Perustelut
Yleistä
Talousvaliokunta pitää liikennepoliittista
selontekoa tarpeellisena selvityksenä, joka kuvaa kattavasti
liikennepolitiikan valmistelun lähtökohtia sekä tulevaisuuden
haasteita. Selonteko olisi tarkoituksenmukainen paikka identifioida
ja puntaroida tulevaisuuden tarpeita myös nykyistä pidemmällä aikaperspektiivillä.
Talousvaliokunta näkisi tarkoituksenmukaisena, että selonteossa
olisi huomioitu myös ratkaisujen elinkeinopoliittinen ulottuvuus:
elinkeinopoliittinen vaikutusarvio hankkeiden toteuttamisesta, lykkäämisestä tai
kokonaan toteuttamatta jäämisestä. Toimintaympäristön
taloudellisten realiteettien huomioiminen ei täysin välity
selonteon analyyseissä.
Toimiva liikennejärjestelmä on Suomen keskeinen
kilpailukykytekijä, koska maa on laaja ja kulkuetäisyydet
pitkiä. Teollisuus ja asutus ovat sijoittuneet koko maahan,
ja paljon raskasta tavaraa kuljettavien metsä- ja metalliteollisuuden yritysten
osuus tuotannon määrästä on
ollut suuri. Meriteitse kulkevan liikenteen rooli ulkomaankaupan
kuljetuksissa on hallitseva. Suomen sijainti muuhun Eurooppaan nähden
on paitsi kustannustekijä myös tätä laajempi,
yleisesti saavutettavuutta koskeva haaste. Normaalioloissa liikennejärjestelmän
toimiessa Suomen etäisyys ei nykyaikaisilla kuljetusratkaisuilla
ole ylitsepääsemätön tai eurooppalaisesta
näkökulmasta poissulkeva tekijä. Poikkeusoloissa,
esimerkiksi lento- tai laivaliikenteen toiminnan vaikeutuessa äkillisesti
ja merkittävissä määrin, Suomi
onkin maantieteellisesti varsin etäällä eurooppalaisista
talouselämän keskiöistä. Ottaen
huomioon meriliikenteen — sekä henkilö- että rahtiliikenteen — merkityksen
Suomen ulkomaankaupalle tämän kuljetusmuodon toimintaedellytykset
tulisi turvata. Kuten useissa asiantuntijalausunnoissakin on tuotu
esille, meriliikenteen toimintaedellytysten turvaaminen on Suomelle
myös huoltovarmuuskysymys. Rikkidirektiivin merkitys kaikille
meriliikenteen toimijaosapuolille tulisi huomioida, kun päätetään
eri kuljetusmuotojen tukemisesta.
Suomella on kuitenkin pitkä raja Venäjän kanssa
sekä lähes parikymmentä rajanylityspaikkaa
Pohjois-Ruotsiin ja Norjaan. Nämä yhteydet tulisi
huomioida kehittämishankkeissa siten, että naapurimaissa
vireillä olevat hankkeet huomioitaisiin. Ruotsin ja Norjan
yhteishanke pohjoisen meriyhteyden saavutettavuuden parantamiseksi
ratahankkein tulee olemaan merkittävä tekijä Suomen
pohjoisosan liikenneolosuhteiden kannalta.
Pääliikenneyhteyksien ja poikittaisväylien
lisäksi myös perustieverkoston riittävä palvelutaso
on koko liikennejärjestelmän toimivuuden ja maan
kilpailukyvyn kannalta olennaista. Liikenteen turvallisuus, sujuvuus
ja toimintavarmuus sekä matka- ja logistiikkaketjujen saumattomuus
ovat keskeisiä palvelutasotekijöitä niin
tavara- kuin henkilöliikenteessäkin. Liikenne
on myös palveluelinkeino; toimialalla työskentelee yli
5 % työllisistä. Lisäksi
liikenne tuo välillisesti työpaikkoja muun muassa
maa- ja vesirakennusalalle ja teknologiateollisuuteen. Liikenneinvestointeja
on käytetty onnistuneesti talouden elvyttämisessä edellisen
taantuman aikana. Laskusuhdanteen pitkittyessä haasteeksi
muodostuu löytää tasapaino yhtäältä elinkeinopoliittisen
kehittämisen sekä toisaalta julkisen kulutuksen
leikkaamisen välillä. Liikennepoliittisten linjausten
suuri haaste onkin rajallisten resurssien asettamissa puitteissa
priorisoida hankkeet oikeudenmukaisesti ja kaukokatseisesti.
Talousvaliokunta pitää toivottavana kehityssuuntana
toimintatapaa, jossa liikennejärjestelmän suunnittelu
tehdään yhdenmukaiseksi ja yhteensopivaksi suhteessa
muihin samanaikaisesti toteutettaviin yhteiskunnan muutoshankkeisiin.
Talousvaliokunta katsoo, että nykyinen rahoituskehys
ei ole riittävä liikennejärjestelmän
kestävälle kehittämiselle.
Priorisointi
Liikennejärjestelmän kehittämisen
suuri haaste on aina ollut hankkeiden priorisointi. Resurssien
rajallisuuden vuoksi joudutaan sinänsä kannatettavia
ja hyödyllisiä hankkeita lykkäämään myöhemmin
toteutettavaksi. Väistämättä joudutaan
punnitsemaan resurssien suuntaamisen kriteereitä, jolloin
on ensiarvoisen tärkeää, että päätöksenteko
on läpinäkyvää ja pohjautuu
riittävälle selvitykselle. Valiokunta viittaa
hallitusohjelmaan, että jo aloitetut hankkeet viedään keskeytyksettä loppuun.
Asiantuntijakuulemisissa nousi esiin selonteon puute tuoda esiin
toteutettaviksi esitettyjen hankkeiden perusteita. Talousvaliokunta
kiinnittääkin huomiota siihen, että selonteossa
jää varsin vähäiseksi eri ratkaisuvaihtoehtojen
talous- ja elinkeinopoliittinen analysointi, joka olisi tarpeen
päätöksenteon pohjaksi. Myöskään
vaihtoehtojen ympäristöllisiä vaikutuksia
ei analysoida päätöksenteon kannalta
tarkoituksenmukaisella syvällisyydellä.
Hankkeiden jatkuvuuden merkitys ja rahoitusmallit
Liikennepoliittisten linjausten merkitys ja onnistuneisuus selviävät
vasta jälkeenpäin, kun ratkaisujen vaikutukset
elinkeinoelämään ja liikennekäyttäytymiseen
ovat nähtävissä. Silti ratkaisuja tulisi
tehdä nykyistä suurempina kokonaisuuksina sekä rahallisesti
että ajallisesti mitattuna. Usein projektit tuovat tavoitellun
lopputuloksen vain kokonaisuuksina, ilman että niiden yksittäisillä osilla
on tosiasiallista itsenäistä arvoa liikennejärjestelmän
sujuvuuden kannalta. Talousvaliokunta katsookin, että tulisi
kehittää ja ottaa käyttöön
uudenlaisia rahoitus- ja päätöksentekomalleja,
jotka mahdollistaisivat nykyistä pitkäjänteisemmän
suunnittelun. Aloitettujen ja suunniteltujen hankkeiden loppuunsaattaminen
siten, että vältetään projektiorganisaatioiden
väliaikaisesta hajoamisesta ja uudelleenkokoamisesta aiheutuvat
hallinnolliset ja muut kustannukset, on tehokas keino suunnata resurssit
varsinaiseen liikennejärjestelmän kehittämiseen.
Asiantuntijakuulemisten perusteella kertatoteutuksen taloudellisuus
korostuu erityisesti suurissa systeemihankkeissa, kuten raideliikennehankkeissa.
Liikenneinfrastruktuurihankkeiden paikalliset työllisyys-
ja yritysvaikutukset voidaan maksimoida paremmalla ennakoitavuudella.
Selonteko jättää avoimeksi, miksi valtion
Infra Oy:n mallia pidetään ongelmallisena.
Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen
Yhdyskuntarakenteella on suuri merkitys kansantaloudelle, sillä hajautunut
rakenne aiheuttaa huomattavia kustannuksia sekä rakentamisvaiheessa
että sen ylläpidon aikana. Suurilla ja kasvavilla
kaupunkiseuduilla on tavoitteena liikennetarpeen ja henkilöautoriippuvuuden
vähentäminen. Hyvätasoinen ja taloudellinen
joukkoliikenne edellyttää tiivistä yhdyskuntarakennetta. Näihin
tavoitteisiin pyritään muun muassa maankäytön
ja liikenteen suunnittelun keinoin. Maankäytön,
asumisen ja liikenteen (MAL) aiesopimusmenettelyn edistäminen
on nähty tärkeänä jo hallitusohjelmassa.
Talousvaliokunta pitää hyvänä selonteossa
esiin tuotua valtioneuvoston linjausta, jonka mukaan joukkoliikenteen
suurten kaupunkien tuki kytketään MAL-aiesopimuksissa
sovittaviin, joukkoliikennettä edistäviin toimiin,
ja että yhteisistä seudullisista toimintamalleista
ja työvälineistä sovitaan osana aiesopimuksia.
Harvaan asutulla maaseudulla tulee puolestaan tarkastella ja hakea
kustannustehokkaita, käyttäjälähtöisiä ja
kehittyvän teknologian tarjoamat mahdollisuudet hyödyntäviä vaihtoehtoja.
Talousvaliokunta painottaakin MAL-sopimusten merkitystä tavoitteiden
saavuttamisessa sekä yhtyy selonteossa esitettyyn näkemykseen
näiden sopimusten edistämisen tärkeydestä.
MAL-sopimuksia koskevassa päätöksenteossa
tulisi kuitenkin huomioida myös sopimusten maakunnallinen,
reuna-alueetkin huomioiva ulottuvuus. Kuntia tulisi kannustaa yhteistyöhön
liikennejärjestelmiensä suunnittelussa.
Kuljetusalan toimintaympäristö
Asiantuntijakuulemisissa nousi esiin kuljetuselinkeinon
toimintaympäristön ongelmat, jotka osaltaan heijastuvat
liikennejärjestelmän toimivuuteen. Kuljetusala
on hyvin kilpailtu toimiala. Lisäksi viimeaikaiset verotus-
sekä muun lainsäädännön
asettamat vaatimukset ovat tuoneet toimintaympäristöön
uusia kannattavuutta vähentäviä tekijöitä.
Myös harmaan talouden läsnäololla on
kuljetusalalla merkittävä vaikutus. Talousvaliokunta
yhtyy kuultujen asiatuntijoiden huoleen elinkeinon kannattavuudesta
ja yrittäjien toimintaedellytyksistä; koti- ja
ulkomaisten kuljetusalan toimijoiden hyvin epätasa-arvoinen
asema luo epätyydyttävän toimintaympäristön
tälle elinkeinolle.
Raideliikenne
Raideliikenne on ympäristöystävällinen,
turvallinen ja tehokas tapa sekä henkilöiden että rahdin
kuljetukseen. Talousvaliokunta yhtyy useissa asiantuntijalausunnoissakin
esiin nostettuun tarpeeseen vahvistaa raideliikenteen roolia ja osuutta
liikennejärjestelmän kokonaisrahoituksesta.