Perustelut
Esityksen tarkoituksena on saattaa kansallisesti voimaan ns.
lentoliikenteen päästökauppadirektiivin
(2008/101/EY) mukainen päästökauppajärjestelmä.
Euroopan unioni on pitänyt ensisijaisena tavoitteenaan
kansainvälistä ja kattavaa järjestelmää lentoliikenteen
päästöjen rajoittamiseksi. Tämänkaltaista
järjestelyä on valmisteltu kansainvälisen
siviili-ilmailujärjestö ICAO:n toimesta, mutta
neuvottelut ovat edelleen kesken. Tämän vuoksi
on katsottu toistaiseksi välttämättömäksi
ottaa käyttöön EU:n oma lentoliikenteen
päästökauppajärjestelmä.
Varsinainen päästökauppa alkaa 1.1.2012, mutta jo vuosi
2010 on tarkkailuvuosi, jonka aikana lennetyt tonnikilometrit vaikuttavat
tulevaan maksuttomien päästöoikeuksien
jakoon. Yleisen, teollisuuslaitoksiin kohdistuvan päästökauppajärjestelmän
tavoin päästöjen rajoittaminen perustuu
vaihdannan piirissä oleviin päästöoikeuksiin.
Järjestelmä on kytköksissä yleiseen päästökauppajärjestelmään
siten, että lentoliikenteen toiminnanharjoittajat voivat
vapaasti ostaa yleisen päästökaupan päästöoikeuksia omien
velvoitteidensa täyttämiseen, mutta yleisen päästökaupan
toimijat eivät voi ostaa lentoliikenteen päästöoikeuksia.
Yleisen päästökauppajärjestelmän
tavoin voivat myös lentoliikenteen toimijat täyttää osan
velvoitteestaan osallistumalla ns. puhtaan kehityksen hankkeisiin.
Osa päästöoikeuksista huutokaupataan.
Vastaavaan menettelyyn ollaan siirtymässä myös
yleisen päästökaupan puolella. Merkittävimmät
erot liittyvät päästöoikeuden
laskutapaan ja sääntelyn katteeseen. Sääntely
tulee koskemaan myös kolmansien maiden lentoyhtiöitä niiden
operoidessa EU:n alueella.
Talousvaliokunta katsoo, että esitys vastaa direktiivin
asettamia edellytyksiä. Lentoliikenteen päästökaupan
erityispiirteiden vuoksi on myös perusteltua, että kansallinen
sääntely toteutetaan erillisellä lailla
eikä osana yleistä päästökauppalakia.
Valiokunta pitää myös esityksessä ehdotettua
viranomaisten toimivallanjakoa tarkoituksenmukaisena.
Valiokunnalla ei ole huomautettavaa lakiehdotuksen sisältöön,
mutta se kiinnittää liikenne- ja viestintävaliokunnan
huomiota niihin mahdollisiin seurauksiin, joita yhteisösääntelyn
soveltaminen saattaa aiheuttaa. Vaikka talousvaliokunta katsoo,
että päästökauppa on lähtökohtaisesti kustannustehokas
tapa ohjata päästöjen vähentämistä,
sisältää lentoliikenteen päästökauppajärjestelmä useita
ongelmallisia yksityiskohtia, joita valiokunta on käsitellyt
direktiivin valmisteluvaiheessa antamissaan lausunnoissa (TaVL 20/2007
vp ja TaVL 37/2006 vp). Suomen
osalta näitä ovat erityisesti lentoliikenteen
päästökauppajärjestelmän
osalta valitut päästöoikeuksien laskumetodit
ja sääntelyn soveltamisala.
Päästöoikeuksien jakojärjestelmä on
suomalaisille lentoyhtiöille epäedullinen ja heikentää niiden
suhteellista kilpailuasemaa verrattuna esim. Manner-Euroopan sisäisiä lentoja
lentäviin lentoyhtiöihin. Päästöoikeuden
laskutavan vuoksi on ilmeistä, että kannattavuus
erityisesti niillä kotimaan reiteillä, joilla
koneet ovat täynnä vain lennettäessä yhteen
suuntaan, tulee olemaan entistä heikompi. Yleisen taloudellisen
tilanteen vuoksi tarkkailuvuotena oleva vuosi 2010 ei parantane
kotimaisten lentoyhtiöiden asemaa. Päästökauppa
tulee nostamaan sekä lentolippujen hintaa että lentorahteja.
Vaarana on, että kotimaanreittejä joudutaan karsimaan
ja samalla heikentämään maakuntien toimintaedellytyksiä.
Järjestelmän velvoitteiden ulottaminen koskemaan
kolmansien maiden lentoyhtiöitä saattaa vaikuttaa
Suomen markkinoihin usealla tavalla. Velvoitteet välttääkseen
kolmansien maiden lentoyhtiöt voivat ryhtyä vähentämään
välilaskuja EU:n alueella. Tällä saattaa
olla merkittävä vaikutus Suomen kautta kulkevaan
liikenteeseen, jolla puolestaan on huomattava taloudellinen merkitys
lentoasematoimintamme kannattavuudelle. Kolmannet maat ovat suhtautuneet
EU:n sääntelyyn kielteisesti. Mikäli ne eivät
ryhdy noudattamaan asetettuja velvoitteita, sääntely
edellyttää sanktioiden käyttöönottoa.
Viimeisenä vaihtoehtona on toimintakielto, jonka asettamisesta
päättää jäsenmaan viranomaisen
esityksestä komissio. Suomi valvoo osaltaan 25 lentoyhtiön
toimintaa. Näistä 17 on kolmansien maiden lentoyhtiöitä,
joiden kotipaikkoja ovat mm. Yhdysvallat, Venäjä ja
Japani. Mikäli komissio asettaa kolmansien maiden toimijoille
sanktioita, on hyvin todennäköistä, että nämä ryhtyvät
vastatoimiin. Niiden vaikutukset saattavat olla erittäin
merkittävät myös Suomelle.
Taloudellisten vaikutusten osalta epäselvää on
myös se, kuinka paljon lentoliikenteen puoliavoin päästökauppa
tulee nostamaan yleisen päästökauppajärjestelmän
päästöoikeuden hintaa. Päästöoikeuden
hinnan merkittävä nousu olisi omiaan lisäämään
erityisesti energiaintensiivisen vientiteollisuutemme kustannuksia.
Edellä todetut, ilmailualan toimijoihimme kohdistuvat
taloudelliset paineet saattavat merkittävästi
vaikuttaa kansallisiin lentoliikennepalveluihimme. Talousvaliokunta
esittää, että liikenne- ja viestintävaliokunta
kiinnittää mietinnössään
vakavaa huomiota tarpeeseen tarkoin seurata sääntelyn
vaikutuksia ja tarvittaessa ryhtyä pikaisiin toimiin tasapuolisten
liikennepalvelujen ja sen kautta elinkeinotoimintojen ja työllisyyden
turvaamiseksi myös maakunnissa. Liikennepalveluja, kuten
rautatieliikennettä, kehitettäessä tulee
kiinnittää huomiota mm. lentoasemien yhteysliikenteeseen
ja lentoliikennettä täydentäviin nopeisiin
junayhteyksiin. Edellä olevaan viitaten talousvaliokunta
esittää, että liikenne- ja viestintävaliokunta
sisällyttää mietintöönsä seuraavan
lausuman:
Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa ja ennakoi sääntelyn vaikutuksia ja ryhtyy
tarvittaviin toimiin tasapuolisten liikennepalvelujen ja sen kautta
elinkeinotoimintojen ja työllisyyden turvaamiseksi myös
maakunnissa.
Direktiivin johdanto-osan 33 kohdassa viitataan tarpeeseen kiinnittää direktiivin
toimivuuden tarkastelussa huomiota niihin saatavuus- ja kilpailukykyongelmiin,
joita direktiivin täytäntöönpanosta
saattaa aiheutua yhteisön syrjäisimmille alueille.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että Suomi
toimii aktiivisesti ongelmien saattamiseksi komission tietoon ja
niiden poistamiseksi.
Tarve globaalin päästökauppajärjestelmän aikaansaamiseen
on suuri todellisten päästövähennysten
toteuttamiseksi, tästä aiheutuvan taloudellisen
taakan tasapuolisemmaksi jakamiseksi ja yhtäläisempien
kilpailuolosuhteiden luomiseksi. Lentoliikenteen päästökaupan
tulee olla osa tätä kokonaisratkaisua esimerkiksi
sektorisopimuksen muodossa. Yhteisötasolla on aktiivisesti
edistettävä myös muita keinoja lentoliikenteen
päästöjen vähentämiseksi.
Näitä ovat Single European Sky -hankkeen eteenpäinvieminen
ja merkittävä panostus teknologian tutkimus- ja
kehitystyöhön.