Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Suuri valiokunta on 4 päivänä lokakuuta 2006 lähettänyt jatkokirjelmän 2. KTM 26.9.2006 asiassa E 1/2005 vp ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi radioaktiivisen jätteen ja käytetyn ydinpolttoaineen siirtojen valvonnasta ja tarkkailusta talousvaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ylitarkastaja Kim Fyhr ja teollisuusneuvos Riku Huttunen, kauppa- ja teollisuusministeriö
ylitarkastaja Jaakko Tikkinen, Säteilyturvakeskus STUK
Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnot 10.3.2005 TaVL 5/2005 vp ja 8.3.2006 TaVL 5/2006 vp.
Direktiiviehdotuksessa määritellään sekä yhteisön jäsenvaltioiden välillä että kolmansien maiden ja jäsenvaltioiden välillä tehtävien radioaktiivisten jätteiden ja käytetyn ydinpolttoaineen siirtojen valvonnan sisältö, menettelyt ja vastuunjako.
Direktiivillä korvattaisiin voimassa oleva neuvoston direktiivi 92/3/Euratom. Tavoitteena on selkeyttää ja yksinkertaistaa nykyisiä menettelysääntöjä sekä varmistaa sääntelyn yhdenmukaisuus muiden yhteisön säännösten ja yhteisöä sitovien kansainvälisten määräysten kanssa.
Keskeiset nykysääntelyn muutosehdotukset kohdistuvat lupamenettelyyn sekä sääntelyn katteen laajentamiseen koskemaan myös jälleenkäsittelyyn menevää käytettyä ydinpolttoainetta.
Suomen selkeä prioriteetti on ollut direktiiviä koskevissa neuvotteluissa varmistaa, että direktiivin nojalla loppusijoitusta ja/tai pitkäaikaisvarastointia varten tehtävien radioaktiivisen jätteen ja käytetyn ydinpolttoaineen siirtojen tulee perustua ainoastaan jäsenvaltioiden vapaaehtoisuuteen. Valtioneuvosto katsoo, että puheenjohtajavaltion teksti vastaa tätä Suomen kansallista linjausta ulkomaisten ydinjätteiden tuonnin osalta.
Direktiivi, siinä muodossa kuin se puheenjohtajavaltion tekstissä on esitetty, ei velvoita Suomea muuttamaan ydinenergialakia yleisemmin eikä siihen sisältyvää 6 b §:ää. Direktiiviluonnoksen määräykset eivät estä Suomen mahdollisuutta kieltää ydinjätteiden tuonti alueelleen kansalliseen lainsäädäntöön vedoten. Tämän asiantilan varmistamisessa keskeisiä tekstin kohtia ovat 9 artiklan määräykset sekä 7. ja 9. johdantolauseen periaatteet yhdessä.
Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotus on Suomen hyväksyttävissä.
Talousvaliokunta on aiemmassa asiasta antamassaan lausunnossa (TaVL 5/2006 vp) pitänyt ehdotuksen hyväksymisen ehdottomana edellytyksenä sitä, että Suomen oikeus kieltää ydinjätteiden tuonti alueellemme säilyy kaikilta osin kansallisessa päätösvallassamme. Samoin valiokunta kiinnitti huomiota mahdollisuuteen edelleen soveltaa tiettyjä kansalliseen erityislainsäädäntöömme liittyviä luvitusmenettelyjä, jotka koskevat ydinmateriaalin kuljetuksia.
Valtioneuvostolta saadun selvityksen ja asiantuntijakuulemisen perusteella talousvaliokunta katsoo, että esillä oleva puheenjohtajamaan kompromissiesitys (neuvoston asiakirja 11799/1/06) ottaa huomioon valiokunnan asettamat edellytykset. Ehdotuksen 9 artiklan 3 kohdassa säädetään, että jäsenmaalla on aina mahdollisuus vedota kieltopäätöksessään kansalliseen lainsäädäntöönsä. Saman direktiivinkohdan nojalla jäsenmaa voi myös asettaa toimituksille ehtoja, mikäli niitä sovelletaan tasapuolisesti kaikkiin vastaaviin toimituksiin.
Edellä olevan perusteella talousvaliokunta katsoo, että direktiiviehdotus voidaan hyväksyä.
Lausuntonaan talousvaliokunta ilmoittaa,
että valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan.
Helsingissä 19 päivänä lokakuuta 2006
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Tuula Kulovesi