE-keskukset siirtyvät uudistuksen myötä kolmen
ministeriön ohjauksesta pääsääntöisesti kahden
ministeriön eli TEM:n sekä maa- ja metsätalousministeriön
alaisuuteen. TEM vastaa TE-keskusten yleishallinnollisesta ohjauksesta. Keskushallinnon
uudistuksen oletetaan poistavan nykyisiä epäselvyyksiä ohjaus-,
vastuu- ja toimivaltasuhteissa samoin kuin helpottavan tietojenvaihtoa,
tietojärjestelmien yhteensopivuutta, tulosohjauksen toteuttamista
ja resurssien tasapuolista jakoa. TE-keskusten käytännön
toiminnan kannalta on olennaista, että TEM:n konserniohjauksen
kautta tuleva tulosohjaus ja osastojen vastuulla oleva resurssiohjaus
saadaan toimimaan saumattomasti yhteen.
Uuden ministeriön liikkeellelähtö on
jo nyt esitetyn laajan toimialan ja hallintorakenteeseen tehtyjen
muutosten puitteissa haasteellinen. Pidemmällä aikavälillä on
kuitenkin aiheellista harkita, toisivatko esimerkiksi työperäisen
maahanmuuton ja maaseutuelinkeinojen tiiviimpi nivominen TEM:n alaisuuteen
lisää synergiaetuja. Valiokunta viittaa lisäksi
parhaillaan käynnissä oleviin tekijänoikeuksia
ja aikuiskoulutuksen järjestämistä koskeviin
selvityksiin, joista saatavat tulokset saattavat osaltaan jatkossa
vaikuttaa hallinnonalojen toimivaltuuksiin. Valtion aluehallintohankkeessa
arvioidaan maakuntien liittojen ja valtion aluehallinnon tehtävät,
työnjako ja aluejako. Selvityksen valmistuttua valiokunta tulee
tarkastelemaan saatuja tuloksia ja niiden mahdollisia vaikutuksia
TEM:n hallinnonalaan.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ei ole tullut esille ehdotetun
uuden lainsäädännön virkajärjestelyihin
liittyvien säännösten osalta huomautettavaa
siltä osin kuin ne koskevat lakkautettavasta kauppa- ja
teollisuusministeriöstä siirtyvää henkilöstöä.
TEM:n tulevaa toimintaa ajatellen on tärkeää,
että koko uuden ministe-riön henkilöstön
palkkauksen määräytymisperusteet saadaan
mahdollisimman nopeasti yhtenäistettyä vastaamaan
samaa kriteeristöä ja näin määräytyvää palkkauksen
tasoa.
Uudistusprosessi edellyttää kaikilla tasoilla työntekijöiltä joustavuutta
ja uusien toimintatapojen omaksumista. Tässä onnistuminen
vaatii vankkaa muutosjohtajuutta, johon tarvittavat resurssit on
turvattava. Valiokunta tulee valtion vuoden 2008 talousarviosta
antamassaan lausunnossa ottamaan kantaa uuden ministeriön
taloudellisten voimavarojen riittävyyteen ja painotuksiin.