Perustelut
         
         Talousvaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä. 
         
         Hallituksen esitys parantaa yksityisten alojen työeläkelaitosten
            vakavaraisuusasemaa pienentämällä vakavaraisuuden
            laskennassa käytettävän vastuuvelan määrää ja
            kasvattamalla toimintapääoman määrää.
            Työeläkelain mukaista vakuuttamista harjoitti
            syyskuun lopussa 2008 kaikkiaan 41 eläkelaitosta. Lisäksi
            vakavaraisuusrajaa koskevaa sääntelyä sovelletaan
            Merimieseläkekassaan.
         
         
         Voimassa olevan lain mukaan osaketuottosidonnaista lisävakuutusvastuuta
            koskevat laskuperusteet on laadittava siten, että vastuu
            voi vähentää eläkelaitosten
            vastuuvelkaa tai eläkevastuuta enintään
            10 prosentilla vastuuvelasta. Laissa on siirtymäaika, jonka
            mukaan lain tullessa voimaan vuoden 2007 alussa luku oli nolla,
            vuonna 2007 2 prosenttia, vuonna 2008 eli kuluvana vuonna luku on
            4 prosenttia, vuonna 2009 se olisi 6 prosenttia ja vuonna 2010 8
            prosenttia. Vuodesta 2011 alkaen osaketuottosidonnaisen vastuuvelan
            määrä olisi 10 prosenttia vastuuvelasta.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että osaketuottosidonnaisen
            vastuuvelan määrä nostetaan 10 prosenttiin
            vastuuvelasta jo vuonna 2008, joten korotusta aikaistettaisiin kolmella vuodella.
            Prosenttimäärän nosto pienentää vastuuvelkaa
            jo vuonna 2008 ja kasvattaa siten eläkelaitosten vakavaraisuutta.
            Talousvaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan laki vaikuttaa
            tasapuolisesti kaikkien työeläkelaitosten vakavaraisuuteen.
         
         
         Valiokunnassa on keskusteltu siitä, onko 10 prosenttia
            riittävä vai tulisiko luvun olla esimerkiksi 15
            tai 20 prosenttia. Valiokunnan saaman arvion mukaan nosto 15 prosenttiin
            lisäisi eläkelaitosten toimintapääomia
            noin 1 miljardilla eurolla ja 20 prosenttiin noin 2 miljardilla
            eurolla. Prosenttimäärän nosto saattaisi
            johtaa siihen, että useilla eläkelaitoksilla toimintapääoma
            nousisi ylärajan yläpuolelle (4 x vakavaraisuusraja),
            jolloin eläkelaitoksille saattaisi tulla lisää veroseuraamuksia
            tai/ja niiden olisi tehtävä muita toimenpiteitä.
            Prosenttimäärän muuttaminen muuksi kuin
            10 vaatisi perusteellisen valmistelun ja vaikutusten arvioinnin,
            joten talousvaliokunta kannattaa prosenttimäärää hyväksyttäväksi
            ehdotuksen mukaisena. Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että eri osapuolilla on nopeat valmiudet reagoida, jos
            työeläkelaitosten toimintaympäristön
            muutokset sitä vaativat.
         
         
         Talousvaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan ehdotettu
            10 prosenttia ja sen soveltamisen aikaistaminen on tämänhetkisen
            näkemyksen mukaan riittävä ainakin toistaiseksi. Lain
            hyväksymisen seurauksena eläkelaitosten yhteenlasketut
            toimintapääomat kasvavat noin 4,9 miljardilla
            eurolla, noin 15,3 miljardiin euroon. Toimintapääoma
            olisi 23,9 prosenttia vastuuvelasta, kun sen vähimmäismäärän
            olisi oltava 1,9 prosenttia vastuuvelasta eli 1,23 miljardia euroa.
            Vakavaraisuusraja laskisi vajaasta 7,2 miljardista eurosta noin
            4,9 miljardiin euroon, 10,4 prosentista 7,7 prosenttiin vastuuvelasta. Ehdotetut
            muutokset alentavat vakavaraisuusvastuuvelkaa vastaavalla määrällä kuin
            toimintapääomat kasvavat. Voimassa olevan lainsäädännön
            mukaan toimintapääoman vähimmäismäärä on
            työeläkelaitoksilla 2/3 vakavaraisuusrajasta
            ja eläkesäätiöillä ja
            -kassoilla 1/3 vakavaraisuusrajasta.
         
         
         Talousvaliokunta pitää erityisen tärkeänä,
            et-teivät työeläkelaitokset joutuisi
            myymään osakeomistuksiaan poikkeuksellisen huonossa markkinatilanteessa,
            kun osakekurssit ovat laskeneet voimakkaasti jo yli vuoden ja markkinat ovat
            edelleen epävakaat. 
         
         
         Työeläkeyhtiöillä on mittavat
            sijoitukset kotimaisissa ja ulkomaisissa osakkeissa. Talousvaliokunnan
            Vakuutusvalvontavirastolta saaman tiedon mukaan osakesijoitusten
            osuus sijoitusten yhteismäärästä on
            kuluvan vuoden aikana laskenut, mutta edelleen syyskuun lopussa
            16 työeläkelaitoksen osakesijoitukset olivat 15—20 prosenttia
            ja 10 työeläkelaitoksen 10—15 prosenttia
            kaikista sijoituksista. Osakesijoitusten tuottoa ennakoiva indeksi
            on lokakuussa edelleen laskenut, jonka perusteella osekesijoitusten osuuden
            sijoituksista voidaan olettaa lokakuun aikana edelleen laskeneen.
            Osakesijoitusten arvonmuutosten lisäksi osakesijoitusten
            osuuteen vaikuttaa erityisesti eläkelaitosten harjoittama sijoituspolitiikka.
         
         
         Talousvaliokunta pitää myös arvopaperimarkkinoiden
            kannalta tärkeänä, etteivät
            työeläkeyhtiöt joudu tulemaan arvopaperimarkkinoille
            realisoimaan osakkeitaan, koska osakkeiden myyntipaine näkyy
            herkästi laskevina kursseina. Osakkeiden myynnit saattaisivat
            vaikuttaa merkittävästi myös suomalaisten
            yhtiöiden omistussuhteisiin, kun todennäköisesti
            myyntiin tulisi ulkomaisten omistusten lisäksi myös kotimaisten
            yhtiöiden osakkeita.
         
         
         Talousvaliokunnan saaman lausunnon mukaan ehdotettujen muutosten
            johdosta 17 eläkelaitoksen toimintapääomat
            nousisivat yli laissa säädetyn toimintapääoman
            ylärajan. Toimintapääoman enimmäismäärän
            ylityksestä olisi voimassa olevien säännösten
            mukaan maksettava toisena vuonna veroa. Talousvaliokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena,
            että tämän määräaikaisen
            poikkeussääntelyn johdosta elälekaitoksille aiheutuisi
            veroseuraamuksia. Valiokunta ehdottaa, että sosiaali- ja
            terveysvaliokunta tekee lakiin asianmukaiset muutokset veroseuraamusten
            välttämiseksi.