Perustelut
Julkinen talous ei vakaudu ilman talouskasvua
Suomi on joutunut vuoden 1993 jälkeen nyt ensimmäistä kertaa
tilanteeseen, jossa sekä julkinen että koko kansantalous
ovat alijäämäisiä. Valtio ja
kunnat velkaantuvat, tuonti ylittää viennin ja
kansantalouden kokonaistuotanto supistuu. Suomalaiset siis syövät
nyt enemmän kuin tienaavat. Huolestuttavinta on, että tätä kehitystä ei
voi kuin osin laittaa alavireisen taloussuhdanteen piikkiin. Kyse
on paljon syvällisemmistä haasteista. Taustalla
on monia rakenteellisia ongelmia, joiden korjaaminen on monin verroin
vaativampi harjoitus kuin mitä olisi pelkästä väliaikaisesta
taantumasta takaisin kasvu-uralle ponnistaminen.
Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden kilpailukykyä testataan
joka päivä niin kotimarkkinoilla kuin globaaleillakin
markkinoilla. Jos kilpailukyky ei ole kohdillaan, jäävät
yritysten kansainväliset tilaukset saamatta. Vastaavasti Suomessa
kuluttajat puolestaan valitsevat kaupan hyllystä jonkin
muun kuin kotimaisen tuotteen, ellei kotimainen vaihtoehto ole riittävän kilpailukykyinen.
Yksikkötyökustannuksilla mitaten olemme menettäneet
viimeisen vuosikymmenen aikana kilpailukykyä erityisesti
Ruotsiin nähden.
Kilpailukykymme on rapistunut, sillä suomalainen tuotanto
ei käy enää entiseen malliin kaupaksi.
Vuonna 2012 vientimme kokonaisarvo oli ennakkotietojen mukaan noin
57 miljardia euroa. Vientimme on yhä lähes
kymmenen miljardia vähäisempää kuin
vuosina 2007—2008. Tuontiluvut ovat sen sijaan kasvaneet
finanssikriisiä edeltäneelle noin 60 miljardin euron
tasolle. Tämän yhtälön seurauksena
Suomen kauppatase on vajonnut tukevasti alijäämäiseksi
ollen vuonna 2012 noin 2,3 miljardia euroa.
Tulevaisuuden kannalta huolestuttavaa on, että teollisuuden
investointiaste heikentyy Suomessa alati. EK:n investointitiedustelun
perusteella kiinteät investoinnit laskevat tänä vuonna peräti
yhdeksän prosenttia noin 3,2 miljardiin euroon. Tällä tasolla
ei kyetä uudistamaan edes käytössä olevaa
tuotannollista kiinteää pääomakantaa,
puhumattakaan lisätuotannon mahdollistavista uusista investointikohteista.
Investointiaste on jäämässä kuluvana
vuonna noin 12 prosentin tasolle tehdasteollisuuden jalostusarvosta.
Tämä jää selkeästi
jälkeen EU-maiden noin 14—15 prosentin keskiarvosta, mikä sekään
ei ole järin korkealla tasolla. Suomeen eivät
investoi riittävästi suomalaiset eivätkä ulkomaisetkaan
yritykset, jotta teollisen tuotantomme perusta voisi säilyä vahvana.
Myös aineettomien investointien, joista on tullut
merkittävä uuden kasvun lähde, määrän
kasvu on pysähtynyt, ja tuleva kehitys riippuu pitkälti ICT-sektorin
tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan aktiivisuudesta.
Yhteisöveron alentaminen on yksittäisenä toimenpiteenä oikeansuuntainen
viesti yrityksille, mutta valitettavasti tämä ei
yksinään ole riittävä ratkaisu.
Yhteisöveron osaltakin on jäänyt epäselväksi,
miksi hallitus päätyi nimenomaan tähän
ratkaisuun eikä esimerkiksi toteuttanut vaihtoehtoa, jossa
jaetun ja jakamattoman voiton verokohtelu olisi eriytetty toisistaan.
Tämän tapainen ratkaisu olisi voinut selkeämmin
ohjata yrityksiä investointien tekemiseen kuin nyt päätetty
yhteisöveron alentaminen.
Finnveran riskinoton parantamiseen tähtääviä toimia
voi niin ikään pitää tervetulleina,
mutta samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että Finnveran
korkotukirahoituksen lopettaminen on ikävä takaisku
monelle sellaiselle yritykselle, joka sijaitsee pääkaupunkiseudun
ulkopuolella. Ongelmallista on niin ikään se,
että EU:n alue- ja rakennepoliittinen rahoitus leikkaantuu
25 prosenttia ilman, että hallitus etsisi tälle
kompensoivia toimia. Myös innovaatiorahoituksen mittava,
lähes 80 miljoonan euron leikkaaminen ja koulutuksen resurssien
merkittävä leikkaaminen ovat omiaan nakertamaan
tulevaisuuden kasvupohjaa.
Hallituksen on myös mentävä itseensä ja
pohdittava, miksi se epäonnistui sellaisen luottamuksen
ilmapiirin luomisessa, jossa työmarkkinajärjestöt
olisivat kyenneet tekemään ennustettavuutta ja
talouden vakautta parantavat työmarkkinaratkaisut jo talvella
2013.
Hallituksen tuleekin nyt miettiä vielä kertaalleen
ja aivan uudenlaisella otteella keinoja, joilla Suomen kilpailukyky
saadaan palautettua sellaiselle tasolle, että maastamme
tulee jälleen kokonaisvaltaisesti houkutteleva investointikohde niin
kotimaisille kuin ulkomaisillekin yrityksille. Vain näin
voimme luoda pohjan pitkäjänteisen ja kestävän
kasvun aikaansaamiseksi. Vauhdittuvan talouskasvun myötä voisimme
myös vakauttaa julkisen talouden takaisin terveelliselle pohjalle
ilman, että täytyy tehdä kipeitä,
sosiaalista ja alueellista eheyttä vaurioittavia leikkauspäätöksiä.
Hallitusohjelman talouslinja osoittautui utopiaksi
Kataisen hallitus on kehysratkaisun myötä joutunut
tosiasiallisesti luopumaan oman hallitusohjelmansa keskeisistä talous-
ja työllisyystavoitteista. Valtiontalouden kehysten finanssipoliittisessa
linjassa tosin vielä sitkeästi ilmoitetaan, että hallitus
on sitoutunut toteuttamaan lisätoimenpiteitä,
jos näyttää siltä, että valtionvelka
suhteessa kokonaistuotantoon ei käänny laskuun
ja valtiontalouden alijäämä jää yli
1 prosenttiin suhteessa kokonaistuotantoon vuonna 2015. Samaisen
kehyspäätöksen valtiontalouden tasapainoa
ja velkaa kuvaavassa osiossa alijäämän
kuitenkin arvioidaan olevan 2,7 prosenttia bruttokansantuotteesta
vuonna 2014.
Itse asiassa kehyspäätöksessä olevan
ennusteen mukaan alijäämä ylittää tavoitteena
olevan 1 prosentin tason, ei vain hallituskauden, vaan myös
koko vuoteen 2017 asti ulottuvan kehyskauden ajan. Hallitus on näin
ollen tehnyt kehysratkaisunsa tietoisena siitä, etteivät
nyt päätetyt sopeutustoimet tule lähimainkaan
riittämään, mikäli hallitusohjelman
kirjauksesta on aikomus edelleen pitää kiinni.
Tämän vuoksi olisi selkeää,
että hallitus avoimesti myöntäisi epäonnistuneensa
hallitusohjelman alijäämätavoitteen toteuttamisessa
ja asettaisi itselleen uuden realistisemman tavoitepisteen. Nykytilanne,
jossa hallitus ei selkeästi kerro muuttaneensa alkuperäistä tavoitetta,
on omiaan lisäämään kansalaisten
ja yritysten epävarmuutta, koska voimassa oleva virallinen
tavoite edellyttäisi uusia mittavia sopeutustoimia. Jos
talouskasvu piristyy selkeästi vuosina 2014 ja 2015, voi
hallitus juuri ja juuri vielä onnistua pyrkimyksessään
kääntää valtionvelka laskuun
kokonaistuotantoon suhteutettuna. Tämä kuitenkin
edellyttää yrityksiltä nykyistä vahvempaa
tulevaisuudenuskoa, jotta ne rohkenisivat tarvittavien investointipäätöksien
tekemiseen.
Kun Kataisen hallituksen hallitusohjelmasta annettu tiedonanto
oli alkukesästä 2011 eduskuntakäsittelyssä,
teki keskusta seuraavanlaisen epäluottamusehdotuksen: "Hallituksen
ohjelman tekstitavoitteet ja talouslinja ovat räikeässä ristiriidassa
keskenään. Hallitusohjelmasta puuttuvat keinot
talouskasvun, työllisyyden ja yrittäjyyden edellytysten
parantamiseksi ja julkisen talouden tasapainottamiseksi. Sen sijaan
hallitus heikentää ja keskittää ihmisille
tärkeitä palveluita. Tästä syystä hallitus
ei nauti eduskunnan luottamusta."
Nyt tästä hetkestä on kulunut kohta
kaksi vuotta. Valitettavasti keskustan tuolloin esittämät
huolenaiheet ovat osoittautuneet enemmän kuin aiheellisiksi.
Keskusta on esittänyt menosääntöä,
joka toisi julkisen talouden menopuoleen kaivattua pitkäjänteistä ennustettavuutta.
Menosääntö mahdollistaisi kehyskauden
alkuvaiheessa sellaisten lisäsatsausten tekemisen, joilla
mahdollistettaisiin vahvemman talouskasvun pohjan luominen tuleville
vuosille. Vastaavasti menosäännön käyttöön
ottaminen olisi Suomelta selkeä viesti, että tulemme
keskipitkällä aikavälillä vakauttamaan
julkisen taloutemme. Menosäännön myötä Suomessa
sitouduttaisiin siihen, että valtion menot voivat lisääntyä korkeintaan
60 prosenttia talouskasvun mukanaan tuomasta valtion tulojen reaalikasvusta.
Tulojen kasvusta 40 prosenttia käytettäisiin alijäämän
paikkaamiseen.
Hallituksen työllisyyspolitiikka on epäonnistunut
Hallitus on epäonnistunut työttömyysasteen
painamisessa hallitusohjelmassa kirjattuun 5 prosenttiin. Nopeasti
rumenevat työttömyysluvut hätyyttelevät
nyt jo 300 000 työttömän rajaa, eikä näköpiirissä ole
nopeaa helpotusta tilanteeseen. Työttömyyden kasvu
on ollut vain kerran 2000-luvulla nopeampaa kuin taakse jääneen vuoden
kuluessa. Erityisen huolestuttavaa on nuorisotyöttömyyden
kasvu.
Suomi on parhaillaan uhkaavasti luisumassa pidempiaikaiseen
rakenteelliseen taantumaan. Kehyspäätökseen
sisältyvän ennusteen mukaankin työttömyysaste
tulee olemaan 7,6 prosenttia vielä vuonna 2017. Työttömien
ahdinkoon ei ole näin ollen luvassa helpotusta siitäkään
huolimatta, että työmarkkinoilta poistuu parhaillaan
runsaasti työvoimaa eläkkeelle ja työmarkkinaikään
tulee uusia selkeästi pienempiä ikäluokkia.
Hallitus ei ole kyennyt kattamaan nuorille antamaansa lupausta
yhteiskuntatakuun toteuttamisesta. Nuorten työttömyys
päinvastoin lisääntyy huolestuttavan
nopealla vauhdilla. Hallituksella olisi ollut kehysriihessä tilaisuus
tehdä mittakaavaltaan riittävän suuruisia
korjaavia toimenpiteitä, jos se edelleen haluaisi pitää kiinni yhteiskuntatakuusta.
Kuvaavaa on, ettei yhteiskuntatakuuta enää mainita
edes sananakaan koko kehysratkaisussa, vaikka kyseessä pitäisi olla
yksi hallituksen kärkihankkeista. On surullista, että hallitus
on vähin äänin luopumassa tästä tärkeästä tavoitteestaan.
Liian monen nuoren työura katkeaa ennen kuin se on alkanutkaan.
Hallitus on omalla toimikaudellaan kaiken lisäksi vieläpä itse
pahentanut nuorten asemaa muun muassa leikkaamalla koulutuspaikoista
ja jäädyttämällä erilaisia
opetusresursseihin suunnattuja indeksejä. Nyt hallitus
on onneksi sentään ymmärtänyt,
että esimerkiksi oppisopimuskoulutukseen tehdyt leikkaukset
ovat olleet virheellisiä ratkaisuja, joten hallitus on
päättänyt ainakin osittain perua näitä aiemmin
toteuttamiaan leikkauksia. Tällainen jojo-politiikka
ei kuitenkaan anna kovinkaan hyvää kuvaa hallituksen
toimintakulttuurista ja harjoitetun koulutuspolitiikan ennustettavuudesta.
Pienet ja keskisuuret yritykset ovat ahdingossa
Hallitus tarjoaa kasvureseptiksi tuntuvan veronalennuksen kohdentamista
suuryrityksille. Yhteisöveron alentamisen toivotaan tuottavan mittavia
käyttäytymisvaikutuksia. Hallitus on asettanut
kaikki panoksensa tämän yhden kortin varaan.
Viime vuosien aikana työpaikat ovat kuitenkin syntyneet
ennen kaikkea pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Näiden
yritysten työllistämismahdollisuuksia hallitus
ei kuitenkaan ole sanottavasti edistänyt, vaan on pikemminkin
monilla eri toimilla heikentänyt. Onkin erityisen huolestuttava
signaali, että yrittäjien ja yrittäjäperheenjäsenten
kokonaismäärä on kääntynyt
viime aikoina voimakkaaseen laskuun. Viimeisimmän työvoimatutkimuksen
mukaan yrittäjien ja yrittäjäperheenjäsenten
määrä on vähentynyt viimeisen
vuoden kuluessa vuositasolla jopa 4,6 prosenttia. Lukumääräisesti
tämä tarkoittaa 15 000 henkilöä.
Tämän ei-toivotun kehityksen pitäisi
soittaa hallituksen hälytyskelloja.
Tähän saakka pienet osakeyhtiöt ovat
maksaneet yrityksen tekemästä tuloksesta normaalin yhteisöveron,
mutta omistaja on ollut vapautettu maksamaan veroa toiseen kertaan
eli osingot on saanut nostaa nettovarallisuudesta riippuen enintään
60 000 euroon saakka verovapaasti. Nyt hallitus poistaa
pienyrittäjien verovapauden ja asettaa yrityksen kertaalleen
maksaman veron lisäksi yrittäjäomistajan
maksamaan vähintään 7,5 prosentin osinkoveron.
Näiden pienten ja keskisuurten yritysten verotus kiristyy
nyt myös verovähennysten ja poistomahdollisuuksien
kaventamisen sekä energiaverojen kiristymisen seurauksena.
Vaikka veronkiristys ei olekaan suuri, ei ole oikein, että näiden
pienyrittäjien verotusta kiristetään,
varsinkin kun hallitus samalla keventää tuntuvasti
suurempien omistajien verotusta. Kiristys koskettaa kymmeniä tuhansia
pieniä ja keskisuuria yrityksiä.
Kiristyminen on totta myös henkilöyhtiöiden, ammatin-
ja liikkeenharjoittajien sekä maatilatalouden kohdalla,
sillä he eivät pääse hyötymään yhteisöveron
alentamisesta. Pörssiyhtiöstä vähintään
10 %:n siivun omistavien verotus kevenee tuntuvasti
runsaaseen 150 000 euron osinkopottiin saakka. Samaan aikaan
pörssiosakkeita omistavan piensijoittajan osinko kiristyy
useilla prosenttiyksiköillä. Keskusta on esittänyt
pörssiyhtiöiden pienille osingoille verovapautta. Tämä olisi
omiaan edistämään kasvollista kansankapitalismia.
Tarvitaan uusi yhteiskuntasopimus
Aitoja ratkaisuja uusien työpaikkojen synnyttämiselle
hallituksen kehys ei juuri sisällä. Se kertoo
parantavansa esimerkiksi Finnveran riskinottoa, mutta lopettaa samalla
Finnveran korkotukiluototuksen kokonaan. Se lopettaa erityisesti pienille
ja keskisuurille yrityksille tärkeän verotuksen
noin 170 miljoonan arvoisen innovaatiovähennyksen. Se vähentää Tekesin
määrärahoja kymmenillä miljoonilla
euroilla. Yhteisöverotuksen kevennyksen vastapainona olevat
verotuksen kiristyskohdat ovat useimmiten juuri työllistävien
pienten ja keskisuurten yritysten kohdalla.
Hallitus on jo aiemmin poistanut käytössä olleen
työvoimavaltaisten alojen pienyrittäjien alennetun
arvonlisäverokannan. Hallitus ei myöskään
ole tarttunut keskustan ehdotuksiin ensimmäisen työntekijän
palkkatuesta tai työttömien työllistymistä kannustavan
työttömyysturvan suojaosan käyttöönottamisesta.
Tässä tilanteessa, jossa talous on, olisi
tarvittu joitakin vahvoja peruspaaluja paikalleen, jotta ihmiset
voisivat katsoa luottavaisin mielin tulevaisuuteen. Suomeen olisi
kipeästi tarvittu sellainen työmarkkinaratkaisu,
joka tässä maailmanlaajuisessa ja Suomen kohtaamassa
talouden tilanteessa olisi asettanut jotkut talouden perustekijät
niin varmalle pohjalle kuin nyt suinkin mahdollista. Tämän
työmarkkinoiden ja kotitalouksien luottamuksen varaan myös
julkisen talouden oma toiminta olisi voitu rakentaa. Kun yksi iso
pilari olisi ollut paikallaan, olisi voitu katsoa tehokkaammin,
paremmin ja varmemmin sitä, mitä hallituksen ja
valtiovallan toimet esimerkiksi verotuksessa tai valtion meno- ja
tulopolitiikassa ylipäänsä olisivat ja
millä tavalla niiden avulla voitaisiin parantaa Suomen
kokonaisselviytymistä.
Hallituksesta ei kuitenkaan ollut sellaiseksi luotettavaksi
kumppaniksi, jonka tekemisiin työmarkkinajärjestöt
olisivat siinä määrin voineet luottaa,
että ne olisivat kyenneet keskenään sopimaan
siitä, miten palkoista ja muista tuloihin liittyvistä asioista
sovitaan, ja tekemään työuriin liittyvät
isot ratkaisut.
Kun on historiallisesti tilanne, jossa hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen
postit ovat vähän sekaisin — osa entisiä työmarkkinajohtajia
on täällä hallituksen kirjoissa ja kammareissa
ja osa hallituksen ministereitä on taas sitten työnantajapuolen
kammareissa johtamassa sitä — voisi kuvitella äkkiä,
että tällainen olisi sellainen vahvuus, joka auttaisi
täällä järkevien työmarkkinaratkaisujen
aikaansaamista. Mutta on näköjään niin,
että tällainen asetelma synnyttää enemmänkin
epäluottamusta, ja epäluottamuksesta viime kädessä näytti
olevan kysymys siinä, että työmarkkinaratkaisua
ei kerta kaikkiaan saatu aikaan.
Alkuvuoden neuvotteluyritykset ovat kuitenkin nyt jo menneen
talven lumia, niitä ei kannata enää tämän
enempää analysoida, vaan katse tulee kohdistaa
tulevaan. Työllisyyspolitiikkaan tarvitaan nyt todellinen
suunnanmuutos.
Suomeen tarvitaan uusi yhteiskuntasopimus. Nyt tulee kolmikantaisesti
kasata maltillinen, osaamista, työllisyyttä ja
kasvua parantava tuloratkaisu. Sopimuksen on huomioitava erityisesti matalapalkka-alat
ja työttömät. Samalla tulee etsiä ratkaisu,
jossa eri osapuolet sitoutuvat estämään
työpanoksen määrän laskun. Hallituksen on
otettava vastuu tällaisen ratkaisun edistämisestä,
joka parantaa vientiteollisuuden kilpailukykyä.
Tulevaisuusinvestointien kokoluokan pitää olla
miljardeissa
Keskusta on esittänyt mittakaavaltaan riittävän kokoisen
eli miljardiluokan tulevaisuusrahaston perustamista. Tarvittava
rahoitus voidaan kerätä myymällä tarvittavin
osin valtion omaisuutta pörssiyhtiöistä ja
vapauttaa näin pääomia uuden kasvun luomiseen.
Myös eläkerahastojen ja myös yksittäisten
kansalaisten apua tarvitaan tässä työssä.
Tavoite tulee asettaa korkealle. Tällaisella rahastolla
varmistettaisiin teollisuutemme vaadittava uudistautuminen. Suomeen
tulee luoda 200 000 uutta työpaikkaa, ja tässä kasvurahastolla
on tärkeä rooli. Rahaston avulla vauhditetaan
työpaikkojen synnyttämistä uusiin ja
jo olemassa oleviin kasvuyrityksiin.
Hallituksen vuositasolla esittämät muutaman kymmenen
miljoonan euron lisärahat kasvupanostuksiin ovat mittakaavaltaan
eräänlainen pienoismalli keskustan kasvurahastosta.
Hallituksen tarkoitus on varmasti hyvä, mutta nyt tarvittaisiin
moninkertaisesti rajumpia toimenpiteitä.
Valtiolla on myös mahdollisuus hankkia markkinoilta
käytännössä lähes nollakorolla
rahoitusta tulevaisuusinvestointien tekemiseksi. Koulutus, tutkimus
ja monet biotalouden, kaivosteollisuuden ja ICT-teollisuuden suuret hankkeet
sekä tie- ja ratahankkeet ovat malliesimerkkejä tulevaisuusinvestoinneista.
Keskusta on esittänyt Valtion Infra Oy:n perustamista isojen
infrahankkeiden toteuttamiseksi. Tulevaisuusinvestointeja ovat myös
sellaisten välttämättömien korjausten
tekemiset, jotka on joka tapauksessa jossain vaiheessa tehtävä.
Keskusta on esittänyt esimerkiksi homekoulujen korjaamiseksi
pitkäjänteistä toimintaohjelmaa, jonka aikana
tarvittavat remontit sitouduttaisiin johdonmukaisesti tekemään.
Tällaisen pitkäjänteisen investointivelan
ottamiseen meillä on kuitenkin mahdollisuus vain, jos nostamme
työllisyysastetta, palautamme Suomen kilpailukyvyn ja tingimme
jossain määrin kulutuksestamme.
Hiilenmustan energiapolitiikan lopettaminen
Hallitus on retorisesti ilmaissut tukevansa viime vaalikaudella
hyväksyttyä suurta energiapakettia. Käytännön
toimeenpanossa hallitus on kuitenkin sitoutunut tähän
vain osin. Käsittämättömintä on,
että hallitus on kiristänyt turpeen veroa ja leikannut
enimmillään kolmanneksen energiapuun tuesta. Se
on tarjonnut kivihiilelle valtavan kilpailuedun, millä puun
ja turpeen yhteiskäyttö väistyy yhä useammin.
Tämä on hiilenmusta linja ja täysin päinvastainen
kuin strategian edellyttämä hiilen nopea alasajo.
Uralin takaa kaivettua kivihiiltä ollaan kuskaamassa
kiihtyvällä vauhdilla Suomeen. Vuoden 2013 alkukuukausien
aikana kivihiilen kulutus kasvoi yli 30 prosenttia edellisvuoden
vastaavasta ajankohdasta. Muun muassa Jyväskylän,
Kuopion, Oulun, Porin, Kajaanin ja Pietarsaaren laitoksissa on joko
lisätty hiilen käyttöä tai ollaan
varautumassa siihen. Eikä rannikon 12 suuren hiililaitoksen
sovituista siirtymisistä kotimaisiin ole tiedossa mitään
konkreettista. Kun maailman suurimmassa bioenergialaitoksessa Pietarsaaressa
vielä viime vuoteen saakka käytettiin noin 10 % kivihiiltä,
arvioidaan sen käytön nousevan jo tänä vuonna
40 %:iin. Rahassa yksin tämä tarkoittaa
noin 25 milj. euroa saastuttavaan energiaomavaraisuutta heikentävään tuontienergiaan.
Hallituksen sisällä vaikuttaa olevan ristiriitainen
näkemys tuulivoiman edistämisestä. Siinä missä työ-
ja elinkeinoministeriö näyttää sitoutuneen
selvitysmies Tarasti muurinmurtajanaan tuulivoiman käytön
lisäämiseen suuressa energiapaketissa sovitulla
tavalla, on ympäristöhallinto pyrkinyt monin eri
tavoin lähinnä rajoittamaan tuulivoiman lisärakentamista.
Suomeen näyttää olevan mahdotonta saada
sopimaan 700 tuulimyllyä siinä, missä Saksaan
70 000 myllyä.
Uusiutuvan energian erilaiset käyttöteknologiat,
puhdas ilma ja vesi, cleantech, ovat suuria mahdollisuuksia suomalaiselle
teollisuudelle. Hallitus puhuukin lupaavasti puhtaasta teknologiasta,
ja onkin aivan oikein sanoa, että alan teknologiaan ja
yrittäjyyteen pitäisi satsata. Hallituksen retoriikka
ja teot ovat kuitenkin jälleen kerran ristiriidassa. Siinä missä Vanhasen
hallitus lisäsi alan t&k-rahoja lähes
3—4-kertaisiksi, Kataisen hallitus on leikkaamassa resursseja. Näillä eväillä uudet
työpaikat jäävät syntymättä.