Perustelut
Yleistä
Komission ehdotus direktiiviksi palveluista sisämarkkinoilla
on keskeinen osa Euroopan unionin sisämarkkinastrategiaa
ja Lissabonin prosessia, jonka tavoitteena on tehdä EU:sta
maailman kilpailukykyisin osaamistalous. Palvelujen osuus on lähes
70 prosenttia Euroopan unionin bruttokansantuotteesta ja työpaikoista.
Palvelusektorin sisämarkkinat ovat kuitenkin vielä varsin
kehittymättömät, ja tuottavuuden kehityksessä palvelusektori
on jäänyt jälkeen verrattuna kilpaileviin
talousalueisiin.
Talousvaliokunta on käsitellyt yleisellä tasolla
EU:n sisämarkkinastrategiaa ja toiminnan keskeisiä painopisteitä lausunnossaan TaVL 7/2004
vp. Lausunnossaan valiokunta totesi, että EU:n
tulevassa kehityksessä taloudellisen toiminnan alalla oleellista
on yleinen taloudellinen kehitys, julkisen talouden kestävyys
ja hyvinvointiyhteiskunnan rahoitusperustan turvaaminen erityisesti
väestön ikääntymisen haaste
huomioon ottaen. Talouden ja tuottavuuden kasvu on ensiarvoisen
tärkeää. Tämän vuoksi
on varmistettava Euroopan kilpailukyvyn ja tuottavuuden kehittyminen
erityisesti suhteessa Yhdysvaltoihin ja Aasian maihin kestävän
kehityksen periaatteita kunnioittaen. Valiokunta totesi, että EU:lla
on merkittäviä haasteita sisämarkkinoiden
kehittämisessä Lissabonin strategian tavoitteiden
mukaisesti. Kyvyttömyys vastata näihin haasteisiin
johtaa Lissabonin strategian kilpailukykytavoitteiden karkaamiseen
yhä kauemmaksi.
Lausunnossa korostettiin, että Suomen kannalta sisämarkkinoita
edistetään parhaiten selkeillä, tarkoin
rajatuilla ja ennustettavilla pelisäännöillä sekä yrittäjien
ja kuluttajien tehokkaan oikeussuojan toteuttamisella. Suomen kaltaisen
viennistä riippuvaisen avoimen talouden etu on nimenomaan
sisämarkkinoiden yleisessä esteettömässä toimivuudessa.
Lausunnossa todettiin, että uudesta ehdotetusta sisämarkkinalainsäädännöstä ehkä keskeisin
on palveluiden sisämarkkinoita koskeva direktiivi. Valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa korostettiin palvelujen sisämarkkinoiden
toteuttamisen merkitystä mahdollisuutena kasvun ja työllisyyden
parantamiseen. Suomalaisilla yrityksillä on palveluissa
suurta vientipotentiaalia ja palvelujen vapaalla liikkuvuudella
on runsaasti esteitä EU:n suurissa jäsenmaissa,
joihin vientiä suuntautuu.
Valiokunnan nyt saaman selvityksen mukaan palvelujen vienti
Suomesta muihin EU-maihin on ollut vähäistä.
Palvelujen viennin arvo vuonna 2003 oli vain noin 4,6 prosenttia
bruttokansantuotteesta ja noin 14,2 prosenttia koko tavarakaupan
arvosta. Kauppa- ja teollisuusministeriö teetti vuonna
2002 selvityksen siitä, mitä suomalaisyritykset
pitävät palveluviennin keskeisinä esteinä.
Verotukseen liittyvien tekijöiden lisäksi näitä olivat
ulkomaisia palveluntuottajia syrjivät testaus- ja sertifiointivaatimukset, toiminnan
aloittamista koskevat säädökset sekä vaatimukset
omistuksen ja hallinnon suhteen, investointirajoitukset ja tiettyjen
elinkeinojen suojaaminen ulkomaiselta omistukselta sekä monet muut
varsinaiseen toimintaan liittymättömät säännöt
ja määräykset, jotka ovat tosiasiallisesti syrjiviä myös
muista EU-maista tuleviin yrityksiin nähden. Palveludirektiiviehdotuksen
tavoite on juuri tämänkaltaisten esteiden poistaminen.
Suomessa vastaavat rajoitukset on jo hyvin pitkälle poistettu
ja intressissämme onkin taata vastaavat markkinoillepääsymahdollisuudet myös
Suomesta vietäville palveluille. Valiokunta pitää ehdotusta
lähtökohtaisesti kannatettavana.
Kuitenkin, kuten valiokunta aikaisemmassa lausunnossaan alustavasti
totesi, ehdotukseen sisältyy monia hyvin pitkälle
meneviä palveluja koskevia jäsenvaltioiden sääntely-
ja valvontamahdollisuuksien rajoituksia, joita on tarkkaan harkittava
erityisesti rajan yli tarjottavien palvelujen osalta. Tämän
vuoksi monia ehdotuksen yksityiskohtia, jopa eräitä sen
keskeisiä periaatteita, on arvioitava myös kriittisesti.
Palvelujen liikkuvuutta koskeva nykyinen oikeustila suhteessa
direktiiviehdotukseen
Palvelujen vapaa liikkuvuus on yksi EU:n perustamissopimusten
keskeisistä ja alkuperäisistä periaatteista.
Periaatteella on jo luotu palvelujen tarjoamisen ja niiden vastaanottamisen
yhteismarkkinat unionin alueelle. Palvelujen tarjoamisen vapaus
käsittää markkinoille pääsyn,
oleskeluoikeuden ja elinkeinon harjoittamisen vapauden samoilla
edellytyksillä kuin paikallisilla palvelujen tarjoajilla.
Jäsenvaltioiden kansalaiset ja yritykset ovat perustamissopimuksen
mukaan oikeutettuja myös tilapäisesti tarjoamaan
palveluja toisen jäsenvaltion alueella. Perustamissopimuksen
mukaan palveluilla tarkoitetaan vastikkeellisia suorituksia, joita
tavaroiden, pääomien ja henkilöiden vapaasta
liikkuvuudesta annetut määräykset eivät
koske. Suomi hyväksyi keskeisin osin nämä periaatteet
jo Euroopan talousalueesta tehtyyn sopimukseen liityttäessä ja
kokonaisuudessaan Euroopan unioniin liityttäessä.
Euroopan unionin 1.5.2004 tapahtunut laajentuminen ulottaa palvelujen
vapaan tarjonnan koskemaan myös uusia jäsenmaita
ja niistä tapahtuvaa palvelujen tarjontaa. EU:n laajentumissopimuksessa
ei Suomen osalta ole poikkeuksia palvelujen vapaasta tarjonnasta.
Palveludirektiivistä käydyn keskustelun yhteydessä onkin
syytä todeta, että sekä Euroopan unionin
että Suomen kansallisessa lainsäädännössä ja
oikeuskäytännössä on jo tällä hetkellä voimassa
palvelujen ja työvoiman vapaata liikkuvuutta sääntelevä oikeustila.
Palveludirektiivi muuttaisi tätä oikeustilaa vain
osittain.
Viranomaistoiminta Suomessa
Yksi palveludirektiiviehdotuksen keskeisiä tavoitteita
on palvelujen tarjontaan liittyvän viranomaistoiminnan
yksinkertaistaminen ja parantaminen. Palveludirektiiviehdotuksen
hallinnollista yksinkertaistamista koskevat säännökset
ovat pitkälti yhteneväisiä Suomessa vuoden
2004 alussa voimaan tulleen uuden hallintolain periaatteiden ja
säännösten kanssa. Hallintolakia on sovellettava
kaikessa viranomaistoiminnassa, myös toisesta jäsenvaltiosta
olevan asiakkaan asiaa käsiteltäessä.
Palveludirektiiviehdotus toisi enemmän teknisiä kuin
periaatteellisia muutoksia viranomaiskäytäntöön.
Luvanvaraiset elinkeinot ja ulkomaisten yritysten sijoittautumisrajoitukset
Suomessa
Suomessa on verraten vähän luvanvaraisia palveluelinkeinoja,
jotka kuuluisivat palveludirektiivin soveltamisalaan. Kauppa- ja
teollisuusministeriön valiokunnalle toimittamassa
muistiossa tällaisia elinkeinoja on lueteltu
20. Lähtökohtaisesti nämä luvanvaraiset
elinkeinot ovat sallittuja myös lupaehdot täyttäville
ETA-maiden kansalaisille ja yrityksille, jotka haluavat sijoittautua
Suomeen. Suomalaisia ja ETA-maissa toimivia Suomeen sijoittuvia
yrityksiä on kohdeltava yhdenvertaisesti.
Muilla palveludirektiivin soveltamisalaan kuuluvilla aloilla
ETA-maista kotoisin olevien palveluyritysten sijoittuminen Suomeen
on jo nykyisellään vapaata.
Palvelujen vapaa liikkuvuus EU:ssa
Palvelujen vapaa liikkuvuus EU:ssa on kehittynyt nykymuotoonsa
vähitellen aina 1970-luvulta lähtien. Voimassaolevat
säännökset sijoittautumisvapaudesta perustuvat
perustamissopimuksen 43 artiklaan ja 44 artiklan nojalla annettuun
yhteisölainsäädäntöön
sekä yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytäntöön.
Tältä osin palveludirektiiviehdotus ei luo uusia
oikeusperiaatteita itse sijoittautumisvapauden suhteen. Ehdotuksen
vaikutukset ovat lupamenettelyissä ja lupaehdoissa. Ehdotuksella
pyritään vähentämään
lupamenettelyistä aiheutuvia tosiasiallisia esteitä sijoittumiselle.
Uusi ja oleellinen direktiiviehdotuksen piirre nykykäytäntöön
nähden on tiettyjen lupaehtojen kieltäminen ja
tiettyjen lupaehtojen asettaminen arvioitavaksi.
Palvelujen rajat ylittävän tarjoamisen vapaus perustuu
perustamissopimuksen 49 artiklaan ja 52 artiklan nojalla annettuun
yhteisölainsäädäntöön
sekä yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytäntöön.
Perustamissopimuksen 50 artiklan nojalla toimintaa harjoitetaan
palvelujen vastaanottajavaltiossa niillä edellytyksillä,
jotka kyseinen valtio asettaa kansalaisilleen ja sinne sijoittuneille
yrityksille.
Palveludirektiiviehdotuksen uusi ja oleellinen piirre
nykykäytäntöön nähden
on alkuperämaaperiaatteen soveltaminen palvelujen rajat ylittävään
tarjontaan.
Työvoiman vapaa liikkuvuus EU:ssa
EU-alueella työvoima voi liikkua vapaasti ja työnhakijalla
on oikeus oleskella toisessa EU-maassa kolmen kuukauden ajan etsimässä työtä ilman
rajoituksia. EU-maista tulevilta työntekijöiltä ei
vaadita työlupaa, eikä myöskään
työvoimaviranomaisten harkintaa työvoiman tarpeesta voida
näin ollen soveltaa EU-maiden kansalaisiin. EU:n laajentumissopimuksessa
mahdollistettiin 2—7 vuoden siirtymäaika työvoiman
vapaalle liikkuvuudelle uusista jäsenmaista Kyprosta ja
Maltaa lukuun ottamatta. Suomessa on otettu käyttöön
kahden vuoden siirtymäaika. Eduskuntakäsittelyn
yhteydessä oli pikemminkin paineita siirtymäajan
lyhentämiseen kuin lisäajan käyttöönottoon.
Palveludirektiivi ei vaikuta työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen.
Direktiivi tullee voimaan vasta työvoiman vapaan liikkuvuuden
siirtymäaikaisten rajoitusten poistuttua.
Palvelujen tarjonnan yhteydessä tapahtuvan työntekijöiden
lähettämisen osalta EU:n laajentumissopimus ei
sisällä poikkeus- tai siirtymäaikajärjestelyjä.
Myös uusista jäsenmaista lähetettyihin
työntekijöihin sovelletaan jo nyt voimassa olevaa
direktiiviä 96/71/EY, joka on saatettu kansallisesti
voimaan lähetetyistä työntekijöistä annetulla
lailla (1146/1999). Keskeisten työsuhteen ehtojen
osalta noudatetaan työskentelymaan lainsäädäntöä.
Työskentelymaan viranomaiset valvovat työehtojen
noudattamista. Asiasta on runsaasti EY:n tuomioistuimen
oikeuskäytäntöä, mm. Vander
Elst -ratkaisu (C-43/93), joka kieltää työlupavaatimuksen
toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneen yrityksen palveluksessa
olevilta kolmansien maiden kansalaisilta, jotka tulevat tilapäisesti
suorittamaan palveluja jäsenvaltion alueelle.
Palveludirektiivi ei tuo muutosta tähän perusasetelmaan
eikä mahdollisuuteen käyttää lähetettyjä työntekijöitä,
myös vuokratyöntekijöitä, palvelujen
rajat ylittävän tarjonnan yhteydessä. Palveludirektiiviehdotuksessa
on kuitenkin säännöksiä, jotka
rajoittavat työskentelymaan viranomaisten mahdollisuuksia
asettaa palveluntarjoajalle tai työntekijälle
tiettyjä direktiivin 96/71/EY sallimia
ilmoitus- ja rekisteröintivelvoitteita, edustajankäyttövelvoitteita
ja asiakirjojen esittämisvelvoitteita. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan näillä ehdotuksilla on vaikutuksia
kolmansien, siis EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten muodostaman
työvoiman käytön valvontaan uuden ulkomaalaislain kanssa
ristiriitaisella tavalla. Sen sijaan EU-maiden kansalaisten lähettämisen
työntekijöiksi Suomeen ei nykyäänkään
sovelleta direktiivissä kiellettäväksi
ehdotettuja menettelyjä.
Palveludirektiivi osana laajempaa palveluja koskevaa kehitystä EU:ssa
Perustuslakisopimus
Euroopan unionin perustamissopimuksia uudistavan hallitusten
välisen konferenssin yhteydessä kysymys palveluista
oli monessa yhteydessä esillä. Vaikka ehdotusta
palveludirektiiviksi käsitelläänkin nykyisten
sopimusten ja oikeusperustojen pohjalta, on direktiiviehdotusta
käsiteltäessä otettava huomioon myös
unionin tuleva kehitys.
Perustuslakisopimuksesta neuvoteltaessa Suomessa kiinnitettiin
erityistä huomiota yhteisen kauppapolitiikan osalta siihen,
että myös palvelujen kauppaa koskevat päätökset
ehdotetaan siirrettäväksi yhteisön yksinomaiseen
toimivaltaan ja pääsääntöisesti
määräenemmistöllä päätettäväksi.
Ehdotukset ovat olleet eduskunnan vahvistamalla tavalla Suomen hyväksyttävissä lukuun
ottamatta koulutus-, sosiaali- ja terveyspalveluja, joiden osalta
Suomen tavoitteena on ollut yksimielinen päätöksenteko.
Näin on haluttu pitää päätöksenteko
mainittujen hyvinvointipalvelujen osalta kansallisissa käsissä.
Hallitusten välinen konferenssi on saatu päätökseen,
ja 18.6.2004 valtionpäämiehet hyväksyivät
Euroopan Unionille uuden perustuslain, jonka on tarkoitus tulla
voimaan 1.11.2006. Kauppapolitiikan osalta keskeiset säännökset
sisältyvät sopimuksen III-314 ja III-315 artikloihin.
Niiden mukaisesti unionin kauppapoliittinen toimivalta laajenisi
koskemaan kaikkia palveluja ja asteittain myös investointeja.
Merkillepantavaa on myös Euroopan parlamentin päätösvallan
muuttuminen kattamaan kauppapolitiikan puitteiden määrittämisen.
Palvelukaupan, samoin kuin teollis- ja tekijänoikeuksien
kaupallisten näkökohtien sekä ulkomaisten
suorien sijoitusten, osalta perustuslaillisessa sopimuksessa lähdetään
nk. parallellismista ja harmonisointikiellosta. Niiden mukaisesti
palvelukauppaa käsittelevien kauppapoliittisten sopimusten
neuvottelemisesta ja tekemisestä tulee tehdään
päätökset yksimielisesti silloin, kun
sopimus sisältää määräyksiä,
joiden osalta EU:n sisäisten sääntöjen
antaminen edellyttää yksimielisyyttä.
Suomelle tärkeiden sosiaali-, koulutus- ja terveyspalvelujen
kaupan osalta sopimukseen sisältyy vielä lisäsäännös
(III-315.4 b-kohta), jonka mukaisesti yksimielistä päätöksentekoa
edellytetään myös silloin, kun sopimus
voi vakavasti haitata edellä mainittujen palvelujen järjestämistä kansallisella
tasolla ja estää jäsenvaltioita toteuttamasta
vastuutaan niiden tuottamisesta. Yhteisön kauppapoliittista
toimivaltaa rajoittaa lisäksi III-315.6 artikla, jonka
tarkoituksena on estää tilanne, jossa kauppapoliittisten
sopimusten kautta muutettaisiin unionin ja jäsenvaltioiden
välistä toimivallan jakoa yksittäisillä politiikkasektoreilla.
Yksimielisyyttä edellyttää myös
laaja-alaisten sopimusten hyväksyminen.
Palvelukauppadirektiiviin liittyvän päätöksenteon
tapahtuminen määräenemmistöllä ei
siten automaattisesti merkitse unionin ulkoisen toimivallan laajentumista
sosiaali-, koulutus- ja terveyspalvelujen osalta perustuslaillisen
sopimuksen voimaantultua.
Unionin perustuslailliseen sopimukseen sisältyvässä kansanterveyspolitiikkaa
koskevassa artiklassa III-278 rajoitetaan edelleen unionin toimivallan
katetta toteamalla, että unionin toiminnassa otetaan huomioon
jäsenmaiden velvollisuudet, jotka liittyvät niiden
terveyspolitiikan määrittelyyn sekä terveyspalveluiden
ja sairaanhoidon järjestämiseen ja tarjoamiseen.
Jäsenmaiden tehtäviin kuuluvat terveyspalvelujen
ja sairaanhoidon hallinnointi sekä niihin osoitettujen
voimavarojen kohdentaminen.
Yleishyödylliset palvelut
Yleistä taloudellista etua koskeviin palveluihin liittyen
Euroopan komissio on antanut ensin vihreän ja sittemmin
toukokuussa 2004 myös valkoisen kirjan, jossa hahmotellaan
lähestymistapaa, jota EU voisi noudattaa tukeakseen korkealaatuisten
yleishyödyllisten palveluiden kehittämistä.
Valkoisessa kirjassaan komissio kuitenkin päättelee,
että toistaiseksi ei ole saatu riittävää näyttöä lisäarvosta,
joka saataisiin alakohtaisten puitteiden korvaamisesta monialaisella puitesääntelyllä.
Ottaen kuitenkin huomioon se, että uudessa perustuslaillisessa
sopimuksessa ollaan luomassa oikeusperustaa yleistä taloudellista
etua koskevien palvelujen puitesääntelylle, on
oletettavaa, että keskustelu aiheesta jatkuu. Yleishyödyllisten
palvelujen käsite on kuitenkin erittäin epäselvä,
eikä yhtenäistä määritelmää niistä ole
unionitasolla helposti löydettävissä.
Monista, joissakin jäsenmaissa yleishyödyllisiksi
palveluiksi määritellyistä palveluista,
kuten posti-, televiestintä- ja eräistä rautatiepalveluista,
on jo annettu yhteisötason sääntöjä,
jotka ovat avanneet mainitut sektorit kilpailulle. Komissio on valkoisessa
kirjassaan luvannut antaa tiedonannon, jossa kehitetään
lähestymistapaa yleishyödyllisten sosiaali- ja
terveyspalvelujen erityispiirteiden kartoittamiseksi ja näiden
palvelujen toimintaympäristön selkeyttämiseksi.
Tiedonanto annetaan vuoden 2005 aikana.
Suomessa hyvinvointipalveluiksi määritellyt koulutus-,
sosiaali- ja terveyspalvelut ovat sisältönsä,
rahoituksensa ja järjestämistapansa puolesta edelleen
jäsenvaltioiden toimivallassa. Suomen tavoitteena on nykyisen
tilanteen säilyttäminen.
Lähtökohtaisesti myös yleishyödylliset
palvelut kuuluisivat palveludirektiivin katteeseen. Ratkaisevaksi
tulkinnan osalta tulee muodostumaan palvelun taloudellinen luonne
ja siitä annettavan vastikkeen suhde tuotantokustannuksiin.
Näin esimerkiksi palvelut, jotka valtio suorittaa vastikkeetta
sosiaali-, kulttuuri-, koulutus- ja lainkäyttötehtäviensä täyttämiseksi,
eivät olisi luonteeltaan taloudellisia, eivätkä näin
ollen kuuluisi direktiiviehdotuksen soveltamisalaan. Samoin suuri
osa julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon maksuista jäisi
direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle.
Yleishyödyllisistä palveluista käytävä keskustelu
on otettava laaja-alaisesti huomioon myös unionin muussa
lainsäädäntötyössä.
Lähtökohtaisesti valiokunta katsoo, ettei palveludirektiivin
osalta ole syytä tehdä sellaisia unionin toimivaltaa
nykyisestään laajentavia avauksia, jotka voisivat
johtaa tilanteen muuttumiseen.
Talousvaliokunta on käsitellyt komission yleishyödyllisiä palveluja
koskevaa vihreää kirjaa, ja parhaillaan valiokunnan
käsiteltävänä on perustuslain
97 §:n mukaisesti komission valkoinen kirja tunnuksella E
90/2000 vp.
Julkisen palvelun velvoitteiden täyttämiseen liittyvät
valtiontukisäännöt
Euroopan komissio on esittänyt jäsenvaltioiden kuulemista
varten luonnokset toimenpiteistä, jotka koskevat julkisen
palvelun velvoitteiden rahoittamista valtion tuen kautta. Toimenpidepaketti
on määrä hyväksyä heinäkuussa
2005. Talousvaliokunta on käsitellyt asiaa perustuslain
97 §:n mukaisesti tunnuksella E 27/2004 vp. Valiokunta
antoi asiasta lausunnon TaVL 13/2004 vp.
Lausunnossa todettiin, että komission ehdotusten
mukainen julkisen palvelun velvoitteesta maksettavan valtiontuen
tarkempi määrittely on merkittävä periaatteellinen
ratkaisu. Nykyään yksinomaan perustamissopimuksen
ja sen nojalla annetun tuomioistuinkäytännön
varassa olevan asian yksityiskohtainen sääntely
rajaa jatkossa jäsenvaltioiden tosiasiallisia toimintamahdollisuuksia.
Kyse ei ole vain hallinnollisesta yksinkertaistamisesta, vaan myös
jäsenvaltioiden poliittisen liikkumavaran ja
omien kansallisten tulkintamahdollisuuksien rajoittamisesta. Valiokunta
huomautti, että käsiteltävänä olevilla
komission ehdotuksilla on liittymäkohtia myös
yleishyödyllisistä palveluista ja niiden oikeusperustasta
käytävään keskusteluun sekä myös
palveluiden sisämarkkinadirektiivin käsittelyyn.
Valiokunta piti ongelmallisena, että asiasta säädettäisiin
komission päätöksin ilman varsinaista
lainsäädäntöprosessia yhteisön
tasolla. Valiokunta korosti, että asian kansallisessa käsittelyssä onkin
varmistuttava riittävän laajasta ja poliittisesti
vastuunalaisesta kannanmuodostuksesta, jossa otetaan huomioon koko
yleishyödyllisistä palveluista käytävän
keskustelun kokonaisuus. Valiokunta edellytti, että eduskunnalle
annetaan tiedot asian jatkokäsittelystä Euroopan
komissiossa sekä jäsenvaltioiden välillä käytävistä neuvotteluista.
Samoin eduskunnalle on toimitettava tiedot asian kansallisesta valmistelusta,
vaikutusten arvioinnista sekä kansallisesta kannanmuodostuksesta.
Valiokunta piti välttämättömänä,
että eduskunnalla tulee olla tilaisuus lausua asiasta uudelleen
kantansa ennen kuin asiassa edetään lopulliseen
jäsenvaltioita sitovaan ratkaisuun. Eduskunnan suuri valiokunta
yhtyi talousvaliokunnan lausuntoon 7.5.2004.
Asiaan liittyvä lisäselvitys on parhaillaan
valiokunnan käsiteltävänä perustuslain
97 §:n mukaisesti tunnuksella E 27/2004
vp.
Kannanotot ehdotuksesta direktiiviksi palveluista sisämarkkinoilla
Direktiiviehdotuksen yleisistä tavoitteista ja hyväksyttävyydestä
Valtioneuvosto pitää direktiiviehdotusta kannatettavana.
Palveludirektiivin tarve on ilmeinen sisämarkkinoiden tehokkaamman
toiminnan ja Euroopan kilpailukyvyn kehittämisen kannalta.
Palveludirektiivi on yksi keskeisimmistä yksittäisistä välineistä tavoiteltaessa
Lissabonissa asetettuja tavoitteita. Valtioneuvosto kannattaa direktiiviehdotuksen
tavoitetta tarpeettoman byrokratian karsimiseksi elinkeinotoiminnassa.
Asialla on erityistä merkitystä suomalaisille
vientiyrityksille.
Valiokunnan saamassa asiantuntijaselvityksessä on korostettu
palvelujen sisämarkkinoiden merkitystä EU:n kilpailukyvyn
parantamisessa. Tasapuolisten toimintaedellytysten luominen, byrokratian
karsiminen ja hallinnollisten esteiden purkaminen ovat tärkeitä tavoitteita,
erityisesti pk-yrityksille. Ehdotuksen yleistä lähestymistapaa
on pidetty kannatettavana.
Asiantuntijakuulemisessa on korostettu sitä, että Suomessa
esteet yritysten ja palvelujen liikkumiselle ovat vähäiset.
Suomalaisten palveluyritysten kannalta direktiiviehdotus pyrkii
poistamaan juuri niitä esteitä, joita suomalaiset
yritykset pitävät keskeisinä esteinä Suomen
palveluviennille muihin EU-maihin.
Asiantuntijat ovat korostaneet kuitenkin myös sitä,
että eri palvelusektorit ovat luonteeltaan hyvin erilaisia.
Yrityspalvelujen, kuluttajapalvelujen ja julkisten palvelujen markkinat
ovat hyvin erilaisia, joten kaikki palvelusektorit kattava puitesääntely
edellyttää hyvin suurta harkintaa ja vaikutusten
arviointia. Palvelusektorit ovat hyvin erilaisia myös palveluntarjonnan
yhteydessä tapahtuvan työntekijöiden
liikkuvuuden suhteen.
Viitaten valtioneuvoston kantaan ja saamaansa asiantuntijaselvitykseen
valiokunta pitää ehdotuksen yleisiä tavoitteita
kannatettavina ja ehdotusta lähtökohtaisesti hyväksyttävänä.
Ehdotukseen liittyy kuitenkin useita merkittäviä ongelmia
ja selvitettäviä kysymyksiä, jotka osin liittyvät
myös ehdotuksessa omaksuttuihin yleisiin periaatteisiin,
mm. direktiivin soveltamisalaan ja alkuperämaaperiaatteen
käyttöön.
Direktiiviehdotuksen soveltamisala
Valtioneuvosto katsoo, että tässä vaiheessa
ei ole vielä edellytyksiä ottaa kantaa kaikkiin
yksittäisiin määräyksiin. Direktiiviehdotusta
ei tule soveltaa vastikkeetta tai tuotantokustannukset vain osin
kattavaa vastiketta vastaan tarjottaviin julkisiin palveluihin.
Valtioneuvosto korostaa, että jatkovalmistelussa direktiiviehdotuksen
soveltamisalaa on tältä osin selkiytettävä ja vastikkeen
määritelmää selvennettävä.
Valtioneuvoston kannan mukaan ehdotuksen keskeisiin määritelmiin
tilapäisen palvelun tarjoamisen ja sijoittautumisen
välillä tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Jatkovalmistelussa tulisi varmistaa, että niin sanotuissa
kumulatiivisissa soveltamistilanteissa, joissa palveludirektiiviä sovellettaisiin
yhdessä sektorikohtaisen EU-sääntelyn
kanssa, soveltaminen olisi mahdollisimman yksiselitteistä ja
ennakoitavaa.
Asiantuntijakuulemisessa laajaa soveltamisalaa on yleisesti
ottaen pidetty perusteltuna. Kritiikkiä on kuitenkin herättänyt
direktiivin mahdollinen soveltaminen sellaisiin palveluihin, joita
yleisesti pidetään hyvinvointiyhteiskunnan peruspalveluina.
Suomessa ne tuotetaan olennaisin osin kuntien järjestämisvastuulla,
mutta palvelujen käyttäjät maksavat niistä yleensä myös vastiketta.
Monet lausunnonantajat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota
direktiivin soveltamiseen sosiaali- ja terveyspalvelujen alalla
ja tästä mahdollisesti aiheutuviin ongelmiin.
Valiokunta yhtyy saamaansa asiantuntijaselvitykseen viitaten
valtioneuvoston kantaan. Direktiiviä ei tule soveltaa julkisen
järjestämisvastuun piiriin kuuluviin palveluihin,
joista maksettava vastike kattaa tuotantokustannukset vain osittain.
Ongelmana on, että ehdotus jättää taloudellisen
palvelun määritelmän epäselväksi. Selvää ei
ole, voitaisiinko esimerkiksi kunnan sairaanhoitopiiriltä ostamaa
palvelua pitää taloudellisena, vaikka
potilas maksaa palvelusta huomattavasti tuotantokustannukset alittavan hinnan.
Samoin on epäselvää muun muassa se, miten
tulkittaisiin yleishyödyllisten yhteisöjen omille
jäsenilleen muussa kuin elinkeinotoiminnassa tarjoamia
palveluja. Direktiiviehdotusta tulee tältä osin
selkeyttää Suomen kunnallisen itsehallinnon ja
yhteismarkkinoiden sääntelyn ennakoitavuuden turvaamiseksi.
Valiokunta korostaa sitä, että direktiivillä ei saisi
olla vaikutusta jäsenvaltioiden poliittisten päättäjien
ja viranomaisten mahdollisuuteen päättää julkisten
peruspalvelujen tarjoamisesta ja tuottamisesta. Tällaiset
päätökset on tehtävä kansallisen
hyvinvointipolitiikan, ei sisämarkkinoiden näkökulmasta.
Soveltamisalaa määriteltäessä on
otettava huomioon yleishyödyllisistä palveluista
käytävä keskustelu sekä EY:n
tuomioistuimen oikeuskäytäntö (mm. Altmark-tapaus,
C 280/00), joka sallii tietyin edellytyksin poikkeamisen
sisämarkkinasäännöistä nimenomaan
jäsenvaltion hyvinvointipolitiikan tavoitteiden ja velvoitteiden
perusteella.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan myös siinä,
että rajanvetoa palveluyritysten sijoittautumisen ja rajat
ylittävän palveluiden tarjonnan välillä on
selkeytettävä. Saattaa olla, että myös
kansallisessa elinkeinolainsäädännössä olisi
syytä tarkentaa säännöksiä siitä,
milloin yrityksen on katsottava sijoittuneen Suomeen, jolloin sen
on toimittava kaikin osin Suomen lainsäädännön
mukaisesti.
Puitedirektiivin ja palvelujen tarjontaa koskevien
erityisdirektiivien yksiselitteisen ja ennakoivan soveltamisen
osalta valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. Ristiriitatilanteilta
on voitava mahdollisimman hyvin välttyä ilman, että joudutaan
turvautumaan EY:n tuomioistuimeen. Direktiiviehdotuksen yksi tarkoitus
on kodifioida nykyistä oikeuskäytäntöä,
ei luoda tarvetta uudelle.
Hallinnon yksinkertaistaminen ja lupamenettelyjen uudistaminen
Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen 9—13
artiklojen sisältämät lupamenettelyjä koskevat
määräykset ovat kannatettavia. Ne vastaavat
lainsäädäntömme periaatteita
ja määräyksiä. Muotoilu, jonka
mukaan luvan myöntämiselle säädetyn
määräajan ylittäminen johtaisi
luvan automaattiseen myöntämiseen, on kuitenkin ongelmallinen.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa "yhden luukun periaatteen"
toteuttamista on pidetty kannatettavana. Sijoittautumiseen ja palvelujen tarjoamiseen
liittyvät menettelyt on hoidettava nopeasti ja tehokkaasti.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen sitä,
että direktiivin ei tulisi kuitenkaan johtaa uusiin viranomaismenettelyihin
ja lisääntyvään byrokratiaan.
Sääntely pitäisi Suomessa toteuttaa nykyisten
viranomaisten yhteistyötä tiivistämällä.
Kielletyt ja arvioitavat lupavaatimukset sijoittauduttaessa
toiseen jäsenvaltioon
Valtioneuvosto katsoo, että artiklan 14 sisältämät
kielletyt vaatimukset sekä 15 artiklan arvioitavat
vaatimukset ovat lähtökohtaisesti hyväksyttävissä.
Apteekkitoiminta tulee kuitenkin sulkea pois 14 ja 15 artiklojen
soveltamisalasta, jos ei voida varmistaa kattavan ja tasapuolisen lääkejakelun
edellytysten turvaamista koko maassa. Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen
säännösten suhdetta televisio- ja radiolähetysten
toimilupasääntelyyn sekä muihin kansallisen
radiohallinnon kysymyksiin tulee vielä selventää.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotuksia on
pidetty yleisesti kannatettavina. On katsottu, että luvanvaraisten
elinkeinojen määrä on Suomessa supistunut
varsin vähäiseksi. Kynnys tuoda palveluja rajan
yli Suomeen tai alkaa tuottaa niitä Suomessa on alhaisempi
kuin EU:ssa keskimäärin. Siksi direktiivi onkin
nähtävä mahdollisuutena parantaa suomalaisten
palvelujen vientiä.
Apteekkipalvelujen osalta on esitetty, että artikloihin
tulisi voida tehdä poikkeuksia, jotta palveluille ja lääkejakelulle
asetetut sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet voidaan täyttää.
Saadun lisäselvityksen mukaan taksiliikenne ei tulisi kuulumaan
direktiivin soveltamisalaan. Direktiiviehdotuksen nykyinen sanamuoto
jättää tämän kuitenkin
epäselväksi.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantoihin. Valiokunta korostaa
sitä, että direktiiviehdotus ei edellytä luvanvaraisuudesta
luopumista sinänsä. Direktiivi edellyttäisi
ainoastaan eräiden lupavaatimusten ja menettelyjen kieltämistä tai
arviointia.
Valiokunta katsoo,
että taksiliikenteen osalta direktiivin soveltamisalaa
tulee selkeyttää siten, että tämä liiketoiminta
rajataan täysin direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle.
Alkuperämaaperiaate rajat ylittävässä palveluiden
tarjonnassa
Valtioneuvoston kannan mukaan alkuperämaaperiaate on
välttämätön palvelumarkkinoiden kehittämiseksi.
Samalla on kuitenkin varmistettava perusteltujen yleisen edun vaatimien
poikkeusmahdollisuuksien olemassaolo, mikä edellyttää selvennyksiä ja
muutoksia ehdotuksen sisältöön. Ehdotuksen
16 artiklan sisältämä alkuperämaaperiaate
ja siitä 17—19 artikloissa kirjatut poikkeukset
ovat hyväksyttävissä eräin poikkeuksin.
Jatkotyössä on varmistettava, että erityisesti
sopimusvelvoitteita ja vahingonkorvausvastuuta koskevat kansainvälisen
yksityisoikeuden lainvalintasäännöt suljetaan
alkuperämaaperiaatteen soveltamisalan ulkopuolelle.
Valtioneuvosto korostaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen
osalta palvelun valvonnan tulee kaikissa tapauksissa tapahtua kyseisen
vastaanottajajäsenvaltion lainsäädännön
mukaisesti ja kyseisen jäsenvaltion viranomaisten toimesta.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa alkuperämaaperiaatteeseen
on suhtauduttu ristiriitaisesti. Yhtäältä periaatetta
on pidetty merkittävänä ja kannatettavana
sisämarkkinoiden tehostamisen ja pk-yritysten palveluviennin
kannalta. Toisaalta periaatetta on vastustettu erityisesti sosiaali-
ja terveyspalveluissa. Periaatetta on arvosteltu muutoinkin sillä perusteella,
että periaate voisi johtaa siihen, että palveluntarjoajat valitsevat
sijoittautumis- eli alkuperämaakseen jonkin matalan sääntelyn
ja heikon hallinnon jäsenvaltion. Tämä johtaisi
epäterveeseen kilpailuasetelmaan yritysten välillä sekä mahdollisesti
ongelmiin palvelujen laadussa ja turvallisuudessa. Periaate asettaa
myös entistä suurempia vaatimuksia viranomaisten
yhteistyölle ja tietojen vaihdolle, jotta kilpailua ei
vääristetä ja kuluttajansuojaa heikennetä.
Valiokunta toteaa, että alkuperämaaperiaate on
sinänsä tunnustettu ja vakiintunut periaate Euroopan
unionissa. Periaate on tehnyt läpimurtonsa EY:n tuomioistuimen
oikeuskäytännön kautta (nk. Cassis de
Dijon -tapaus, C 120/78), ja sitä sovelletaan
tavarakaupassa kautta linjan. Alkuperämaaperiaatteeseen
liittyy myös nk. uuden lähestymistavan mukainen
sääntely, jonka mukaan tuotteisiin liitetään
tavaran valmistajan tai markkinoille tuojan toimesta nk. vaatimustenmukaisuusvakuutus
selvitykseksi siitä, että tuote vastaa unionin
tai jäsenmaan tuotetta koskevia määräyksiä.
Alkuperämaaperiaatetta noudatetaan eräin osin
myös palveluja koskevissa sisämarkkinasäännöissä.
Merkittävin avaus periaatteen soveltamisesta yhteisölainsäädännössä on
sähköistä kauppaa koskeva direktiivi
(2000/31/EY). Alkuperämaaperiaatetta
käytetään myös asetuksessa myynninedistämistoimenpiteistä sisämarkkinoilla,
josta EU:n neuvosto pyrkii lähiaikoina saavuttamaan poliittisen
yhteisymmärryksen.
Alkuperämaaperiaatteen soveltaminen niin laajasti kuin
mitä palveludirektiiviehdotuksessa esitetään,
on kuitenkin uutta. Ottaen huomioon direktiiviehdotuksen soveltamisala
periaatteen soveltuvuutta on arvioitava erittäin tarkasti
ja myös kriittisesti. Periaate, jonka mukaan palveluja
rajan yli tarjoavan yrityksen on noudatettava toiminnassaan vain
oman sijoittautumismaansa lainsäädäntöä eikä palvelujen
vastaanottajamaalla ole mahdollisuuksia asettaa palveluntarjoajalle
vaatimuksia, joita sovelletaan vastaanottajamaahan sijoittuneisiin
yrityksiin, on palvelumarkkinoilla erittäin pitkälle
menevä ja mahdollisesti ongelmallinen.
On kuitenkin huomattava, että palveludirektiivissä lähdetään
alkuperämaaperiaatteesta vain periaatteellisella tasolla.
Käytännössä direktiiviehdotus
sisältää alkuperämaaperiaatteesta
merkittäviä poikkeuksia, jotka itse asiassa tekevät itse
periaatteesta pikemminkin poikkeuksen kuin pääsäännön.
Valiokunta pitää tätä lähestymistapaa
oikeana, jos ja kun alkuperämaaperiaatteen käyttöä kuitenkin
halutaan laajentaa sisämarkkinoiden kehityksen edistämiseksi.
Merkittävin poikkeus koskee kuluttajien tekemiä palvelujen
tuottamista koskevia sopimuksia, silloin kun niitä koskevia
säännöksiä ei ole kokonaan yhdenmukaistettu
yhteisön tasolla. Tämän poikkeuksen mukaan
kaikkiin yksityishenkilöille tarjottaviin palveluihin sovelletaan palvelun
sisällön ja kuluttajansuojan osalta palvelun vastaanottomaan
lainsäädäntöä. Tällä on suuri
merkitys sille, että kuluttajapalveluita tarjotaan kaikissa
jäsenmaissa yhtenäisin edellytyksin
eikä markkinoita vääristävää kilpailuasetelmaa
pääse syntymään. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että tämä poikkeus säilyy direktiivin
jatkokäsittelyssä.
Alkuperämaaperiaatetta ei sovelleta myöskään
eräisiin keskeisiin julkishyödykkeitä koskeviin
palveluihin, kuten postipalveluihin, eikä sähkön,
maakaasun ja veden jakelupalveluihin. Periaatteen soveltamisen ulkopuolelle
jäävät myös lähetettyjä työntekijöitä ja
ammattipätevyyden tunnustamista koskevat säännöt.
Sillä ei myöskään puututtaisi
maankäyttöön tai yksityistämiseen.
Samoin työntekijöiden liikkuvuutta ja sosiaaliturvan
yhteensovittamista koskeva lainsäädäntö jää periaatteen
soveltamisen ulkopuolelle.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
niihin poikkeuksiin, jotka koskevat yleisen järjestyksen,
turvallisuuden ja kansanterveyden perusteella säädettyjä täydellisen
kiellon järjestelmiä. Periaatetta ei myöskään
sovelleta erityisiin vaatimuksiin, jotka liittyvät palvelujen
suorittamispaikan erityispiirteisiin ja joiden noudattaminen on
välttämätöntä mm. kansanterveyden
ja ympäristön suojelemiseksi.
Valiokunta pitääkin tärkeänä huolehtia
siitä, että alkuperämaaperiaatteesta
voidaan yleisesti poiketa palvelujen laatuun ja turvallisuuteen
liittyvien sisällöllisten vaatimusten osalta.
Direktiivi ei saa johtaa epäterveeseen kilpailuun, jossa palveluyritykset
hakeutuvat alhaisen vaatimustason maihin. Vastaanottajamaan lainsäädännön soveltaminen
onkin ainoa järkevä lähtökohta markkinoiden
kannalta. Tästä pitänevät osaltaan huolta
myös markkinat, jotka asettavat paineita vaatimustason
ja standardien säilymiseksi palvelujen käyttäjien
edellyttämällä tasolla.
Alkuperämaaperiaatteen soveltaminen on tärkeää tilanteissa,
joissa palvelujen rajat yli tapahtuvalle tarjonnalle asetetaan esteitä ja
vaatimuksia, jotka eivät liity itse palvelutuotteeseen
ja sen laatuun tai turvallisuuteen. Tällaisia lisävaatimuksia
Suomessa on hyvin vähän. Monissa EU-maissa myös
rajat ylittävässä palveluntarjonnassa
kuitenkin edellytetään esim. pankkitilin avaamista
vastaanottavassa jäsenmaassa, erilaisia jäsenmaassa
virallisesti vahvistettuja asiakirjoja, kuulumista tiettyyn toimialajärjestöön
tai -kiltaan taikka erilaisia määrämuotoisia
vakavaraisuuden tai hyvämaineisuuden osoituksia, jotka eivät
ole perusteltuja itse palvelun turvallisuuden tai kuluttajansuojan
näkökulmasta. Alkuperämaaperiaate, jonka
mukaan yhdessä jäsenvaltiossa laillisesti toimiva
palveluyrittäjä voi tarjota palvelujaan tilapäisesti
myös toisessa jäsenmaassa, soveltuu luontevasti
tämänkaltaisiin tilanteisiin. Siksi sen sisällyttäminen
direktiiviin on kannatettavaa.
Tässä kappaleessa esitetyin alkuperämaaperiaatetta
koskevin huomautuksin valiokunta yhtyy valtioneuvoston asiaa koskevaan
kantaan.
Terveydenhoidon korvaaminen
Valtioneuvoston kannan mukaan terveydenhoidon korvaamista koskevat
määräykset ovat hyväksyttävissä siltä osin
kuin voidaan varmistaa, että niitä sovellettaisiin
Suomessa ainoastaan sairausvakuutusjärjestelmästä kansallisesti
määriteltyjen taksojen mukaisesti maksettaviin
korvauksiin, joita potilas hakee toisessa jäsenvaltiossa
itse maksamiinsa sairaanhoidon kustannuksiin. Artiklan hyväksyminen
edellyttää sanamuotojen ja määritelmien
tarkentamista sekä rajanvedon selkeyttämistä sosiaaliturvan
koordinointiasetukseen 1408/71.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty sekä valtioneuvoston
kannan mukaista toimintalinjaa että koko artiklan poistamista
direktiivistä.
Valiokunta toteaa, että erityiskysymys terveydenhoidon
korvauksista osana yleistä palveluja koskevaa puitedirektiiviä ei
välttämättä ole sääntelyn
laadun kannalta linjakas ratkaisu. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan direktiivissä ei kuitenkaan mennä jo voimassa
olevaa, EY:n tuomioistuimen asettamaa, käytäntöä pidemmälle,
joten nykykäytännön kodifioinnille ei
sinänsä nähdä estettä.
Valiokunta voi yhtyä valtioneuvoston kantaan.
Lähetettyjen työntekijöiden valvonta
Valtioneuvoston kannan mukaan direktiiviehdotuksen
määräyksillä ei puututa lähetetyistä työntekijöistä annetun
direktiivin 96/71/EY määräyksiin.
Määräykset tietojen jälkikäteisestä säilyttämisestä sekä jäsenmaiden
toimivaltaisten viranomaisten välisestä yhteistyöstä palvelussuhteen
valvonnan osalta ovat oikeansuuntaisia ja parannuksia nykyiseen.
Jatkotyössä on huolehdittava, ettei lähetettyjen
työntekijöiden valvonnan edellytyksiä nykyisestä heikennetä. Ehdotuksen
jatkovalmistelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota
siihen, ettei direktiivillä heikennettäisi yksityistä työnvälitystoimintaa
ja vuokratyötä koskevaa kansallista sääntelyä eikä valvontamahdollisuuksia.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotettua järjestelmää on
pidetty hallinnollisesti raskaana ja valvonnallisesti tehottomana.
On myös esitetty, että artiklat 24 ja 25 pitäisi
poistaa direktiivistä taikka niitä tulisi muuttaa
siten, että valvonnan mahdollisuudet eivät heikkene. On
katsottu, että säännösten oikea
paikka olisi lähetettyjä työntekijöitä koskevassa
direktiivissä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
ettei lähetettyjen työntekijöiden keskeisten
työsuhteen ehtojen noudattamisen valvonta heikkene. Sisämarkkinoiden
kehitys, joka sinänsä on myönteistä ja jota
palveludirektiivi tulisi edistämään,
lisännee lähetettyjen työntekijöiden
käyttöä palvelujen rajat ylittävässä tarjonnassa.
Valiokunta kuitenkin toteaa, että lähetettyjä työntekijöitä koskeva direktiivi
on jo unionin voimassa olevaa oikeutta. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan palveludirektiiviehdotuksella ei olisi vaikutusta Suomen
lainsäädännön mukaiseen, unionin
kansalaisia koskevaan lähetettyjä työntekijöitä koskevaan
valvontaan. Valvontamahdollisuudet saattaisivat heiketä kolmansista
maista tulevien työntekijöiden kohdalla.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että palveludirektiivi on johdonmukainen suhteessa EY:n
tuomioistuimen oikeuskäytäntöön,
jossa on tunnustettu lähetettyjä työntekijöitä,
erityisesti vuokratyöntekijöitä koskevan
lainsäädännön sosiaalinen herkkyys
ja sallittu erilaisia valvontatoimia. Nämä ovat
tarpeen muun muassa työntekijöiden suojelemiseksi
ja harmaan talouden ehkäisemiseksi.
Valiokunta pitää välttämättömänä huolehtia myös
siitä, että ammattipätevyyden tunnustamista
koskevien sääntöjen jäädessä alkuperämaaperiaatteen
ulkopuolelle myös kolmansista maista tulevien henkilöiden
pätevyysvaatimuksiin sovelletaan samoja periaatteita kuin
unionimaiden kesken. Kolmansista maista tulevan työvoiman
pätevyysvaatimuksia ei saa madaltaa lainsäädäntöteknisistä syistä.
Edellä esitetyin huomautuksin valiokunta yhtyy valtioneuvoston
kantaan, jonka mukaan on huolehdittava siitä, että lähetettyjen
työntekijöiden valvonnan edellytyksiä ei
heikennetä. Tähän liittyen direktiivin
säännöksiä niistä velvoitteista,
joita työntekijöitä lähettäviin
yrityksiin voidaan kohdistaa, tulee selkeyttää.
Samalla valiokunta kuitenkin toteaa, että keskeiset valvonnan
edellytykset ovat kansallisissa käsissä. Viranomaisresurssien
puute on suurin yksittäinen syy heikkoon valvontaan.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan neuvoston käsittelyssä direktiiviehdotusta
oltaisiin muuttamassa siten, että vuokratyö jätetään direktiivin
soveltamisalan ulkopuolelle odottamaan vuokratyödirektiiviehdotuksen
käsittelyn etenemistä. Valiokunta kannattaa tällaista rajausta.
Rahapelitoiminta
Valtioneuvoston kannan mukaan direktiiviehdotuksella
ei puututa kansalliseen rahapelitoimintaan, koska ehdotukseen sisältyy
tältä osin määräaikainen,
kestoltaan rajaamaton siirtymäaika.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että ehdotuksen 18 ja
40 artikloissa annetaan ymmärtää, että direktiivin
soveltamisalan laajentaminen jatkossa kattamaan myös rahapelitoiminnan
on suotavaa. Tätä valiokunta ei kannata eikä myöskään
näe mitään syytä sille, että mahdollisesta
tulevasta komission ehdotuksesta täytyisi ottaa maininta nyt
käsiteltävänä olevaan direktiiviin.
Komission toivomasta kehityksestä voi valiokunnan näkemyksen
mukaan aiheutua mittavia ongelmia sekä kansallisella että yhteisötasolla.
Tiukan viranomaisvalvonnan vaikeutuminen voisi johtaa erilaisiin
väärinkäytöksiin ja rikolliseen
toimintaan. Samoin rahapeleistä saatavien tuottojen käyttäminen
kansallisiin yleishyödyllisiin tarkoituksiin voisi vaarantua.
Edellä olevan vuoksi valiokunta katsoo,
että rahapelitoiminta tulee ehdottomasti ja
nykyistä selkeämmin sulkea pois palveludirektiivin
soveltamisalasta.
Muita erityiskysymyksiä
Valtioneuvoston kannan mukaan ehdotettu velvoite erityisen terveys-
tai turvallisuusriskin omaavan toiminnan vastuuvakuutuksista ei
täytä perusoikeuksia rajoittavalta sääntelyltä edellytettyä täsmällisyyden
ja tarkkarajaisuuden vaatimusta. Vastuuvakuutusvelvoitteen piiriin sisällytettävien
alojen määrittäminen komitologiamenettelyssä ei
täytä perustuslaissa asetettua lailla säätämisen
velvoitusta.
Valtioneuvosto edellyttää, että Suomessa
tarjottujen terveyspalvelujen osalta voidaan ulkomaiselta palveluntarjoajalta
jatkossakin vaatia Suomen potilasvahinkolain mukaista potilasvahinkovakuutusta.
Valtioneuvosto korostaa, ettei ehdotuksella puututa johdanto-osan
35 kappaleen mukaan kansallisiin lakisääteisiin
yksinoikeuksiin. Jatkotyössä tulee huolehtia,
että ehdotuksen artiklamuotoiluihin sisällytetään
samansisältöinen muotoilu. Ehdotuksen jatkotyössä tulee
varmistua, ettei direktiiviehdotuksella puututa kansalliseen alkoholin
vähittäismyyntimonopoliin.
Valiokunta yhtyy näihin valtioneuvoston kantoihin.
Asian jatkokäsittely ja eduskunnan informointi
Valtioneuvoston kirjelmän mukaan valtioneuvoston kantoja
tarkennetaan neuvostokäsittelyn edetessä. Valtioneuvosto
tulee toimittamaan eduskunnalle jatkokirjelmän tästä direktiiviehdotuksesta
mm. verotuksen osalta.
Asian käsittely EU:n toimielimissä tulee kestämään
varsin kauan. Uusi Euroopan parlamentti aloittaa lainsäädäntötyönsä vasta
syyskuussa. Ehdotuksesta on monissa jäsenvaltioissa noussut
laaja kansallinen keskustelu, joka heijastunee myös neuvostokäsittelyyn.
Ehdotuksen voi olettaa muuttuvan käsittelyn aikana vielä paljon.
Valtioneuvosto on ilmoittanut antavansa eduskunnalle jatkokirjelmän
direktiiviehdotukseen liittyvistä verotuskysymyksistä.
Valiokunta toteaa, että verotuksen näkökulma
on tärkeä sekä yritysten että veronsaajien
ja sitä kautta hyvinvointiyhteiskunnan rahoitusperustan
kannalta. Valiokunta ottaa asiaan kantaa jatkokirjelmän
perusteella.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että eduskunnalle annetaan perustuslain 96 §:n
mukaisesti tiedot asian jatkokäsittelystä EU:n
toimielimissä sekä keskeisistä muiden
jäsenvaltioiden kannoista. Samalla on syytä täsmentää direktiiviehdotuksen
vaikutusten arviointia ei vain verotuksen vaan Suomen kilpailukyvyn
kannalta laajemminkin. Valtioneuvoston tarkentuvat kannat, joita
tulee valmistella laajapohjaisesti, on toimitettava eduskunnan käsiteltäväksi.
Asiassa ei tule tehdä Suomea lopullisesti sitovia ratkaisuja,
ennen kuin eduskunnalla on ollut tilaisuus lausua kantansa tarkentuvista
valtioneuvoston kannoista sekä direktiivin jatkokäsittelyssä mahdollisesti
tehtävistä uusista ehdotuksista.