Perustelut
Yleistä
Jätelain ensisijaisena tavoitteena on vähentää jätteen
määrää ja haitallisuutta. Syntyvä jäte
on valmisteltava uudelleenkäyttöön, kierrätettävä tai
muulla tavoin hyödynnettävä. Jos jätteen hyödyntäminen
ei ole edellä mainitussa järjestyksessä mahdollista,
jäte on loppukäsiteltävä (8 §).
Yhdyskuntajätteen osuus kaikista jätteistä on kokonaisuudessaan
noin 4 prosenttia, josta kunnan osuus on noin 2 prosenttiyksikköä.
Jätettä syntyy ylivoimaisesti eniten mineraalien
kaivuussa, rakentamisessa ja teollisuudessa, yli 70 prosenttia jätteen
kokonaismäärästä. Elinkeinoelämän
piirissä syntyvä jäte on vapaasti kilpailutettavissa.
Jätteen haltijan on toimittava etusijajärjestyksen
mukaisesti. Lain tavoitteen saavuttamiseksi talousvaliokunnan näkökannalta
on olennaista riittävän jätehuoltoinfrastruktuurin
varmistaminen koko maassa, alan uusien innovaatioiden ja liiketoimintojen
kehittäminen ja jätehuoltoalan kilpailun turvaaminen
koko jätehuoltosektorilla, myös kunnan järjestämässä jätehuollossa. Pitkäjänteisellä
toiminnalla
luodaan edellytykset alan yritystoiminnan laajentumiseen ja työpaikkojen
lisääntymiseen. Lain tulee ohjata ennaltaehkäisemään
jätteen syntyä, keräämään
ja lajittelemaan jätteet kustannustehokkaasti ja hyödyntämään
ne tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Jätehuoltoa Suomessa
on entisestään tehostettava. Hallituksen esityksen
perusteluissakin sanotaan, että jätteiden hyödyntäminen aineena
tai energiana ei ole edistynyt tavoitteiden mukaisesti. Esimerkiksi
kaatopaikoille sijoitetaan edelleen suuria määriä biohajoavaa
ja muuta hyödyntämiskelpoista jätettä.
Talousvaliokunta pyytää ympäristövaliokuntaa
edellyttämään hallitukselta, että määrälliset
tavoitteet jätteiden materiaalihyödyntämiselle
asetetaan mahdollisimman pian.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä seurata,
että etusijajärjestyksen mukainen jätehuolto
toteutuu tehokkaasti. Tarvittaessa lainsäädäntöä on kehitettävä ja
jätteiden hyötykäytön esteitä poistettava.
Talousvaliokunnalle mainittiin esimerkkejä lainsäädännössä olevista
hyötykäytön pullonkauloista hyödynnettäessä keräyspaperin siistauslietettä maanrakentamisessa
tai energian tuotannossa.
Kunnan järjestämä ja sopimusperusteinen
jätehuolto
Ehdotuksen mukaan kunta vastaa nykyiseen tapaan asumisessa ja
julkisyhteisöjen toiminnassa syntyvän yhdyskuntajätteen
jätehuollon järjestämisestä.
Lisäksi kunnan järjestämisvastuulle tulisivat
yksityisissä terveys- ja sosiaalipalveluissa sekä koulutustoiminnassa
syntyvät yhdyskuntajätteet (32 §).
Kunnan olisi järjestettävä elinkeinotoiminnassa
syntyvän jätteen jätehuolto silloin,
kun muuta jätehuoltopalvelua ei ole saatavissa ja jätteen
haltija sitä pyytää (toissijainen jätehuoltovelvollisuus).
Jätteen on laadultaan ja määrältään
sovelluttava kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi
kunnan jätehuoltojärjestelmässä.
Jatkuvasta palvelusta kunnan on tehtävä jätteen
haltijan kanssa sopimus enintään viideksi vuodeksi kerrallaan
(33 §).
Kunnan on järjestettävä kiinteistöittäinen
jätteenkuljetus (36 §), jollei se ole päättänyt,
että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen
kuljettajan kanssa (37 §).
Lainsäädännöllä annettaisiin
kunnalle vahvat valtuudet jätehuollon järjestämisessä.
Talousvaliokunnalle sitä on perusteltu niin, että se
turvaa ympäristölle ja terveydelle haitattoman,
kaikissa olosuhteissa, joka puolella Suomea toimivan yhdyskuntajätehuollon
kaikille kansalaisille sekä julkisten ja vastaavien palvelujen
tuottajille. Lisäksi perusteluna on esitetty, että pelkästään
jätteen haltijan vastuuseen perustuva yhdyskuntajätehuolto
edellyttäisi toimiakseen raskasta valvontaa ja siihen liittyvää sääntelyä.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
ettei kunnan järjestämisvastuu syrjäytä ja
syrji yksityisiä yrityksiä jätehuoltopalvelujen
tuottajana. Asiakkaalla tulee olla oikeus kilpailuttaa omistamansa
jäte myös yhdyskuntajätteen osalta. Kunnan ja
kiinteistön haltijan järjestämällä sopimusperusteisella
jätteenkuljetuksella tulee olla tosiasialliset
ja tasavertaiset mahdollisuudet kilpailla keskenään.
Eri osapuolten on voitava tasapuolisesti vertailla, kenen järjestämä palvelu
on kokonaistaloudellisesti edullisin. Jätehuollon monipuolisilla
järjestämismahdollisuuksilla luodaan markkinat
ja kiinnostus markkinoille tuloon. Laissa säädetään
kunnalle erityisoikeuksia. Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että kunta käyttää erityisoikeuksia,
kuten myös toissijaista järjestämisvelvollisuutta,
vain välttämättömissä tapauksissa.
Jätehuollon järjestäminen tulee olla niin
pitkäjänteistä, että pienetkin
yritykset uskaltavat sitoutua tarpeellisiin investointeihin.
Lakiehdotuksen 37 §:ssä on säännökset
kiinteistön haltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta.
Pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan kunta voi päättää,
että kiinteistön haltija järjestää jätteenkuljetuksen
kunnassa tai sen osassa, jos päätöksen
kohteena olevalla alueella on tarjolla jätteen kuljetuspalveluja
luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin
ehdoin.
Talousvaliokunta ehdottaa, että 37 §:n
1 momentin 1 kohta poistetaan, koska päätöksen
kohteena olevalla alueella voidaan tulkita tarkoitettavan kuntaa
tai sen osaa. Vaikka palveluja ei ole tarjolla oman kunnan alueella,
niitä voi olla saatavissa lähialueilta muualta.
Lakiehdotuksen 35 §:n 2 momentissa säännellään
kiinteistöittäistä jätteenkuljetusta.
Tarvittaessa säännöksiä tulee
muuttaa niin, että ne ja 37 §:n säännökset ovat
sopusoinnussa keskenään siten, että yksityisen
ja julkisen toimijan tasa-arvoisuus toteutuu (kilpailuneutraliteetti).
Lakiehdotuksessa on yleinen velvollisuus noudattaa etusijajärjestystä (8 §).
Uuden jätelain keskeinen tavoite on edistää jätteen
synnyn ennaltaehkäisyä, kierrätystä ja
muuta hyödyntämistä. Jätteillä on
nyt ja vastaisuudessa vielä enemmän taloudellista
arvoa, jonka vuoksi jätehuollon alalle on mahdollista syntyä uutta
elinkeinotoimintaa. Lainsäädännön
tulee kannustaa kehittämään kotimaisia
uusia innovaatioita ja liiketoimintoja. Kierrätyksen ja
muun hyötykäytön työllisyysvaikutukset
ovat moninkertaiset polttoon ja etenkin kaatopaikkasijoittamiseen verrattuna.
Toimintaympäristön on oltava sellainen, että uusien
palveluiden ja innovaatioiden kehittämiseen uskalletaan
investoida. Kuntien ja niiden lukuun toimivien yritysten ja laitosten sekä yksityisten
yritysten keskinäisen kilpailun tulee olla tasapuolista
ja toimivaa.
Talousvaliokunta edellyttää ympäristövaliokuntaa
pitämään silmällä,
että nämä periaatteet toteutuvat jätelainsäädännössä.
Vaikeuttamiskielto
Lakiehdotuksen 47 §:ssä on kielto
vaikeuttaa tuottajan järjestämää jätehuoltoa.
Muu kuin tuottaja saa järjestää tuottajavastuun
piiriin kuuluvan tuotteen jätehuoltoa tai tarjota tähän
liittyviä palveluja kiinteistön haltijalle tai
muulle jätteen haltijalle vain, jos tämä ei
vaikeuta tuottajan jätehuoltovelvollisuuksien toteuttamista. Säännöksen
tarkoituksena on taata tuottajalle mahdollisuus järjestää vastuulleen
säädetty jätehuolto tehokkaasti ja taloudellisesti.
Tuottajalla on ensisijainen oikeus jätteeseen, jolla on
taloudellista arvoa. Säännökset eivät
koske tuotteiden uudelleenkäyttöä, esimerkiksi
varaosien kauppaa.
Talousvaliokunta pitää 47 §:ssä säädettävää vaikeuttamiskieltoa
perusteltuna sen vuoksi, ettei muu kuin tuottaja kerää arvojätettä ja
jätä muita jätteitä tuottajan
vastuulle.
Poikkeukset lain soveltamisalaan: pilaantumaton maa-aines
Lain 3 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
jätedirektiiviin perustuvista poikkeuksista lain soveltamisalaan.
Perustelujen mukaan (s. 63) pykälään ei
sisällytettäisi kaikkia jätedirektiivissä säädettyjä poikkeuksia
soveltamisalasta. Direktiivissä soveltamisalan ulkopuolelle
rajataan rakentamisen aikana kaivettu pilaantumaton maa-aines ja muu
luonnosta peräisin oleva aines, joka varmasti käytetään
kaivupaikalla sellaisenaan rakentamistarkoituksiin.
Perusteluissa sanotaan, että säännöksessä tarkoitettu
maa-aines, joka käytetään varmasti ja jokseenkin
välittömästi sellaisenaan tai esikäsiteltynä rakentamistarkoituksiin
kaivupaikalla tai muualla, täyttää harvoin
jätteen yleiset tunnusmerkit eikä poikkeuksen
sisällyttäminen jätelain soveltamisalaan
ole tarpeellista.
Rakentamisen tilanteista ja olosuhteista johtuen on mahdollista,
että pilaantumatonta maa-ainesta ei voida käyttää jokseenkin
välittömästi. Talousvaliokunnassa onkin
esitetty epäilyjä, saatetaanko pilaantumaton maa-aines
tuollaisissa tapauksissa tulkita jätteeksi. Valiokunta
pitää aiheellisena selventää perusteluita
tai lakia, ettei pilaantumatonta ja käyttökelpoista
maa-ainesta pidetä jätteenä sen
vuoksi, ettei sitä ole käytetty jokseenkin välittömästi
kaivupaikalla.
Vakuudet
Voimassa olevan ympäristönsuojelulain 42 §:n
3 momentin mukaan jätteen hyödyntämistoiminnan
harjoittajan on asetettava riittävä vakuus tai esitettävä muu
vastaava järjestely asianmukaisen jätehuollon
järjestämiseksi. Lain mukaan vakuudesta tai muusta
vastaavasta järjestelystä säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Asetusta ei ole annettu.
Ympäristöministeriö on vuonna 2005 antanut
ohjeen vakuuden asettamisesta ja hyväksyttävistä vakuusjärjestelyistä. Ympäristönsuojelulain
101 §:n mukaan vakuusvaatimus ei koske valtiota
tai sen laitosta eikä kuntaa tai kuntayhtymää.
Hallituksen esityksessä ympäristönsuojelulain
vakuussääntelyä ehdotetaan tiukennettavaksi.
Jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on asetettava
toimivaltaisen valvontaviranomaisen eduksi riittävä vakuus.
Vakuudeksi hyväksytään vain takaus, vakuutus
tai pantattu talletus. Vakuuden antajan on oltava luotto-, vakuutus-
tai muu ammattimainen rahoituslaitos. Vakuudeksi ei enää kelpaa
yksityishenkilön antama omavelkainen takaus, konsernitakaus
eikä kunnan antama vakuussitoumus.
Talousvaliokunta pyytää ympäristövaliokuntaa
selvittämään, voitaisiinko vakuudeksi
hyväksyä myös jokin muu turvaava vakuus
kuin hallituksen esityksessä sanottu vakuus. Lakiehdotuksessa
sanottujen vakuuksien kustannukset saattavat olla suuret ja merkittävä rasite
etenkin pienille yrityksille. Lisäksi esimerkiksi kaivannaisteollisuuden
ja muun elinkeinoelämän tarpeisiin saattaa olla
tarkoituksenmukaisempaa hankkia muu kuin laissa tarkoitettu vakuus.
Rahoituslaitoksilta saattaa puuttua valmiuksia antaa pitkäkestoisia
vakuuksia, jopa vuosikymmeniksi, joten takaus, vakuutus tai pantattu
talletus ei sovellu hyvin pitkäaikaiseksi vakuudeksi. Mm.
pantattu talletus sitoo rahaa pois varsinaisesta liiketoiminnasta.
Vakuusvaatimusten tulee olla sellaiset, ettei niillä vaikuteta
alan toimijoiden keskinäiseen kilpailuun.
Talousvaliokunta kiinnittää ympäristövaliokunnan
huomiota siihen, että korkein hallinto-oikeus on antanut
28.12.2010 ratkaisun (KHO:2010:80) ympäristönsuojelulain
42 §:n 3 momentin mukaisista vakuusjärjestelyistä.