Perustelut
Talousarvioesityksen linjauksia
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle
esitetään yhteensä 3 367 miljoonaa
euroa. Esityksen mukaan hallinnonalan keskeisenä tavoitteena
on korkea työllisyys, joka on tarkoitus saavuttaa edistämällä tuottavuutta
ja osaamista sekä talouden ja alueiden kansainvälistä kilpailukykyä.
Talous on tarkoitus saada vahvaan ja kestävään
kasvuun. Siihen pyritään luomalla edellytyksiä yritystoiminnalle
ja investoinneille sekä vastaamalla yritysten työvoima-
ja osaamistarpeisiin.
Yritystoimintaa vauhditetaan vahvistamalla Finnvera Oyj:n riskinottokykyä.
Eduskunnan käsiteltäväksi on annettu
lainsäädäntö, jolla turvataan
suomalaisten vientiyritysten kilpailuedellytyksiä. Finnvera
on keskeisesti mukana myös alkavien ja kasvavien yritysten
rahoituksessa.
Esityksessä ehdotetaan innovaatiopolitiikan ja yritysten
kansainvälistymisen määrärahoiksi 814
miljoonaa euroa, mikä on noin 13,4 miljoonaa euroa vähemmän
kuin vuoden 2011 varsinaisessa talousarviossa. Mm. Tekesin myöntämisvaltuudet
vähenevät, mutta toisaalta lisää panostetaan
vihreän talouden kasvuun ja VTT:n uusiutuvien energialähteiden
tutkimusinfrastruktuuriin.
Alueiden kehittämiseen ja rakennerahastopolitiikkaan
esitetään 587 miljoonaa euroa, jossa on vähennystä kansallisesta
rahoitusosuudesta noin 30 miljoonaa euroa. Rakennerahasto-ohjelmien
rahoitusta suunnataan yrittäjyyden edistämiseen,
uuden liiketoiminnan kehittämiseen ja uusien työpaikkojen
luomiseen sekä työllisyyteen ja koulutukseen.
Menosäästöt näkyvät
työ- ja elinkeinoministeriönkin hallinnonalalla
joidenkin määrärahojen vähennyksinä.
Koko hallinnonalan menoissa on 2 prosentin vähennys vuoden
2011 talousarvioon (ilman lisäbudjetteja) verrattuna. Talousvaliokunta
pitää tärkeänä, että määrärahojen käyttö kohdistetaan
tehokkaasti niin, että niukemmistakin resursseista saadaan
entistä parempi vastine.
Talousvaliokunta viittaa lausuntoonsa TaVL 14/2011
vp (VNS 1/2011 vp valtiontalouden
tarkistetuista kehyksistä). Siinä valiokunta on
kiinnittänyt huomiota mm. yrittäjyyden edistämiseen,
yritys- ja t&k-rahoitukseen, energiaverotukseen ja nuorisotyöttömyyteen.
Talousvaliokunta pitää Suomen kansantalouden
kannalta olennaisen tärkeänä, että yritysten toimintaympäristöstä ja
kansainvälisestä kilpailukyvystä huolehditaan
niin, ettei yrityksiä siirry ulkomaille alemman kustannustason
maihin. Suomi on pidettävä houkuttelevana ja kilpailukykyisenä investointikohteena.
Uuteen liiketoimintaan investoimalla luodaan yksityiselle sektorille
uusia työpaikkoja, tuetaan kansantuotteen kasvua ja vahvistetaan
hyvinvointivaltion perustaa. Tämä näkemys
koskee eri politiikan lohkoja kauttaaltaan eikä pelkästään
työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaa.
Harmaan talouden torjunta
Hallitusohjelmassa on tehostettu harmaan talouden torjuntaohjelma
(s. 15—16). Hallitus selvittää mm. tilaajavastuulain
uudistamistarpeet. Selvityksen pohjalta hallitus valmistelee kolmikantaisesti
tarpeelliset uudistusehdotukset. Uudistamistyössä otetaan
huomioon tilaajan ja aliurakoitsijan vastuun suhde toimialakohtaisesti,
laiminlyöntimaksujen korottaminen sekä toistuvien
ja tahallisten laiminlyöntien nykyistä voimakkaampi
sanktiointi.
Työ- ja elinkeinoministeriö on talousvaliokunnalle
annetun tiedon mukaan asettanut kaksi työryhmää valmistelemaan
harmaan talouden torjuntaa. Työryhmien toimikaudet päättyvät 31.12.2011.
Lisäksi ministeriö selvittää elinkeinotoiminnassa
käteisenä maksettavien palkkojen kieltämistä ja
tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttöönottoa
sekä tekee hallituskauden aikana kokonaisarvion ulkomaisen
työvoiman käyttöä koskevasta
sääntelystä. Yhteistyössä Viron
kanssa on tarkoitus selvittää mahdollisuudet laatia
maiden välinen yhteinen harmaan talouden torjuntaohjelma.
Talousvaliokunta pitää kaikkia hallitusohjelman
ja työ- ja elinkeinoministeriön toimenpiteitä omalla
hallinnonalallaan harmaan talouden torjumiseksi erittäin
kannatettavina. Harmaata taloutta on pyrittävä ehkäisemään
ennalta, jolloin siitä saadaan suurimmat positiiviset taloudelliset
hyödyt. Harmaan talouden kitkemisellä on myös
yhteiskunnallista vastuuta ja moraalia kohottava vaikutus.
Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin
(30.20.43)
Momentin valtuutta ja määrärahaa
saa käyttää pienten ja keskisuurten yritysten
yhteisiin ulkomaankauppaa ja vientiä edistäviin
kansainvälistymishankkeisiin. Perustelujen mukaan hankkeita
toteutetaan erityisesti Venäjällä, Kiinassa
ja Intiassa. Etenkin pienillä yrityksillä on hyvin
rajoitetut resurssit, tai ei resursseja ollenkaan, pyrkiä uusille
markkinoille taikka hakea uusia avauksia perinteisillä markkinoilla.
Tukemalla yritysten kansainvälistymistä edistetään
kasvua ja luodaan uusia työpaikkoja kotimaassa.
Talousarvioesityksessä ehdotetun valtuuden mukaan
uusia avustuksia saa vuonna 2012 myöntää 17,692
miljoonaa euroa, mikä on 8 miljoonaa euroa vähemmän
kuin kuluvana vuonna.
Talousvaliokunta ehdottaa, että valtiovarainvaliokunta
lisää uusien avustusten myöntämisvaltuutta
8 miljoonalla eurolla, jolloin myöntämisvaltuus
on vuoden 2011 tasolla.
Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (32.20.83)
Momentin määrärahasta myönnettävillä lainoilla
kannustetaan kaikenkokoisia yrityksiä ja muita yhteisöjä tutkimus-,
kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Tavoitteena on nopeuttaa kehitystä sekä kasvattaa
jalostusarvoa ja tuottavuutta. Lainoja voidaan myöntää riskiehtoisina.
Mikäli kehitystyö epäonnistuu teknisesti
tai ei johda taloudellisesti hyödynnettävään
tulokseen, Tekesillä on lainansaajan hakemuksesta poikkeustapauksessa
mahdollisuus jättää lainan maksamaton
pääoma ja korot osittain tai kokonaan takaisin
perimättä. Esityksen mukaan maksuvapautuksen piiriin
tulevien lainojen enimmäismäärä on
20 miljoonaa euroa, kun enimmäismäärä vuonna
2011 on ollut 40 miljoonaa euroa.
Talousvaliokunta ehdottaa, että valtiovarainvaliokunta
korottaa maksuvapautuksen piiriin tulevien lainojen enimmäismäärän
40 000 000 euroon. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan
luonteeseen kuuluu riskinotto, eikä riskien realisoitumista voida
välttää, jos tavoitteista pidetään kiinni.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen
(32.20.40)
Tekesin avustusvaltuuksien määrä on
437 miljoonaa euroa. Se on noin 50 miljoonaa euroa pienempi kuin
vuonna 2011.
Työ- ja elinkeinoministeriön talousvaliokunnalle
antaman tiedon mukaan käynnissä olevia ohjelmia
ei olla keskeyttämässä, mutta niille suunniteltuja
budjetteja joudutaan pienentämään. Tämä tehdään
mahdollisimman hallitusti, äkkiliikkeitä välttäen
ja ottaen kunkin aihealueen todellinen kysyntätilanne
huomioon. Vähenevistä valtuuksista huolimatta
tilaa uusillekin teemoille antaa se, että ohjelmia on tänä ja ensi
vuonna päättymässä 11 kappaletta.
Valmisteluja on parhaillaan käynnissä vain yksi.
Kyse on hallitusohjelmaankin sisältyvästä Työelämän kehittäminen
-kokonaisuudesta, jonka työstämistä ei
keskeytetä. Sen rinnalle ideoidaan uusia panostuksia,
jotka kohdistuvat Tekesin strategiassa tunnistettuihin
Suomelle erityisen potentiaalisiin aihealueisiin. Ideoiden hiominen
valmiiksi ohjelmiksi tapahtuu, kuten aina, laajassa ja tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän,
tutkimusmaailman ja muiden relevanttien tahojen kanssa.
Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (32.40.31)
Vuoden 2012 talousarvioesityksessä momentille ehdotetaan
myönnettäväksi 4,511 miljoonaa euroa.
Vuoden 2011 talousarvioesityksessä oli sama määrä,
johon eduskunta lisäsi 200 000 euroa.
Vuonna 2011 on ollut käytettävissä edellisen
vuoden neljännessä lisätalousarviossa
(EK 31/2010 vp) myönnettyä 1
miljoonan euron siirtomäärärahaa, jolla
voitiin lisätä neuvojien määrää tyydyttämään
kasvanutta neuvontapalveluiden kysyntää. Vuoden
2010 tilinpäätös oli 6,011 miljoonaa
euroa.
Asiakastiedon mukaan kesäkuun 2011 lopussa oli lähes
330 000 henkilöllä maksuhäiriö. Vuoden
kuluessa uusi maksuhäiriömerkintä oli tehty
lähes 18 000 henkilölle. Kaikkiaan uusia maksuhäiriömerkintöjä tehtiin
yli 800 000.
Kesäkuun 2011 loppuun mennessä uusia pikavippejä oli
myönnetty lähes 80 miljoonaa euroa. Pikavipin
keskimääräinen suuruus oli 223 euroa, kulut
25,4 prosenttia ja takaisinmaksuaika 33,6 päivää.
Edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta pikavippien määrä oli
lisääntynyt noin 17 miljoonalla eurolla.
Talous- ja velkaneuvontaan tarkoitetun määrärahan
alentaminen vuoden 2012 talousarvioesityksen tasolle merkitsee 24
henkilötyövuoden vähennystä.
Budjetin mukaan uusien asiakkaiden keskimääräinen
jonotusaikatavoite on korkeintaan 60 päivää.
Heinäkuussa 2011 jonotusaika oli keskimäärin
53 päivää, mutta vaihtelu maan eri alueilla
oli suuri Lapin 25 päivästä Etelä-
ja Pohjois-Suomen 79 päivään. On odotettavissa,
että velkaantumisen lisääntyessä ja
talouskehityksen epävarmuuden jatkuessa talous- ja velkaneuvontapalvelujen
kysyntä tulee lisääntymään.
Talousvaliokunta pitää olennaisen tärkeänä,
että velkaantumisen syihin puututaan ja ylivelkaantumista
ehkäistään kaikin käytettävissä olevin
keinoin. Ylivelkaantumisesta yhteiskunnalle aiheutuvat kulut tuomioistuin-,
perimis- ym. seurannaisvaikutuksineen ovat suuret. Ylivelkaantuminen
aiheuttaa myös syrjäytymistä ja henkilökohtaisia
tragedioita.
Talousvaliokunta ehdottaa, että valtiovarainvaliokunta
lisää momentille 32.40.31 (Korvaus talous- ja
velkaneuvonnan järjestämisestä) 1 200 000
euroa, joka vastaa vuoden 2010 neljännen lisätalousarvion
1 miljoonan euron ja vuoden 2011 talousarvion 200 000 euron
lisäystä. Näin korotettuna määräraha,
5 711 000 euroa, lähenee vuoden 2010
tilinpäätöstä, ja määrärahalla
voidaan paremmin tyydyttää talous- ja velkaneuvontapalveluiden
kysyntää.
Valtionavustus kuluttajajärjestöille (32.40.50)
Vuoden 2011 alussa Suomen Kuluttajaliitto ry ja Kuluttajat — Konsumenterna
ry yhdistyivät Kuluttajaliitto — Konsumentförbundet
ry:ksi. Kuluttajaliitto kuluttajien etujärjestönä neuvoo
kuluttajia sekä jakaa ja välittää kuluttajatietoa.
Talousarvioesityksessä ehdotetaan, että momentin
määrärahasta 504 000 euroa saa
käyttää avustuksena Kuluttajaliitto — Konsumentförbundet
ry:lle Kuluttajaviraston määrittelemistä toiminnoista
aiheutuviin kuluihin. Määräraha on 150 000
euroa pienempi kuin molempien järjestöjen määrärahat
yhteensä vuonna 2011.
Talousvaliokunta ehdottaa, että valtiovarainvaliokunta
lisää momentille 32.40.50 (Valtionavustus kuluttajajärjestöille) 150 000
euroa avustuksena Kuluttajaliitto — Konsumentförbundet
ry:lle. Tällöin määräraha
on samalla tasolla kuin yhdistyneiden järjestöjen
määrärahat yhteensä kuluvana
vuonna.