Ehdotus
Aluetuen suuntaviivat määrittelevät
sekä tukikelpoiset alueet (EY 87(3) a- tai c-alue) että tukialueilla
sovellettavat investointituen enimmäistukimäärät.
Uusien aluetukisääntöjen vaikutuksesta
tukikelpoiset alueet vähenevät ja tukikelpoisilla alueilla
myönnettävien investointitukien enimmäistukiprosentit
laskevat.
Useat alueet tippuisivat kokonaan pois tukikartalta. Käytännössä kaikki
III kehitysalueet (24 seutukuntaa) ja II kehitysalueesta 3 seutukuntaa
menettäisivät nykyisen c-statuksensa. Yhteensä nämä alueet
kattaisivat runsaat 20 prosenttia väestöstä.
Tukialueiden ulkopuolisiin alueisiin kuuluu lisäksi Ahvenanmaa
ja tietyt valtioneuvoston päätöksen 72/1996
määrittelemät saaristokunnat ja tiettyihin
kuntiin kuuluvat pienet saaret.
Näiden alueiden väestöpeitto on nykyisen aluetukikartan
mukaan 0,6 prosenttia väestöstä. Näiden
alueiden osalta tuki-intensiteetin lasku on merkittävä.
Tosin vaihtoehtoisia keinoja kompensoida tämä laskeva
tuki-intensiteetti on olemassa. Investointeja voidaan tukea myös
jatkossa ns. pk-asetuksen mukaan. Komissio esitti pk-asetuksen tuki-intensiteettien
korotusta keskisuurilla yrityksillä nykyisestä 7,5
prosentista 10 prosenttiin ja vastaavasti pienyrityksillä 15 prosentista
20 prosenttiin. Lisäksi esitetty uusi tuki-instrumentti
LASA ("vähäinen tukimäärä") tulee
korvaamaan osaltaan aluetuen myöntämisen mahdollisuuden.
Komission kolmannessa koheesioraportissa esittämät
linjaukset on tulkittavissa siten, että EAKR-osarahoitteista
investointitukea voisi myöntää vain konvergenssialueella.
Tällaisia alueita Suomella ei olisi. Aluepolitiikan pääosaston
kanssa käytyjen keskustelujen perusteella näyttäisi
kuitenkin siltä, että EAKR-osarahoitusta voitaisiin
jatkossakin käyttää tukialueilla alueellisten
investointitukien vastinrahana.
Komission esitys tulee vähentämään
huomattavasti vanhojen EU-15-jäsenvaltioiden mahdollisuutta
myöntää alueellisia investointitukia, koska
tukikelpoisten alueiden vähenemisen lisäksi myös
tuki-intensiteettejä esitetään alennettavaksi.
Tukien määrän alentumista ei ole mahdollista
arvioida. Tukien määrän alentamistavoite
on kuitenkin linjassa Tukholman ja Barcelonan neuvostojen päätelmien
kanssa vähentää valtiontukien kokonaismäärää EU:ssa.
EU-15:sta tukialueiden väestöpeitto on 42,7 prosenttia,
komission keskusteluasiakirjan pohjalta tukialueet kattaisivat EU-25:ssä 34,8
prosenttia.
Valtioneuvoston kanta
1. Tavoite 1 -alue (Kansalliset tukialueet I ja II ): valtioneuvosto
katsoo, että Suomen nykyiselle tavoite 1 -alueelle myönnetään
87.3 c-asema korotetuilla tuki-intensiteeteillä, samalla
tavalla kuin syrjäisille merentakaisille alueille (Kanariansaaret
ja Madeira). Investointitukien intensiteettien korotus tarkentuu
neuvotteluiden myötä. Perusteena sekä tukialueelle
että korotukselle on yhtäläinen syrjäinen
sijainti, väestön väheneminen ja ilmastotekijät,
jotka heikentävät niiden sosiaalista ja taloudellista
asemaa. Lisäksi molemmilla alueilla on yksipuolinen tuotantorakenne,
jossa matkailuelinkeino korostuu.
Valtioneuvosto katsoo, että rakennerahastojen osarahoitusta
(ml. maaseuturahasto) voidaan käyttää alueellisten
investointitukien vastinrahoituksena konvergenssitavoitteen painopisteen mukaisesti
Itävallan, Suomen ja Ruotsin liittymissopimuksen pöytäkirjassa
6 määritetyillä ns. tavoite 6 -alueilla,
joiden erityiskohtelu tunnustetaan myös uuden perustuslaillisen
sopimusehdotuksen pöytäkirjassa (artikla 61).
2. Ahvenanmaa ja saaristokunnat: valtioneuvosto katsoo, että saaristoalueille
(pl. Maarianhamina) tulisi saada 87.3.c-aluestatus. Perusteena
on se, että alueiden ongelmat ovat verrattavissa c-alueen
harvaan asuttujen alueiden ongelmiin. Saaristoalueilla tulee olla
jatkossakin mahdollista myöntää alueellista
investointitukea. Tämän alueen väestö on
enintään 50 000 asukasta.
Valtioneuvosto katsoo, että rakennerahastojen osarahoitusta
(ml. maaseuturahasto) tulee voida käyttää näillä alueilla
alueellisen investointituen vastinrahana. Suomi perustelee esitystä viittaamalla
pysyviin luonnosta johtuviin haittoihin ja ongelmiin, joita saaristoalueilla
ja pienillä saarilla ilmenee.
3. Arktisen alueen toimintatuki: valtioneuvosto kannattaa komission
ajatusta ottaa käyttöön ns. arktinen
tuki. Harvaan asuttujen alueiden sisällä (12,5
asukasta/km2/NUTS III -tasolla) arktiseksi
alueeksi tulee määritellä Itävallan, Suomen
ja Ruotsin liittymissopimuksen pöytäkirjan 6 mukainen
alue (tavoite 6 -alue). Alueella tulee voida käyttää myöhemmässä vaiheessa tarkemmin
määriteltäviä toimintatukia.
4. Suomen yleisiä linjauksia koskien komission
keskustelualoitetta uusiksi aluetukisuuntaviivoiksi: koska mahdollisuus
käyttää aluetukia vähenee tulevalla
ohjelmakaudella, Suomi katsoo, että kaikkia horisontaalisia
valtiontukisääntöjä tulee ajantasaistaa
palvelemaan myös uusia aluepolitiikan haasteita. Tällä tarkoitetaan
mm. LASA:n käyttöönottoa, pk-asetuksen
intensiteettien korotusta sekä mahdollisia muita uusia valtiontukisääntöjä (esim.
innovaatioiden rahoitus).
Valtioneuvosto katsoo samalla, että suuryrityksille
kohdistettava investointituki tulisi rajata esimerkiksi 30 prosenttiin
aluetuen kokonaismäärästä jäsenvaltiotasolla.
Esitys on linjassa Tukholman ja Barcelonan neuvoston tavoitteiden
kanssa eniten kilpailua vääristävien
tukien määrän vähentämiseksi.
Valtioneuvosto kannattaa myös, että "monialaiset
puitteet suurista investointihankkeista" sisällytetään
tulevaan aluetuen suuntaviivasääntöön.
Sääntöä voitaisiin jopa tiukentaa
siten, että hankekohtaiselle investointituelle asetettaisiin euromääräinen
maksimimäärä.
Valtioneuvosto kannattaa kuljetustuen käyttömahdollisuutta
harvaanasutuilla alueilla myös tulevalla ohjelmakaudella.
Valtioneuvosto tukee lisäksi komission esitystä aluetuen
ryhmäpoikkeussäännön käyttöönottamisesta.
Komission esitys on perusteltua hallinnollisten menettelyjen keventämiseksi
tilanteissa, joissa kilpailun vääristymän
uhka on vähäinen. Samoin bruttointensiteetin
käyttö nykyisen nettotuki-käsitteen sijaan
on perusteltua.