Perustelut
Talousvaliokunta lausuu käsityksiään
valtion talousarvioesityksestä vuodelle 2003 seuraavista valiokunnan
toimialaan kuuluvista asioista.
Tutkimuksen rahoitus
Lain mukaan Teknologian kehittämiskeskuksen toiminnan
tavoitteena on edistää teollisuuden ja palveluelinkeinojen
kilpailukykyä teknologian keinoin. Toiminnan tulee monipuolistaa
tuotantorakenteita, kasvattaa tuotantoa ja vientiä sekä luoda
perustaa työllisyydelle ja yhteiskunnan hyvinvoinnille.
Talousarvioesityksessä (32.20.26) luetellaan yksityiskohtaisesti,
miten Tekesille osoitettuja määrärahoja
kohdistetaan tavoitteiden toteuttamiseksi. Lisäksi Tekesillä on
käytettävissään teknologiseen
tutkimustoimintaan (32.20.27), hanke- ja ohjelmatoiminnan selvitys-
ja kehittämismenoihin (32.20.28), avustuksiin teknologiseen
tutkimukseen ja kehitykseen (32.20.40) sekä lainoihin teknologiseen tutkimukseen
ja kehitykseen (32.20.83) osoitettuja määrärahoja.
Valtion osuus tutkimuksen ja kehityksen rahoituksesta on laskenut
alle 30 prosentin, mikä valiokunnan saaman selvityksen
mukaan on johtanut tutkimus- ja kehityshankkeiden pitkäjänteisyyden
lyhentymiseen. Tämän vuoksi Tekesin myöntövaltuuksien
painopistettä tulisikin siirtää nykyistä enemmän
lainoista tutkimus- ja kehitysmomenteille. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että valtion rahoituksen suhteellisen tason alenemisella
saatetaan menettää Suomessa saavutettuja positiivisia
vaikutuksia yritysten kasvussa ja kilpailukyvyssä sekä kestävässä työllistämisessä.
Talousarvioesityksen mukaan teknologiseen tutkimukseen ja kehitykseen
saa myöntää lainoja joko vieraan pääoman
ehtoisina (riskilainat) tai oman pääoman ehtoisina
(pääomalainat) yrityksille ja yhteisöille
teknologiseen kehitystyöhön, jonka tavoitteena
on edistää kansainvälisesti kilpailukykyisten
tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä.
Lainoja saa myöntää myös riskipitoisiin
kehityshankkeisiin ja vakuutta vaatimatta. Eräissä tapauksissa
lainansaajalle voidaan antaa lisää takaisinmaksuaikaa
tai poikkeustapauksessa lainan maksamaton pääoma
ja korot voidaan jättää osittain tai
kokonaan perimättä.
Talousvaliokunnan mielestä talousarviossa tulee antaa
Tekesille joustava mahdollisuus muuttaa riskilainoja pääomalainoiksi,
jolloin huonoina aikoina yrityksiä voitaisiin pelastaa konkursseilta
ja mahdollisesti pienentää taloudellisia menetyksiä olosuhteiden
muututtua positiivisempaan suuntaan. Talousvaliokunnan mielestä Tekesin
alueyksiköillä tulee olla riittävät
henkilöresurssit, jolloin kaikki toimijatahot voivat saada
tasavertaiset palvelut sijainnista riippumatta.
Ydinvoimapäätökseen liittyvät
lausumat
Eduskunta päättäessään
jättää valtioneuvoston periaatepäätöksen
lisäydinvoiman rakentamisesta voimaan hyväksyi
neljä lausumaa (M 4/2001 vp — TaVM
9/2002 vp — EK 8/2002 vp). Lausumissa
edellytettiin hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin niissä sanottujen
energiapoliittisten toimenpiteiden toteuttamiseksi.
Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan kauppa- ja teollisuusministeriö on
asettanut toimikunnan, jonka tulee selvittää kivihiilen käyttöön
liittyviä kysymyksiä (1. lausuma). Toimikunnan
määräaika päättyy 31.12.2003.
Ministeriö on asettanut työryhmän
valmistelemaan energiansäästöohjelman
päivitystä sekä ehdotusta energiansäästön
yleislaiksi ja siihen liittyviä muita lainsäädäntöhankkeita
(2. lausuma). Yleinen päivitys tulee saada valmiiksi 30.11.2002
mennessä ja lainsäädäntöhankkeet 31.5.2003
mennessä.
Toisen ministeriön asettaman työryhmän
tulee valmistella Uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelman
uusimista (3. lausuma). Työryhmän tehtävänä on
ulkopuolisen arvioinnin pohjalta tarkastella olemassa olevan ohjelman toteutumista
ja tehostamisen tarvetta sekä esittää ehdotuksia
uusiksi toimenpiteiksi annettuun määräaikaan
30.11.2002 mennessä.
Kauppa- ja teollisuusministeriön mukaan lausumien toteutumista
(4. lausuma) on tarkoitus selvittää eduskunnalle
ensimmäisen kerran vielä tällä vaalikaudella
siinä yhteydessä, kun hallitus raportoi eduskunnalle
kansallisen ilmastostrategian etenemisestä, ja jatkotoimista
hallituksen kertomukseen liitettävässä erilliskertomuksessa.
Talousvaliokunta toteaa, että eduskunnan edellyttämät
toimenpiteet on käynnistetty nopeassa aikataulussa ja että johtopäätöksiä odotetaan.
Kansallisessa ilmastostrategiassa arvioitiin energiatuen perusrahoitustarpeeksi
keskimäärin noin 35 miljoonaa euroa vuosittain
vuosina 2002—2010. Tähän lukuun ei sisälly
suurille demonstraatiohankkeille suunniteltu noin 25 miljoonan euron
tuki, jota on tarkoitus myöntää noin
joka kolmas vuosi. Valiokunnan mielestä ilmastostrategiassa
mainituille suurille demonstraatiolaitoksille tulee varautua myöntämään
erillistuki tarvittaessa lisätalousarviossa.
Valtion talousarvioesityksen mukaan vuonna 2003 energiatukea
saa myöntää enintään
noin 29,3 miljoonaa euroa. Esitykseen vuodelle 2003 ei sisälly
tukea suurille demonstraatiolaitoksille.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että energiatukeen vuosittain osoitettavilla määrärahoilla saavutetaan
ilmastostrategiassa asetettu tavoitetaso.
Talous- ja velkaneuvonta
Lain mukaan talous- ja velkaneuvonnan yleinen johto, ohjaus
ja valvonta kuuluu Kuluttajavirastolle. Lääninhallitus
vastaa siitä, että talous- ja velkaneuvontaa on
riittävästi saatavissa läänin alueella.
Talous- ja velkaneuvontapalvelujen järjestämisestä huolehtii
ensisijaisesti kunta lääninhallituksen kanssa
tehdyn sopimuksen nojalla. Jos kunta ei kuulu minkään
sopimuksen piiriin, lääninhallituksen on hankittava
palvelut tehtävien hoitamiseen sopivalta palvelun tuottajalta.
Talous- ja velkaneuvontapalvelujen järjestämisestä maksetaan
korvaus valtion varoista siten, että se vastaa palvelun
tarkoituksenmukaisesta tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Talousarvioesityksessä todetaan, että velkaneuvonnan
toimivuus, ennaltaehkäisevä talousneuvonta ja
kuluttajaneuvonta ovat seurannan ja kehittämisen kohteina.
Talousarvioesityksessä on 5 160 000 euron
arviomääräraha (32.40.31) korvauksena
talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä.
Määrärahan arvioidaan kattavan noin 130
päätoimisen talous- ja velkaneuvojan palkkaamisesta
aiheutuvat menot.
Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan neuvontapisteissä ei
ole riittävästi henkilöstöä.
Velkaneuvontayksiköiden alueet ovat suuria, ja useimmissa
yksiköissä työskentelee pelkästään
yksi työntekijä.
Talous- ja velkaneuvontayksiköiden kattavuus on epätasaista
maan eri osissa asukaslukuun suhteutettuna. Yksiköiden
väliset erot ovat huomattavat riippuen siitä,
kuinka paljon kunnat ovat osoittaneet varoja toiminnan järjestämiseen.
Kuntien sijoitus on ollut suurinta Etelä- ja Länsi-Suomessa.
Joissakin kunnissa valtion rahaa on jäänyt käyttämättä.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että asianomaiset viranomaiset ohjaavat kuntia tehostamaan
toimintaansa ja että voimavarat jaetaan mahdollisimman
hyvin vastaamaan talous- ja velkaneuvontapalvelujen tarvetta ja
kysyntää eri osissa maata. Valiokunta pitää tärkeänä,
että lääninhallituksen tulee tarpeen
vaatiessa hankkia palvelut muilta palvelujen tuottajilta, kuten
yksityisiltä yrityksiltä tai järjestöiltä,
jollei kunta ole järjestänyt niitä asianmukaisesti
sopimusperusteisesti, taikka että palvelut järjestetään
kuntien ja muiden palvelujen tuottajien yhteistyönä. Talousvaliokunta
kiinnittää huomiota eduskunnan aiempiin kannanottoihin
ja toimenpiteisiin ja toteaa, että valtion talousarviossa
tulisi olla asetettujen tavoitteiden toteuttamiseksi riittävät määrärahat,
joilla turvattaisiin palvelujen tasapuolinen saatavuus eri osissa
maata kysynnän mukaan.