Perustelut
Kemikaaliasetus osana laajempaa kokonaisuutta
Valiokunta korostaa sitä, että uusi EU:n kemikaaliasetus
on nähtävä osana laajempaa kokonaisuutta.
Asetus liittyy moniin unionin keskeisiin strategisiin tavoitteisiin,
osin niitä tukien, mutta merkittävin osin myös
tavoitteisiin nähden ristiriitaisesti.
EU:n kasvu-, työllisyys- ja kilpailukykytavoitteiden
osalta kemikaaliasetuksen vaikutus on parhaimmillaan arvaamaton,
todennäköisesti kielteinen. Elinkeinoelämän
tutkimuslaitoksen mukaan esityksen toteuttaminen voisi johtaa lähes
kahden prosenttiyksikön vähenevään
vaikutukseen bruttokansantuotteen kasvussa. Muu maailmantalous saisi
uudistuksesta puolestaan vauhtia. Tällainen skenaario pakottaa
unionin arvioimaan kemikaaliasetuksen käsittelyn ja hyväksymisen
yhteydessä muita kasvua, työllisyyttä ja
kilpialukykyä edistäviä toimia, joilla unionin
keskeisille tavoitteille aiheutettua haittaa torjutaan ja korvataan.
Kemikaaliasetus on vaikutuksiltaan vakava haaste unionin globaalia taloutta
ja kilpailukykyä koskevassa strategiassa.
Unionin kestävän kehityksen strategian kannalta
kemikaaliasetuksen vaikutus on ilmeisesti myönteisempi,
erityisesti mitä tulee ympäristön ja
kansanterveyden kannalta kestävään kehitykseen.
Komission arvion mukaan asetuksella vaikutettaisiin merkittävästi
vaarallisten aineiden aiheuttamiin haittoihin ilman, veden, maaperän, rakennusten
ja biodiversiteetin kannalta. Myönteiset vaikutukset ilmenisivät
pitkällä tähtäimellä ja
olisivat ilmeisesti pitkävaikutteisia, jos ympäristön
pilaaminen, pilaantuneen ympäristön kunnostuskustannukset
sekä jätteiden käsittelyn kustannukset
vähenisivät. Kestävän kehityksen strategialla
on kuitenkin myös kaksi muuta osa-aluetta, sosiaalinen
ja taloudellinen. Unionin politiikassa kaikkien kolmen kestävän
kehityksen osa-alueen on oltava tasapainossa.
Kemikaaliasetus liittyy myös laajentuneen unionin tavoitteeseen
ylläpitää sisämarkkinoilla voimassa
olevan lainsäädännön, sen valvonnan ja
soveltamisen yhtenäisyyttä. Uusi kemikaaliasetus
muodostaisi uusille jäsenmaille ilmeisesti merkittäviä vaikeuksia.
Jos asetuksen hyväksyminen edellyttää joissakin
jäsenmaissa pitkiä siirtymäjärjestelyjä taikka
aiheuttaa vakavan riskin sen tosiasiallisesta soveltamatta jättämisestä,
kielteiset vaikutukset unionin kykyyn vastata laajentumisen haasteeseen
ovat merkittävät.
Uudella kemikaaliasetuksella voi olla vaikutuksia myös
muiden, ehkä vähemmän laajojen mutta
silti tärkeiden unionin politiikkojen kannalta. Myöhemmin
tässä lausunnossa käsitellään
tarkemmin muun muassa asetuksen mahdollisia vaikutuksia pienten
ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten, kilpailupolitiikan sekä tutkimus-
ja kehityspolitiikan kannalta.
Yleisiä arvioita uudistuksen tavoitteista ja sen sisällöstä
Sinänsä uuden unionin kemikaalilainsäädännön tarpeellisuutta
ei ole valiokunnan saamassa selvityksessä asetettu kyseenalaiseksi.
Nykyinen vaarallisia aineita ja kemikaaleja käsittelevä lainsäädäntö on
ilmeisen vanhentunutta ja puutteellista. Lainsäädäntö on
sekavaa ja pirstaleista ja sen nojalla tapahtuva unionin päätöksenteko hidasta.
Nykyinen lainsäädäntö ei ole
enää ajan tasalla sen enempää ympäristön,
kansanterveyden kuin vastuullisen teollisuuden toimintaedellytystenkään
kannalta.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotuksen tavoitteita
on pidetty yleisesti ottaen hyvinä ja kannatettavina. Monissa
lausunnoissa on kuitenkin korostettu edellä mainitulla
tavalla sitä, että ehdotuksen tulee muodostaa
tasapainoinen kokonaisuus, jossa kestävän kehityksen kaikki
kolme osa-aluetta, ympäristöllisesti, sosiaalisesti
ja taloudellisesti kestävä kehitys otetaan huomioon.
Komission ehdotuksen kuitenkin katsotaan kehittyneen oikeaan suuntaan alustavan
luonnoksen julkistamisen ja sen pohjalta käydyn Internet-konsultaation
jälkeen. Ehdotus muodostaa kuultujen asiantuntijoiden mukaan
käyttökelpoisen pohjan jatkovalmistelulle.
Uuden kemikaaliasetuksen yleisen hyväksyttävyyden
osalta eräissä lausunnoissa on kuitenkin tuotu
esiin kemikaaliasetuksen kertautuva vaikutus monien muiden teollisuuden
kilpailuedellytyksiä heikentävien, kutakuinkin
samanaikaisesti voimaan tulevien lainsäädäntöhankkeiden
kanssa. Erityisesti on viitattu EU:n päästökauppaan.
Tämän vuoksi lausunnoissa on valtioneuvoston kannan
tavoin kiinnitetty huomiota siihen, että EU:n kemikaalisääntelyn
tulisi olla yhteensopivaa globaalin sääntelyn
kanssa ja että REACH-asetuksen tulisi tulla voimaan samaan aikaan,
kun uusi maailmanlaajuinen luokitus- ja merkintäjärjestelmä GHS
tulee voimaan.
Joissain valiokunnan saamissa asiantuntijalausunnoissa katsotaan,
että järjestelmä on edelleen liian vaikeaselkoinen
ja byrokraattinen ja että asetus ei ota kaikin osin huomioon
muuta olemassa olevaa EU-lainsäädäntöä.
Tästä pelätään aiheutuvan
päällekkäisyyksiä ja ristiriitaisuuksia
unionin lainsäädäntöön.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan asetuksen WTO-yhteensopivuus
on vielä arvioitavana. Jotkin EU:n kauppakumppanit ovat
ilmaisseet huolensa asetuksesta ja epäilleet sen olevan WTO:n
kaupan teknisiä esteitä koskevan TBT-sopimuksen
vastainen. Samoin on epäilty asetuksen tietojenantovelvollisuuden
yhteensopivuutta WTO:n henkisen omaisuuden kauppanäkökohtia
koskevan TRIPS-sopimuksen kanssa. Asetuksen WTO-yhteensopivuus on
luonnollisesti tärkeä seikka koko asetuksen hyväksyttävyyden
kannalta. Samalla Suomen ja EU:n tulee toimia kaikilla kansainvälisillä foorumeilla
globaalin kemikaaliturvallisuuden parantamiseksi.
Ehdotuksen vaikutukset ympäristön ja terveyden
kannalta
Valiokunnan saamassa selvityksessä, joka koskee uuden
kemikaaliasetuksen ympäristövaikutuksia, on korostettu
sitä, että uuden asetuksen perusta on ennalta
varautuminen ja vahinkojen ennalta ehkäisy. Komission mukaan
ehdotuksella vaikutetaan merkittävästi kemikaaleista
aiheutuvien ympäristöriskien hallintaan. Komissio
ei kuitenkaan ole esittänyt määrällisiä tai
taloudellisia arvioita ympäristölle koituvista
hyödyistä. Konkreettisten ympäristölle
ja kansanterveydelle aiheutuvien hyötyjen arviointi onkin epäilemättä vaikeaa.
Ympäristöhyötyjen voi arvioida näkyvän
vasta pidemmällä aikavälillä, mutta
niitä kuitenkin pidetään monissa valiokunnan
saamissa asiantuntijalausunnoissa merkittävinä.
Toisaalta ympäristövaikutusten arvoinnista on
esitetty hyvin poikkeaviakin näkemyksiä. Määrällisten
arvioiden puutteen vuoksi on sanottu, että hyötyjen
arviointi perustuu lähinnä olettamuksiin. Joissain
asiantuntijalausunnoissa on epäilty asetuksella olevan
myös kielteisiä vaikutuksia ympäristöön.
Globaalista näkökulmasta ehdotusta on kritisoitu
vastaavanlaisilla perusteilla kuin päästökauppajärjestelmääkin: Jos
EU:n omia standardeja yksipuolisesti kiristetään
siten, että kilpailukyky menetetään,
se aiheuttaa nk. kemikaalivuotoa EU:sta matalamman sääntelyn
ja turvallisuustason talousalueille, eikä laajamittaista
ympäristöturvallisuuden parantumista tapahdu.
Maailmanlaajuisesti kehitys voi olla jopa päinvastaista.
Jos kemikaalien tuotanto siirtyy suuressa määrin
EU:n ulkopuolelle ja myös kemikaaleja käyttävä teollisuus
valmistaa tuotteensa EU:n ulkopuolella eikä valmiisiin
tuotteisiin sisältyvien kemikaalien pääsyä EU:n
alueelle voida estää, kemikaalit tuotetaan nykyistäkin
heikommin standardein, ja aineet kulkeutuvat valmiissa tuotteissa haittavaikutuksineen
takaisin EU-alueelle.
Valiokuntakäsittelyssä ei ole tuotu esiin
seikkoja, jotka antaisivat aihetta epäillä uuden
kemikaaliasetuksen ja sen mukaisen kemikaalien rekisteröinnin,
arvioinnin ja lupamenettelyiden myönteisiä ympäristövaikutuksia,
jotka ovat pitkävaikutteisia. Valiokunta pitää kuitenkin
tärkeänä, että ehdotuksen ympäristövaikutuksia
arvoidaan myös mahdollisten kielteisten dynaamisten vaikutusten
näkökulmasta.
Ehdotuksen terveysvaikutuksista on komission ehdotuksessa
esitetty konkreettisempia arvioita. Vaarallisten kemikaalien ja
niille altistumisen kielteinen vaikutus ihmisten terveyteen ja kuolleisuuteen
on kiistaton. Vaarallisten kemikaalien käytön
luvanvaraisuus ja kaikkien kemikaalien tarkempi valvonta sekä turvallisuus-
ja käyttötiedotteiden parantuminen voivat vähentää inhimillisiä kärsimyksiä ja
myös kustannuksia merkittävästi. Komissio
on yksinkertaistaen arvioinut, että uusi lainsäädäntö voisi
pienentää kuolemantapausten määrää jopa
4 500 tapauksella vuosittain. Tätä vastaava
terveyshyötyjen arvo voisi olla jopa 50 miljardia euroa
30 vuoden aikana. Valtioneuvosto katsoo kuitenkin, että tätä arviota
on syytä tarkentaa.
Ehdotusta toisaalta kritisoidaan työturvallisuusulottuvuuden
puutteellisuuden vuoksi. Eräät asiantuntijat ovat
todenneet, että vaikutukset työturvallisuuden
kannalta ovat epäselviä ja asiaa käsitellään
hyvin yleisellä tasolla. Yhteyttä työturvallisuusnormeihin
ei ole.
Jossakin määrin kritiikkiä herättää myös
riskianalyysien keskittyminen ja asetukseen sisältyvien
velvoitteiden porrastaminen suhteessa aineiden tuotantomääriin.
Velvollisuuksien tulisi keskittyä riskiin kokonaisuudessaan
eli myös aineiden vaarallisuuteen, käyttötapoihin
ja mahdolliseen altistukseen. Jotkin aineet ovat vähäisissäkin
määrin erittäin haitallisia, jotkin vaarattomat
hyvinkin haitallisia, jos altistus esimerkiksi työssä on
suuri. Kokonaisvaltaisemman riskin arvioinnin perusteella on esitetty,
että asetuksen velvoitteisiin lisättäisiin
tiettyä kustannuksia alentavaa joustonvaraa. Samaan asiaan liittyen
on kuitenkin todettu, että kaikista aineista tarvitaan
perustiedot ja että arvioinnin ja erilaisten velvollisuuksien
porrastuminen aineiden tuotantomäärän
mukaan on yksinkertaista ja selkeää. Valiokunta
katsoo, että näitä seikkoja olisi syytä selkeyttää asetusehdotuksen
jatkokäsittelyssä.
Ehdotuksen taloudelliset vaikutukset
Valiokuntakäsittelyssä ovat keskeisellä sijalla olleet
uuden kemikaaliasetusehdotuksen taloudelliset vaikutukset. Kuten
jo ylempänä lausunnon yleisessä osassa
todettiin, on vaarana, että ehdotuksella on vuosina 2007—2017
erittäin kielteisiä vaikutuksia sekä kansantalouteen
että yritystalouteen. Elinkeinoelämän
tutkimuslaitoksen selvityksen päätulos on, että ehdotuksen toteutuminen
johtaa merkittäviin ja varsin samankaltaisiin kielteisiin
taloudellisiin vaikutuksiin sekä Suomessa että muissa
EU-maissa. Kokonaistaloudellisen kehityksen ja asetuksen piirissä olevien
toimialojen tuotannon ja työllisyyden kehityksestä hyötyisivät
vain EU:n ulkopuoliset maat. EU-alueella voi seurata jopa kahden prosenttiyksikön
bkt-kasvun vähenemä vuosina 2007—2017.
Muu maailmantalous puolestaan saa kasvuvauhtia.
Erityisesti pelätään kemikaaleja
tuottavan teollisuuden kilpailukyvyn menetystä suhteessa EU:n
ulkopuolisiin maihin. Etlan selvityksen mukaan suora kustannusten
kasvu vuosina 2007—2017 suhteessa nykyiseen liikevaihtoon on
kemianteollisuuden osalta todennäköisesti 5,3
prosenttia, maksimissaan jopa yli 16 prosenttia ja minimissään
noin kaksi prosenttia.
Myös kemikaaleja käyttävän
teollisuuden osalta on esitetty samankaltaisia huolia. Suora kustannusten
nousu suhteessa liikevaihtoon arvioidaan tosin huomattavasti alhaisemmaksi kuin
kemianteollisuudessa, alle prosentiksi. Paine kohdistuu erilaisten
välituotepanosten käytön kustannusten
kasvuun, joka saattaa olla esim. nahka- ja kenkäteollisuudessa
8,5 prosenttia ja terästeollisuudessa 7,2 prosenttia.
Maailmanmarkkinoilla toimivan kemianteollisuuden kyky ohjata
kasvaneet tuotantokustannukset hintoihin on hyvin rajallinen. Kemikaaleja
käyttävän teollisuuden osalta pelätään
tuotteiden ja komponenttien valmistuksen EU:ssa muuttuvan kilpailukyvyttömäksi
ja tuotannon siirtyvän pois EU-alueelta. Erityisesti pitkälle erikoistuneessa
teollisuudessa, jossa kemikaalien osuus lopputuotteessa
tai sen ominaisuuksissa on suuri, vaikutuksen pelätään
olevan huomattava. Kustannuspainetta aiheutuu myös aineiden
häviämisestä markkinoilta, korvaavien aineiden
kalleudesta sekä tuotantoprosessin vaatimista muutoksista.
Kustannusten lisäys ei selvityksen mukaan ulotu vain teollisuuteen,
vaan myös rakentamiseen ja palveluihin.
Taloudelliset vaikutukset näyttävät
kohdentuvan kaikkein voimakkaimmin pieneen ja keskisuureen teollisuuteen.
Tätä kysymystä käsitellään
alempana tarkemmin erikseen.
Joissakin valiokunnan saamissa asiantuntijalausunnoissa kemikaaliasetuksen
kustannusvaikutuksia on pyritty suhteellistamaan. On todettu, että kustannukset
aiheutuvat suhteellisen lyhyellä aikavälillä,
kun taas uudistuksen kokonaisvaikutuksia olisi arvioitava pidemmällä aikavälillä.
Suurimmalla osalla kemikaaleja käyttävästä teollisuudesta
kustannusvaikutus on prosenttien kymmenyksiä liikevaihdosta.
Lisäksi on todettu, että asetusehdotus sisältää useita
mekanismeja, joilla kustannuksia voidaan rajoittaa. Näitä ovat
muun muassa testitulosten jakaminen, vaihtoehtoiset testausmenetelmät
ja poikkeukset tietovaatimuksista tunnettujen aineiden osalta. On
todettu, että teollisuus, joka varautuu ajoissa uusiin
vaatimuksiin, tulee selviytymään haasteesta voittajana.
Joka tapauksessa arviot asetuksen kustannusvaikutuksista vaihtelevat
suuresti. Useita kansallisia ja kansainvälisiä selvityksiä on
tehty tai käynnissä. Asiantuntijalausunnoissa
vaaditaan valtioneuvoston kannan tavoin kustannusarvioiden tarkentamista.
Valiokunta voi yhtyä käsityksiin, joissa edellytetään
kustannusvaikutusten tarkempaa ja kriittistä selvittämistä.
Jos pahimmat ennusteet näyttäisivät suuressa
määrin toteutuvan, se edellyttäisi koko
ehdotuksen uudelleenarviointia. Kustannustason merkittävä nousu
merkitsee sitä, että globaalissa kilpailussa toimivien
eri teollisuudenalojen sopeutuminen uuteen tilanteeseen
ja kustannuspaineeseen tapahtuu joko työvoiman vähenemisenä,
reaalipalkkojen joustona alaspäin taikka yritysten sijoittautumisena EU:n
ulkopuolelle tai EU:n alhaisemman kustannustason jäsenmaihin.
Tätä ei voi pitää tasapainoisen
kestävän kehityksen mukaisena. Tarvittaessa asetuksen
aiheuttaman kilpailukykyhaitan korvaaminen muilla toimilla on välttämätöntä,
jos EU pyrkii pitämään kiinni kasvu-, työllisyys-
ja kilpailukykytavoitteistaan.
Vaikutukset pienen ja keskisuuren yritystoiminnan, kilpailupolitiikan
sekä t&k-politiikan kannalta
Riippumatta uuden kemikaaliasetuksen kokonaiskustannusvaikutuksesta,
kaikki asiantuntijat ovat olleet yhtä mieltä siitä,
että kustannusvaikutukset kohdistuvat suhteessa erityisen
voimakkaasti pieneen ja keskisuureen teollisuuteen ja yritystoimintaan.
Kaikilla teollisuudenaloilla kustannuslisäys suhteessa
liikevaihtoon kasvaa, kun siirrytään suuremmista
yrityksistä pienempiin. Etlan selvityksen mukaan yrityksissä,
joiden liikevaihto on alle 40 miljoonaa euroa vuodessa, kustannuslisäys
suhteessa liikevaihtoon on nelinkertainen suhteessa suurempiin yrityksiin.
Tämä johtuu monesta kertautuvasta tekijästä.
Analysoitaessa eri kustannustyyppejä on todettu, että ainekohtaiset
kustannukset (tilannekartoitus, testaus, riskien arvointi, turvallisuusraportointi,
rekisteröinti, lupien hakeminen, tuotekehitys ja hallinto)
eivät kasva läheskään samassa
suhteessa aineiden tuotanto- tai käyttömäärien
mukaan. Tietty peruskustannus aiheutuu jo pienimmilläkin
asetuksen tarkoittamilla tuotanto- ja käyttömäärillä.
Suhde on pk-yritysten osalta vielä epäedullisempi,
kun verrataan yrityskohtaisia jatkuvia kuluja (hallinto- ja työvoimakulut)
sekä yrityskohtaisia kertaluonteisia kuluja (koulutus ja
investoinnit). Pienten ja keskisuurten yritysten kannalta merkittäviä kustannuksia
aiheuttavat muun muassa testaukseen tarvittavan infrastruktuurin
luominen, yrityksen asiantuntija- ja hallintohenkilöstön
suhteellisen osuuden lisääntyminen sekä joidenkin
aineiden valmistuksen ja tuonnin loppumisesta aiheutuvat välttämättömät
muutokset ja investoinnit tuotantoprosesseissa. Mitä byrokraattisempi uusi
lainsäädäntö on, sitä vaikeampaa
on pienten yritysten selviytyä siitä.
Asetusehdotuksen suorien ja suhteellisesti kaikkein suurimpien
taloudellisten vaikutusten kohdistuminen pk-yrityksiin on jo yksistään huolestuttava
kehityspiirre. Se toimii myös unionin yrittäjyyttä edistävien
muiden tavoitteiden ja politiikkojen vastaisesti. Valiokunta valittaen
toteaakin, että kyseessä on jälleen kerran esimerkki
unionin eri politiikkalohkojen huonosta yhteensopivuudesta. Pk-sektorin
ja yrittäjyyden puolesta käytetään
puheenvuoroja ja laaditaan ohjelmia, mutta käytännön
lainsäädäntötyö tapahtuu
suurten yritysten ehdoilla ja niiden näkökulmasta.
Kustannusrasituksen epätasainen jakautuminen erikokoisten
yritysten kesken johtaa myös muihin ongelmiin. Kilpailuasetelmat
vääristynevät entisestään,
kun myös kemikaaleja koskevasta tiedosta ja kemikaalihallintoa
koskevasta tietotaidosta tulee keskeinen tekijä, joka vaikuttaa
yrityksen kilpailuasemaan. Suuret yritykset pääsevät
yhä selkeämmin määräävään
markkina-asemaan kemikaalialalla. Kemikaaliasetus mahdollistaa
erilaisten konsortioiden muodostumisen kemikaalien rekisteröintiä,
arviointia ja lupamenettelyjä varten, mutta konsortion
matka kilpailua rajoittavaksi kartelliksi ei välttämättä ole
pitkä. On myös todennäköistä,
että tilanne synnyttää yrityskeskittymiä ja
puhtaasti kemikaalilainsäädännöstä johtuvia
fuusioita. Kaiken kaikkiaan kilpailupolitiikan kannalta asetuksella
voi olla haitallisia vaikutuksia. Se ilmeisesti vähentää taloudellisen
tehokkuuden kannalta tarpeellista kilpailua EU:ssa.
Yksi asetusehdotuksen tavoitteista on myös Euroopan
kemianteollisuuden innovaatiokyvyn lisääntyminen.
Arviot asetuksen vaikutuksista ovat kuitenkin hyvin ristiriitaisia.
Lienee selvää, että asetuksen voimaan
tulon jälkeisinä vuosina yritysten innovaatiotoiminta kärsii
uusien arviointi-, rekisteröinti- ja lupavelvoitteiden
vuoksi. Yritysten resursseista hyvin suuri osa joudutaan käyttämään
asetuksen mukaisten perusvelvollisuuksien täyttämiseen, muun
muassa jo käytössä olevien aineiden testaukseen
ja niiden rekisteröintiin. Tämä hidastaa
ja vaikeuttaa uusien aineiden kehittämistä ja markkinoillepääsyä.
Uusien aineiden osalta innovaatiotoiminta keskittynee valmistuksesta
ja tuonnista poistuvien aineiden korvaamiseen uusilla
aineilla. Tämä ei kemikaaleja käyttävässä teollisuudessa
luo uusia tuotteita markkinoille, ainoastaan muuttaa vanhojen tuotteiden
tuotantoprosesseja.
Pidemmällä aikavälillä korvaavien
kemikaalien kehittäminen muuttuu kannattavammaksi. Yritykset
saavat kilpailuetuja turvallisempien kemikaalien ja kemikaaleja
sisältävien tuotteiden markkinoilletulosta. Toisaalta
asiantuntijakuulemisessa on todettu, että teollisuuden
kilpailuedellytysten yleinen aleneminen ei pitkälläkään
tähtäimellä paranna innovaatiotoiminnan mahdollisuuksia.
Tuotantokustannusten ja tuotteiden hintojen noustessa taikka vastaavasti
yritysten kannattavuuden heiketessä mahdollisuudet t&k-toiminnan
harjoittamiseen pienenevät. Valittaen on todettava, että myös
tältä osin kielteiset vaikutukset ovat suhteellisesti
voimakkaimmat pienessä ja keskisuuressa yritystoiminnassa.
Erityiskysymyksiä Suomen kannalta
Eräissä valiokunnan saamissa asiantuntijalausunnoissa
on kiinnitetty huomiota siihen, että uusi kemikaaliasetus
on Suomelle erityisen vaikea muutamasta erityisestä syystä.
On todettu, että nimenomaan Suomessa oleva ja uuden kemikaaliasetuksen
vaikutuspiiriin joutuva teollisuus on varsin pk-valtaista. Edellä esitetyt
huomiot pk-sektorin ongelmista kohdentuisivat siten erityisen voimakkaasti
Suomeen.
Toinen seikka, johon asiantuntijat ovat kiinnittäneet
huomiota, on metsäteollisuuden suuri osuus Suomen kansantuotteesta.
Asetuksen kustannusvaikutukset kohdistuvat voimakkaasti metsäteollisuuteen,
joka on suuri kemikaalien käyttäjä. Etenkin
pitkälle erikoistunut paperinvalmistus tarvitsee erilaisia
kemikaaleja. Valtaosa metsäteollisuuden käyttämistä kemikaaleista
on kuitenkin sinänsä harmittomia luonnonmateriaaleja,
kuten savea, talkkia ja liitua, jotka ovat selvästi toissijaisia
kemikaaliasetuksen pääasiallisen tarkoituksen
suhteen.
Kolmas erityinen olosuhde Suomen osalta on se, että suomalainen
teollisuus tuo Venäjältä paljon kemikaaleja.
On epäilty, että Venäjän kemianteollisuus
ei pysty sopeutumaan uuden asetuksen vaatimuksiin, jolloin tuonti
vaikeutuu taikka velvollisuudet ja kustannukset siirtyvät maahantuojan
kannettavaksi.
Suomi on myös merkittävä kemiallisten
aineiden transitoliikennemaa. Suomen kilpailukykyä tehokkaana
ja turvallisena kauttakulkumaana on pyritty kehittämään.
Kemikaaliasetuksen arvioidaan vähentävän
kemikaalien tuontia EU:n alueelle. Tämä voi
vähentää myös transitoliikennettä.
Transitoliikenteen osalta olisi kuitenkin varmistuttava myös
siitä, että kauttakulkuliikenteen harjoittamiselle
ei aiheudu lisärasitusta asetukseen liittyvistä teknisistä syistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että asetuksen jatkokäsittelyssä myös
näihin Suomen erityisongelmiin kiinnitetään
huomiota.
Kemikaalivirasto
Asetuksella perustetaan EU:n kemikaalivirasto. EU:n huippukokouksessa
Brysselissä joulukuussa 2003 sovittiin, että perustettava
virasto sijoitetaan Helsinkiin. Tämä tervetullut
päätös korostaa asetuksen ja sen tehokkaan
käsittelyn merkitystä Suomen kannalta.
Valiokunta on saanut valtioneuvoston kanslialta ja
Helsingin kaupungilta selvityksen toimista, joilla viraston perustamiseen
varaudutaan. Valiokunta korostaa hyvän ennakkovalmistautumisen
merkitystä. Tämä tarkoittaa myös sitä,
että kemikaaliviraston tulevalle henkilöstölle
on luotava riittävä motivaatio muuttaa Suomeen.
Tällä hetkellä EU:n kemikaaleja käsittelevä toimisto
on sijoitettuna Italiaan ja osin Brysseliin. On tiedostettava, että muutos-
ja muuttovastarinta voi olla suurta.
Asian jatkovalmistelu
Kemikaaliasetusehdotuksen käsittelyn arvioidaan kestävän
EU:n toimielimissä 2—3 vuotta. Toimintansa päättänyt
Euroopan parlamentti ei ole antanut asiasta ensimmäisen
käsittelyn mukaista lausuntoaan, joten seuraavat muodolliset käsittelyvaiheet
tapahtuvat vasta syksyllä 2004. Asian käsittely
kuitenkin jatkuu ministerineuvoston alaisessa työryhmässä.
Valiokunta pitää ensiarvoisen tärkeänä,
että yhteistyö Suomen edustajien välillä niin
ministerineuvostossa, Euroopan parlamentissa kuin kaikissa muissakin
asiaa käsittelevissä toimielimissä on
saumatonta. Tietojen ja näkemysten vaihdon on oltava tehokasta,
jotta Suomen tärkeänä pitämät
kysymykset ja Suomen erityisintressit tulevat samansuuntaisesti
esille kaikissa merkityksellisissä tilanteissa.
Valtioneuvoston kanta, joka on esitetty kirjelmässä U
9/2004 vp, on vasta alustava, ja kantoja tarkennetaan asian
neuvostokäsittelyn edetessä.
Ottaen huomioon edellä esitetyt lukuiset kemikaaliasetukseen
liittyvät epävarmuustekijät valiokunta
edellyttää, että eduskunnalle annetaan
säännöllisesti tiedot asian valmistelusta niin
kansallisesti kuin EU:n toimielimissäkin. Erityisesti eduskunnalle
on annettava tiedot tarkentuvista ehdotuksen vaikutusten arvioinneista.
Valiokunta katsoo, että valtioneuvosto ei voi tehdä Suomea
lopullisesti sitovia päätöksiä asetuksen
keskeisistä kysymyksistä, ennen kuin eduskunnalla
on ollut tilaisuus käsitellä asiaa uudelleen täsmällisemmän
informaation ja valtioneuvoston tarkennettujen kantojen valossa.
Valiokunnan varsinaiset kannanotot
Edellä olevan perusteella, viitaten valtioneuvoston
kirjelmässä esitettyihin seikkoihin sekä saamaansa
asiantuntijaselvitykseen, talousvaliokunta voi pääosin
yhtyä valtioneuvoston alustavaan kantaan ja kokoaa varsinaiset
kannanottonsa seuraavasti:
Valiokunta katsoo, että komission ehdotuksen pohjalta
voidaan edetä asetuksen jatkovalmistelussa. Lopullista
myönteistä kantaa asetusehdotuksen hyväksyttävyyteen
ei kuitenkaan voida tehdä, ennen kuin ehdotuksen vaikutusten arvointi
on riittävästi täsmentynyt. Erityisesti
on kiinnitettävä huomiota ehdotuksen vaikutuksiin EU:n
kasvu-, työllisyys- ja kilpailukykytavoitteiden kannalta.
Kemikaaliasetuksen suhdetta maailmanlaajuiseen kemikaalien luokitus-
ja merkintäjärjestelmään (GHS)
tulee korostaa. Luokitusperusteiden on oltava yhdenmukaisia ja voimaantulon samanaikaista.
Muutoinkin on pyrittävä siihen, että globaaleissa
kysymyksissä etsitään globaaleja ratkaisuja.
Unionin ei tulisi asettaa itselleen kohtuuttomia haasteita maailmanlaajuisen
kilpailukykynsä suhteen, varsinkin jos näiden
vaikutukset globaalin ympäristöpolitiikan kannalta voivat
olla myös kielteisiä.
On varmistuttava uuden kemikaaliasetuksen WTO-yhteensopivuudesta.
EU:n etu on kansainvälisen kauppajärjestelmän
kehittäminen ja kauppakiistojen minimoiminen keskeisten
kauppakumppanien kanssa. Kemikaaliasetuksen mahdolliset haittavaikutukset
näiden tavoitteiden kannalta on estettävä.
Edellä mainittuihin ehdotuksen taloudellisiin ja maailmanlaajuisiin
kilpailuvaikutuksiin liittyviin tekijöihin viitaten
valiokunta katsoo myös, että asetuksen varsinaisten
velvoitteiden voimaantulossa ei tule kiirehtiä ilman, että näihin
ongelmiin on osoitettu tyydyttävät ratkaisut.
Asetuksen jatkovalmistelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota
pienen ja keskisuuren teollisuuden asemaan. Asetusta tulisi kehittää siten, että sen
kustannusvaikutukset pk-sektorilla eivät ole kohtuuttomia
suhteessa suurteollisuuteen. Tämä vaatimus tulee
ottaa huomioon kautta linjan, niin kemikaaleja koskevien rekisteröinti-,
arviointi- ja lupavaatimusten kuin hallinnollisten vaatimustenkin
puolesta. Ehdotuksen vaikeaselkoisuutta ja siihen sisältyvää byrokraattisuutta
on vähennettävä nimenomaan pienten yritysten
aseman parantamiseksi.
On kiinnitettävä huomiota EU:n vaarallisia aineita
koskevan sääntelyn kokonaisuuteen. Jos uudesta
kemikaaliasetuksesta saavutetaan tyydyttävä ja
toimiva lopputulos, olisi myös muita vaarallisia aineita
koskeva sääntely saatettava samalle tasolle ja
samantyyppisten menettelyjen piiriin.
Valmistelussa on kiinnitettävä huomiota myös
astuksen todennäköisiin vääristäviin
vaikutuksiin EU:n kilpailupolitiikassa. On vältettävä sitä,
että lainsäädäntö ajaa
teollisuutta sinänsä tarpeettomiin yrityskeskittymiin
ja siten kilpailun tosiasialliseen vähentämiseen.
Kemikaaleja koskevan tiedon käsittelyssä on sovitettava
yhteen liikesalaisuuksien riittävä suoja, pienten
yritysten mahdollisuudet käyttää hyväkseen
olemassaolevaa tietoa ja rekisteröintejä sekä tarve
välttää erityisesti eläimillä tapahtuvaa
kemikaalien päällekkäistä testausta.
Muun muassa metsäteollisuuden käyttämien luontoperäisten
kemikaalien osalta asetuksen soveltamisalaa olisi rajoitettava.
Muutoinkin asetukseen tulee saada riittävää joustoa
vähän haitallisten ja jo tunnettujen kemikaalien
suhteen. Asetuksen ympäristöllisiä ja
kansanterveydellisiä tavoitteita vaarantamatta on pyrittävä keventämään
menettelyjä ja kohdentamaan raskaimmat ja rajoittavimmat
toimet riskiltään merkittävimpiin kemikaaleihin.
Kemikaaliasetuksen valmistelussa on varmistuttava siitä,
että uusi lainsäädäntö saatetaan
voimaan ja että sitä sovelletaan ja valvotaan
mahdollisimman yhtenäisesti laajentuneessa Euroopan
unionissa. Siirtymä- ja poikkeusjärjestelyjen
minimoinnilla on estettävä kahdentasoisen, sisämarkkinoita
ja jäsenvaltioiden välisiä kilpailuedellytyksiä vääristävän
kemikaalilainsäädännön syntyminen.
Suomen erityisongelmiin, kuten kemikaaliasetuksen haitallisiin vaikutuksiin
Suomen teollisuuden kannalta tärkeiden kemikaalien tuontiin
Venäjältä ja Suomen kautta tapahtuvaan
kemikaalien kuljetukseen, on jatkokäsittelyssä ja
-arvioinneissa kiinnitettävä huomiota vaarantamatta
sääntelyn yhtenäisyyttä.
Valiokunta edellyttää, että eduskunnalle
annetaan säännöllisesti tiedot asian
valmistelusta niin kansallisesti kuin EU:n toimielimissäkin, erityisesti
tiedot tarkentuvista ehdotuksen vaikutusten arvioinneista. Valtioneuvosto
ei voi tehdä Suomea lopullisesti sitovia päätöksiä asetuksen
keskeisistä kysymyksistä, ennen kuin eduskunnalla
on ollut tilaisuus käsitellä asiaa uudelleen täsmällisemmän
informaation ja valtioneuvoston tarkennettujen kantojen valossa.