Perustelut
Talousvaliokunta on lausunnossaan TaVL 29/2009
vp Lissabonin strategian jatkosta kannattanut yhteisen
kasvu- ja työllisyysstrategian laatimista EU:n kilpailukyvyn
vahvistamiseksi maailmanlaajuisilla markkinoilla tulevina vuosina.
Tämänhetkiset globaalit haasteet ovat kenties
suurempia kuin kymmenen vuotta sitten Lissabonin strategiaa hyväksyttäessä.
Talouskriisi on osoittanut Euroopan talouden monet heikkoudet ja
tehnyt osittain tyhjäksi kasvun vuosien taloudelliset ja
sosiaaliset saavutukset. Kansainvälisten markkinoiden nopea
muuttuminen kehittyvien talouksien edelleen vahvistuessa, talouksien
suurempi keskinäinen riippuvuus, ilmastonmuutos ja väestön
ikääntyminen vaikeuttavat entisestään
kilpailutilannetta ja lisäävät paineita.
Komissio on vastannut osaltaan näihin haasteisiin antamalla
yhteisen vision sosiaalisesta markkinataloudesta 2000-luvun Euroopassa:
Eurooppa 2020.
Viimesyksyisessä lausunnossaan (TaVL 29/2009
vp) valiokunta muistutti Lissabonin strategian monista
ongelmista: joulukuusi-ilmiöstä, liiallisesta
byrokratiasta ja jäsenvaltioiden sitoutumisen puutteesta.
Valiokunta katsoi, että uuden strategian tulee keskittyä olennaiseen ja
konkretiaan painottuen EU:n keskeisiin toimialoihin, kuten sisämarkkinoihin,
kauppapolitiikkaan ja ilmastopolitiikkaan. Eurooppa 2020 -esitys
on monin verroin parannettu versio Lissabonin strategiasta, mutta
niin kannatettavia kuin tavoitteet ovatkin, ne ovat edelleen kovin
moninaisia, prosessi on byrokraattinen ja jäsenvaltioiden
sitoutuminen suuri kysymysmerkki. Valiokunta yhtyy näkemykseen,
että kunnianhimoiset ja rohkeatkin tavoitteet ovat välttämättömiä EU:n
saamiseksi takaisin kestävän kasvun tielle, ja
valiokunta on samaa mieltä valtioneuvoston kanssa strategian
Suomelle olennaisista painopisteistä. Samalla valiokunta
kuitenkin toteaa, että epäonnistuneen Lissabonin
strategian virheiden välttämiseksi pitää pohtia
uuden prosessin laajuuden mielekkyyttä suhteessa sen tuloksellisuuteen.
Ilman todellista poliittista sitoutumista ja päätösten
tehokasta täytäntöönpanoa Eurooppa
2020 -strategia jää edeltäjänsä tavoin pelkäksi
sanahelinäksi.
Strategian yhteiset, erityisesti numeeriset, tavoitteet asettavat
jäsenvaltiot keskenään hyvin erilaisiin
tilanteisiin. Olennaista yhteisen päämäärän
saavuttamisessa on sama suunta; nopeus ja keinot voivat vaihdella.
Jäsenvaltioiden kilpailukyky luodaan paljolti kansallisesti
ja EU:n monipuolisuus tulee hyödyntää myös
kasvu- ja työllisyysstrategiassa. Valiokunta tukee tavoitteiden
jäsenvaltiokohtaista räätälöintiä ja
sitoumusten sopeuttamista, kunhan kansalliset etumme turvataan tavoitteita
asetettaessa. Kansallisten tavoitteiden on oltava kunnianhimoisia,
mutta samalla kohtuullisia ja realistisia. Niitä asetettaessa
tulee huomioida esimerkiksi jäsenvaltioiden talouksien
ja työmarkkinoiden erityispiirteet tai jo tehdyt uudistukset
ja panostukset.
Strategian tulee painottua EU:n toimivallan keskeisille aloille
ja välttää turhaa yksityiskohtaisuutta,
ja käytännön toimiin tulee ryhtyä heti. Sisämarkkinat
ovat EU:n vahvuus, niiden toimivuuden parantaminen on edelleen ydinkysymys EU:n
kilpailukyvyn vahvistamiselle. Kestävä kasvu edellyttää innovaatioihin
ja yrittäjyyteen kannustavan toimintaympäristön
kehittämistä sekä osaavan työvoiman
saatavuuden varmistamista unohtamatta ilmastotavoitteiden toteuttamista.
Valiokunta korostaa myös sisämarkkinoiden tehokkaan
toiminnan ulkoisia vaikutuksia kauppapolitiikan puolella niin unionin
lähialueilla kuin globaalistikin. Valiokunta
katsoo, että sisämarkkinoiden vahvistaminen edellyttää komissiolta
selvempää puuttumista jäsenvaltioiden
hitauteen tai jopa haluttomuuteen yhteisten päätösten
täytäntöönpanossa. Samoin tulee puuttua
jäsenvaltioiden protektionismiin tai valtiontukisäännösten
väärinkäytöksiin.
Toimivat sisämarkkinat edellyttävät
myös toimivia työmarkkinoita. Komission kolmas prioriteetti
taloudellista, sosiaalista ja alueellista yhteenkuuluvuutta lisäävän
korkean työllisyyden talouden edistämisestä on
mitä kannatettavin tavoite.
Valiokunta on viime vuoden aikana useissa lausunnoissaan ottanut
kantaa talouden ja erityisesti rahoitussektorin vakauttamisen keinoihin sekä finanssivalvonnan
kehittämiseen. Talouskriisi on tuonut selvästi
esiin yhteisen talouspolitiikan koordinaation välttämättömyyden.
Julkiset taloudet ovat kriisissä monissa jäsenvaltioissa,
komissio kuitenkin käsittelee strategiassaan julkisten
talouksien vakauttamista melko lyhyesti tosin viitaten
tarpeeseen kokonaisvaltaisesta strategiasta, jolla kriisistä irtaudutaan.
Valiokunta yhtyy näkemykseen, että julkisen talouden
vakauttaminen vakaus- ja kasvusopimuksen puitteissa ja julkisen
talouden pitkän aikavälin kestävyys edellyttää vaikeitakin
rakenteellisia uudistuksia. EU-tason koordinointi voisi auttaa jäsenvaltioita
tässä tehtävässä. Yhteisen
talouspolitiikan ja komission valvontaroolin uskottavuuden lisäämiseksi
valiokunta kehottaa valtioneuvoston tavoin komissiota puuttumaan
rohkeammin jäsenvaltioiden ongelmiin.
Aiempaan kantaansa viitaten valiokunta haluaa kiinnittää huomiota
vielä kahteen seikkaan: turhan hallinnon karsimiseen ja
strategian toimeenpanon rahoituksen merkitykseen. Liiallinen hallinnointi
EU:ssa tai jäsenvaltioissa ei ole omiaan edistämään
strategian toteutumista, eikä taantuman keskellä ja
julkisten talouksien ollessa kriisissä pitäisi
laistaa innovaatioiden ja osaamisen kehittämisen rahoittamisesta,
sillä juuri ne tuovat uusia mahdollisuuksia, kasvua ja
hyvinvointia.