Perustelut
Yleistä
Talousvaliokunta pitää tulevaisuusselontekoa tarpeellisena
visiona, joka täydentää valtioneuvoston
pääosin vuoteen 2020 ulottuvaa ilmasto- ja energiastrategiaa.
Vähähiiliseen yhteiskuntaan siirtyminen edellyttää kokonaisvaltaista
lähestymistapaa, joka tuodaan tulevaisuusselonteossa
hyvin esille. Selonteossa on ansiokkaasti käsitelty erilaisia
päästöjen vähentämiskeinoja sekä tuotu
esille niiden hyviä ja huonoja puolia.
Päästökehityksen hillitsemisen edellyttämät muutokset
tulevat vaikuttamaan laajasti koko yhteiskuntaan. Riittävien
vaikutusten aikaansaaminen edellyttää useiden
eri politiikan sektoreiden yhdensuuntaista soveltamista. Valiokunta pitää tätä taustaa
vasten perusteltuna selonteon esitystä asettaa monitieteellinen
asiantuntijaryhmä seuraamaan ilmastotieteen,
-teknologian ja -politiikan
kehitystä. Työryhmä raportoisi havainnoistaan
valtioneuvostolle ja antaisi tarvittaessa suosituksia päätöksenteon
tueksi.
Talousvaliokunta keskittyy jäljempänä toimialansa
mukaisesti erityisesti selonteon skenaarioita ja elinkeinoelämää koskeviin
osa-alueisiin. Valiokunta on käsitellyt energia- ja ilmastokysymyksiä laajasti
valtioneuvoston pitkän aikavälin ilmasto-
ja energiastrategiaa koskevasta selonteosta (VNS 6/2008
vp) antamassaan mietinnössä (TaVM
9/2009 vp). Mietintö sisältää useita
linjauksia, jotka pätevät myös tulevaisuusselonteon
osalta, ja useat niistä sisältyvät myös
tulevaisuusselonteon johtopäätöksiin.
Näitä ovat esimerkiksi tarve saada aikaan globaali ilmastosopimus,
tarve panostaa energiatehokkuuden lisäämiseen
ja uuteen vähäpäästöiseen teknologiaan
sekä erilaisten joustomekanismien tehokas käyttö (esim.
päästökaupan CDM-mekanismi). Keskeisimpiä linjauksia
sivutaan myös jäljempänä eri
asiayhteyksissä.
Selonteon lähtökohdat
Selonteon lähtökohtana on, että Suomi
on saavuttanut EU:n vuoteen 2020 ajoittuvat tavoitteet ja että globaalitasolla
on saatu aikaan kansainvälinen ilmastosopimus. Tästä lähtökohdasta
asetetaan vuoteen 2050 mennessä saavutettavaksi päätavoitteeksi
kansallisten päästöjen leikkaaminen vähintään
80 prosentilla vuoden 1990 tasosta. Lisätavoitteena on
mm. jatkaa uusiutuvan energian osuuden kasvattamista niin, että vuonna
2050 se nousee vähintään 60 prosenttiin
energian loppukulutuksesta.
Kööpenhaminassa joulukuussa 2009 pidetty ilmastokokous
osoitti, ettei kansainvälisen sopimuksen aikaansaamiseen
löytynyt vielä riittävää yhteistä tahtoa.
Tämänhetkisen tiedon valossa kovin nopea eteneminen
neuvotteluissa ei vaikuta todennäköiseltä.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että varaudutaan myös tilanteeseen, jossa kaikki
merkittävät kasvihuonekaasujen päästäjät
kattavaa sopimusta ei oletetussa aikataulussa saada aikaan. Tällä saattaa
olla vaikutusta niihin tavoitteisiin, joita EU asettaa itselleen
vuoden 2020 jälkeen ja näin ollen myös
niihin tavoitteisiin, jotka Suomen on realistista pyrkiä saavuttamaan.
Selonteossa on sivuttu talous- ja työllisyysvaikutuksia
hyvin yleisellä tasolla. Vaikka selonteossa todetaankin,
että osa päästövähennyksistä voidaan
esimerkiksi energiatehokkuutta lisäämällä tehdä siten,
että ne säästävät samalla myös
rahaa, on toisaalta painotettava, että muutosten aikaansaaminen
tulee edellyttämään huomattavaa taloudellista
panosta sekä julkisen että yksityissektorin taholta.
VTT:n arviona on esitetty, että päästöjen
vähentäminen Suomessa 60—66 prosentilla
maksaisi suorina kustannuksina 2 miljardia euroa vuodessa. Tavoitteenasetannassa
tulee ottaa huomioon, että näitä lisäpanoksia
tarvitaan tilanteessa, jossa maailmantalous ei osoita
nopeita elpymisen merkkejä ja talouteemme kohdistuu muutoinkin
suuria paineita erityisesti väestön ikääntymisen
seurauksena. Myös ohjauskeinojen valinnassa painottuu entistäkin
enemmän vaatimus kustannustehokkuudesta. Kokonaiskustannuksia
arvioitaessa on otettava huomioon myös ilmastopolitiikan
positiiviset kustannusvaikutukset. VTT on arvioinut, että mikäli
Suomi pystyy säilyttämään nykyisen
osuutensa kasvavista energiateknologian markkinoista, on viennin
kasvulla mahdollista kattaa kansalliset päästöjen
rajoittamisen kustannukset.
Taloudellisten vaikutusten lisäksi näin huomattavilla
ilmastopoliittisilla tavoitteilla on merkitystä toimintaympäristöön
laajemminkin. Skenaarioissa onkin lyhyesti kuvattu niitä erityispiirteitä,
joita eri kehityskuluilla arvioidaan olevan yhteiskunnan toimintaan.
Emme kuitenkaan voi arvioida tulevaa kehitystä vain Suomea tarkastellen,
vaan arvioinnissa on otettava selontekoa laajemmin huomioon erilaiset
globaalin kehityksen variaatiot.
Teknologia
Mahdollisimman nopea uuden vähäpäästöisen
ja energiatehokkaan teknologian kehittäminen on ilmastonmuutoksen
hillinnän kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Uusia innovaatioita syntyy sinne, missä on tuotantoakin.
Myös palvelusektorin kehittyminen on tiiviisti kytköksissä tuotantoteollisuuteen.
Suomen kannalta onkin tärkeää huolehtia
perusteollisuutemme kilpailukyvyn turvaamisesta. Teollisuutemme
tietotaitoa hyödyntävät myös
strategisen huippuosaamisen keskittymät (ns. SHOKit), joista
odotetaan merkittäviä uusia innovaatioita myös
energia- ja ympäristöteknologian saralle.
Uusi energia- ja ympäristöteknologia tarjoaa uuden
tukijalan vientiin. Tällä hetkellä energiateknologian
vienti on 7—8 prosenttia kokonaisviennistä (noin
5 miljardia euroa). Energia- ja ympäristösektorin
tuotannon volyymi on Suomessa noin 35 miljardia euroa, ja ala työllistää noin
60 000 henkilöä. Tutkimus- ja kehityspanostus
tulee turvata, jotta näitä "viherkaulustyöpaikkoja"
saataisiin lisää. Huomiota on kiinnitettävä myös
energia- ja ympäristöteknologian kaupallistamiseen
ja kotimarkkinoiden toimivuuteen. Valiokunta painottaa myös
demonstraatiolaitosten merkitystä. Niiden rakentaminen
Suomeen toimii hyvänä referenssinä vientimarkkinoilla.
Kilpailuvalttejamme uuden teknologian osalta ovat mm. energia-
ja materiaalitehokkuus, puhtaiden energiaratkaisujen kehittäminen,
rakennettuun ympäristöön liittyvät
innovaatiot ja edellä olevaan liittyvän palveluliiketoiminnan kehittäminen.
Energia- ja ympäristöalan strategisen huippuosaamisen
keskittymässä (CLEEN Oy) on tavoitteeksi asetettu,
että vuonna 2050 energia- ja ympäristöteollisuus
on Suomen johtava teollisuudenala ja maailmanlaajuisesti markkinajohtaja
valikoiduilla liiketoiminta-alueilla.
Tavoitteet ovat perustellusti korkealla. Niiden saavuttaminen
vaatii merkittävää panostusta tutkimus-
ja kehitystyöhön, jossa hyödynnetään
mahdollisimman laajasti myös kansainvälistä osaamista.
Olennaisia onnistumisen edellytyksiä ovat myös
riskinottokyky ja toimien priorisointi. Pelkkä teknologian
kehittäminen ei kuitenkaan riitä, vaan samalla
on kehitettävä innovatiivisia toimintatapoja ja
kysyntää tuotteille ja palveluille. Tämän
prosessin nopeuttamiseen tarvitaan, ainakin alkuvaiheessa, myös
sääntelyä ja ohjausta.
Edistämistoimet
Ohjauskeinolla tulee ensisijaisesti edistää päästöjen
vähentämistä. EU:n päästökauppa
on tässä suhteessa merkittävin ilmastopoliittinen
ohjauskeino. Kansallista ohjausta ja kannustimia tarvitaan erityisesti
ei-päästökauppasektorin päästöjen
vähentämiseksi.
Tehokkaasti toimiessaan päästöoikeuden
hinnan ja sen kautta energianhinnan tulisi automaattisesti lisätä päästöttömän
energian käyttöä. Globaaleilla markkinoilla
EU:n alueellinen päästökauppa ei kykene
ohjaamaan investointeja riittävällä tavalla.
Välivaiheen ratkaisuna tarvitaankin tukea myös
uusiutuvan energian lisäämiseen. Nykyteknologian
puitteissa uusiutuvan energian tuottaminen on osin vielä erittäin
kallista, joten panosten kohdentamista tulee harkita tarkoin.
Valiokunta painottaa, että tavoitteiden toteuttamisen
keinot on valittava mahdollisimman kustannustehokkaasti. Tavoitteiden
saavuttamiseen tulee pyrkiä johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti.
Vain näin voidaan luoda puitteet tarvittaville pitkäaikaisille
investoinneille. Valittavien keinojen tulee olla riippumattomia
teknologiasta ja mahdollisimman markkinaehtoisia sekä sisältää insentiivi
tehokkaamman teknologian kehittämiseen. Myös ohjauskeinojen
tehokkuuden jatkuva seuranta on tärkeää.
Nykyisin käytössä olevia ilmastopoliittisia ohjauskeinoja
ovat mm. tuulivoiman ja biokaasun verotuki, uusiutuvien energianlähteiden käyttöä
ja
energiansäästöä edistävät
energiatuet erilaisiin investointi- ja selvityshankkeisiin, investointituki
uusiutuvaa energiaa käyttävien maatilojen lämpökeskuksien
ja biokaasulaitosten rakentamiseen, investointituki maaseudun bioenergia-alan
mikroyrityksille, valtionavustus bioenergiantuotannon edistämiseen
erityisesti biokaasulaitosten rakentamiseksi, päästökauppa
ja turpeen syöttötariffi. Ohjauskeinovalikoima
muodostaa suhteellisen laajan ja kokonaisvaikutuksiltaan osin vaikeasti
hallittavan kokonaisuuden. Valiokunta painottaa tarvetta kattavan
kustannushyötyanalyysin tekoon ja kokonaisarvion tekemistä ohjausjärjestelmämme toimivuudesta
ja kehittämistarpeista. Lähtökohtana
on oltava, että tukitoimia tarvitaan vain rajallinen aika
ja uusiutuva energia muodostuu uuden teknologian myötä kannattavaksi
liiketoiminnaksi.
Ohjauskeinoja harkittaessa on myös tarkoin seurattava
kansainvälistä kehitystä. Vaarana on muutoin
tukikilpailu, joka saattaa vääristää markkinoita
ja johtaa myös ilmastopoliittisesti ei-toivottuihin ilmiöihin,
kuten bioenergian raaka-aineiden kuljettamiseen pitkiä matkoja
maasta toiseen korkeampien tukien toivossa.
EU:n päästökauppa on osaltaan tuonut
esille niitä vaikeuksia, joita alueellisiin järjestelyihin liittyy.
Vastaavanlaisia kilpailunvääristymiä on aiheuttanut
myös kansainvälisen merenkulkujärjestön
IMO:n lokakuussa 2008 tekemä päätös Itämeren
poikkeuksellisen tiukoista rikkipitoisuuden enimmäisrajoista.
Sääntely on johtamassa tuntuviin lisäkustannuksiin
Itämerellä liikennöivälle tonnistolle.
Samalla välillisesti suositaan Itämeren lähialueilla
olevia satamia, kuten Norjan Stavangerin satamaa.
Merkittäviin tuloksiin pääseminen
edellyttää laajaa kirjoa erilaisia toimenpiteitä.
On ylläpidettävä suotuisat edellytykset
investoinneille tehokkaaseen ja vähäpäästöiseen
tuotantoon. On huolehdittava kustannuskilpailukyvystä.
On hyödynnettävä kotimaiset raaka-aineet
tehokkaasti ja tuottavasti. On torjuttava luonnonvarojen ja materiaalien
kansainvälisen kaupan esteitä ja luotava uusia
liiketoiminta- ja vientimahdollisuuksia. Mahdollisimman avoimia
kansainvälisiä markkinoita on syytä tukea
eri tavoin. Esimerkiksi Suomi on ajanut voimakkaasti WTO:n kauppaneuvotteluissa
ympäristöteknologian nollatulliratkaisua.
Valiokunta on laajasti käsitellyt eri energialähteiden
käyttömahdollisuuksia ja lisäämispotentiaalia
ilmasto- ja energiastrategiasta antamassaan mietinnössä.
Tässä nostettakoon esille metsäpohjainen
energia ja erityisesti metsähake, joka tarjoaa kustannustehokkaan
tavan lisätä uusiutuvan energian käyttöä.
Edistämistoimet tulee suunnata siten, että metsien
kestävä käyttö ja teollisuuden
raaka-ainetarve turvataan. Samoin on erityistä huomiota
kiinnitettävä logistiikan kehittämiseen.
Kuljetettavat puumäärät tulevat moninkertaistumaan.
Arviona on esitetty, että puuta on kustannustehokasta kuljettaa maanteitse
vain noin 100 kilometriä korjuupaikalta. Esimerkiksi metsähakkeen
laajempi käyttö edellyttääkin,
että myös vesitiekuljetusmahdollisuudet otetaan
käyttöön huomattavasti nykyistä laajemmin.
Ilmastopoliittisia tavoitteita edistää myös puurakentamisen
lisääminen. Puurakenteiden valmistus on erittäin
energiatehokasta ja luonnonvaroja säästävää.
Rakenteet toimivat myös hiilinieluina. Ympäristön
kannalta suotuisien vaikutusten lisäksi alalla arvioidaan,
että puurakentamista lisäämällä voitaisiin
saada aikaan 50 000—100 000 uutta työpaikkaa.
Ala omaa myös merkittävää vientipotentiaalia.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että sektorin kasvulle luodaan toimivat puitteet. Se voi
tapahtua esimerkiksi rakentamismääräyksiä tasapuolistamalla
ja turvaamalla alan koulutus.
Skenaariot
Valiokunta katsoo, että kaikki skenaariot sisältävät
niitä elementtejä, joita tarvitaan tavoiteltaessa
vähähiilisempää yhteiskuntaa.
Skenaarioiden keskeiset lähtökohdat 80 prosentin
päästövähennyksen aikaansaamiseksi
ovatkin saaneet laajaa kannatusta osakseen. Näitä linjauksia
ovat tarve globaalille ilmastoratkaisulle sekä merkittävä lisäys
energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian käyttöön
sekä vähäpäästöisten
energianlähteiden ja teknologioiden hyödyntämisen
merkittävä lisääminen.
Tiettyjä lähtökohtia on kuitenkin
pidetty erittäin vaikeasti toteutettavina. Näitä ovat
uusiutuvan energian 60 prosentin osuus vuoteen 2050 mennessä.
Samoin tavoite, jonka mukaisesti energiaintensiteetti minimissään
puolitettaisiin vuoteen 2050 mennessä, asettaa erittäin
kovia tavoitteita uuden teknologian kehittämiselle. Edellytyksenä on,
että energiatehokkuus paranisi 1,8 prosenttia joka vuosi
vuoteen 2050 asti.
Edellä on jo mainittu tarve syventää ja
tarkentaa taloudellisia vaikutuksia koskevia laskelmia. Samoin on
tarvetta laatia skenaariolaskelma, jossa Suomen kehitys kytketään
globaaliin kehitysarvioon tai -arvioihin. Eri sektoreiden päästövähennystavoitteet
on selonteossa arvioitu erikseen, jolloin sektoreiden väliset
kytkennät ja koko energiaketjun systemaattinen tarkastelu
jäävät kokonaisuutena hahmottumatta.
Skenaariotarkastelua onkin tarpeen syventää myös tältä osin.
Skenaarioiden yksityiskohtiin puuttumatta on aiheellista kiinnittää huomiota
kaikissa skenaarioissa käsiteltyyn päätrendiin
eli arvioon energiankulutuksen kehittymisestä. Energiankulutuksen
kehittyminen on keskeinen tekijä ilmastopolitiikkamme kannalta,
sillä energiantuotannosta syntyy noin kaksi kolmasosaa
Suomen päästöistä.
Kaikkien skenaarioiden toteutumisen edellytyksenä on
voimakas teknologinen kehitys ja energian kokonaiskulutuksen pienentyminen. Myös
sähkönkulutus vähenisi merkittävästi
lähes kaikissa skenaarioissa (poikkeuksena D-skenaario).
Kaikissa skenaarioissa rakennusten ja liikenteen energiankulutus
laskee. Suurin vaihtelu on teollisuuden energiankulutuksessa.
Tavaraviennin osuus Suomen bruttokansantuotteesta on 36,6 prosenttia.
Tästä energiaintensiivisen teollisuuden osuus
on lähes puolet. Energiaintensiivisen teollisuutemme vuoksi energiankulutus
ja taloutemme kasvu ovat olleet tiiviisti kytköksissä toisiinsa.
On kuitenkin jo nähtävissä, etteivät
BKT:n ja energiankulutuksen kasvu enää täysin
korreloi. Talous voi kasvaa ilman, että energiankulutus
kasvaa samassa suhteessa. Erityisesti energiatehokkuuden kasvun
myötä on mahdollista pysäyttää energian kokonaiskulutuksen
kasvu ja kääntää se jopa laskuun.
Valiokunta arvioi energiasektorin kehittyvän siten,
että sähkön osuus kokonaisenergiankulutuksesta
kasvaa ja päästötön sekä vähäpäästöinen
tuotanto lisääntyvät samalla, kun hajautetun tuotannon
merkitys kasvaa.
Sähkö
Vihreäkin talous tarvitsee sähköä.
On ilmeistä, että yhteiskunnan sähköistyminen
jatkuu ja rakennemuutos vielä lisää sitä.
Arviona on esitetty, että sähkön osuus
energian kokonaiskulutuksesta tulee nousemaan nykyisestä noin
28 prosentista jopa 42 prosenttiin vuoteen 2050 mennessä.
Sähkön omavaraisuuden turvaaminen ja vähähiiliseen
talouteen siirtyminen sekä uuden teknologian, kuten sähköautojen
ja lämpöpumppujen, käytön lisääntyminen
lisäävät osaltaan sähkönkäyttöä.
Tuulivoiman merkittävä lisääminen
edellyttää puolestaan säätövoimaa,
johon liittyvät tarpeet tulee ottaa huomioon sähkön tuotantokapasiteetin
riittävyyttä ja omavaraisuuden turvaamista arvioitaessa.
Teollisuudessa puolestaan arvioidaan, että tuottavuuden
nosto edellyttää sähkön käytön
lisäämistä. Uusien tuotteiden, kuten
biopolttonesteiden, valmistus, prosessien automatisointi
ja uudet tuotantojärjestelmät tarvitsevat energiansa
sähkönä. Polttoaineita korvataan sähköllä ja
samalla parannetaan energiatehokkuutta.
Hyväksyessään ilmasto- ja energiastrategian eduskunta
hyväksyi yksimielisesti tavoitteen turvata kohtuuhintaisen
sähkön saanti siten, että oma tuotantokapasiteettimme
pystyy kattamaan huipun aikaisen kulutuksen ja mahdolliset tuontihäiriöt.
Nykyinen tuotantokapasiteettimme ei riitä kattamaan koko
sähkönkulutustamme, vaan nettotuonnin osuus oli
esimerkiksi vuonna 2009 noin 15 prosenttia kokonaiskulutuksesta.
Kohtuuhintaisella sähköntuotannolla edistetään myös
vihreän talouden kasvua ja helpotetaan niitä haasteita,
joita kansantalouteemme kohdistuu mm. ikääntymisestä aiheutuvien
lisääntyvien kustannusten muodossa.
Arviot sähkönkulutuksen kehittymisestä vaihtelevat
huomattavasti. Työ- ja elinkeinoministeriö on
marraskuussa 2009 arvioinut sähkön kokonaiskulutukseksi
vuonna 2030 maksimissaan 100 TWh. Ilmasto- ja energiastrategia 2008:ssa
arvioitiin puolestaan sähkön kokonaiskulutukseksi
vuonna 2050 nykyisin toimin 116 TWh ja asetettiin tavoitteeksi
kulutuksen laskeminen 80 TWh:iin, joka vastaa suurin piirtein
sähkön kokonaiskulutusta vuonna 2009 (80,8 TWh).
Vuosi oli kuitenkin poikkeuksellinen. Normaali kokonaiskulutus on
liikkunut noin 90 TWh:n paikkeilla.
Elinkeinoelämän vastaavat arviot ovat vuoden
2030 osalta 100—111 TWh, ja visio vuodelle 2050
liikkuu 115—150 TWh:n tasolla. Tulevaisuusselonteon
skenaarioissa arviot vaihtelevat välillä 68,9—144,7
TWh.
Tarvittavan uuden tuotantokapasiteetin osalta työ-
ja elinkeinoministeriö on marraskuussa 2009 arvioinut,
että vuoteen 2020 mennessä tarvitaan uutta kapasiteettia
noin 1 000—1 500 MW ja vuoteen 2030 mennessä 2 500—3 500 MW.
Ministeriön laskelmissa ei kuitenkaan ole mukana yhdistetyn
sähkön- ja lämmöntuotannon poistumaa
eikä Loviisan ydinvoimaloiden korvaamista. Tämä lisäkapasiteettitarve
huomioon ottaen lisäkapasiteetin tarve (5 500—6 500
MW) vastaa suurin piirtein elinkeinoelämän arvion
alarajaa. Elinkeinoelämä on arvioinut, että vuoteen
2050 mennessä uutta kapasiteettia tarvitaan kaikkiaan 19 000—27 000
MW. Arvio perustuu oletukseen, että nykyisistä voimalaitoksista
käytössä olisi tuolloin lähinnä vesivoima
ja rakenteilla oleva ydinvoimayksikkö.
(Kuva vain pdf-muodossa)
Sähkön kulutusennusteen tarkentaminen on olennaista,
jotta tavoitteet, ohjaustoimet ja taloudelliset panostukset kyetään
asettamaan kestävälle, vähähiilistä taloutta
tukevalle pohjalle.
Kuva vain pdf-muodossa.
Sähkönkulutuksen osalta elinkeinoelämän
arviona on, ettei eri sektoreiden suhteellisissa osuuksissa tapahdu
merkittäviä muutoksia vuoteen 2050 mennessä.
Arvio poikkeaa tältä osin merkittävästi
erityisesti skenaariosta A, jossa arvioidaan palvelujen osuuden
kasvavan huomattavasti. Edellä on jo tuotu esille, ettei
palvelusektorin merkittävä kasvattaminen ole todennäköistä ilman
vankkaa perusteollisuutta.
Lopuksi
Talousvaliokunta katsoo, että tulevaisuusselonteko
on erinomainen aloituspuheenvuoro keskustelulle siitä,
minkälaisen haluaisimme Suomen olevan vuonna 2050 ja minkälaisia
toimenpiteitä vision saavuttaminen edellyttää.
Kuten edellä on tuotu esille, liittyy visioihin useita
suuria epävarmuustekijöitä. Jatkotyötä tarvitaankin
perspektiivin laajentamiseksi ja analyysin syventämiseksi.
Talousvaliokunta katsoo, että jatkotyössä tulee
ensi vaiheessa pyrkiä selvittämään
eri vaihtoehtojen talous- ja työllisyysvaikutuksia. Talousvaliokunta
edellytti taustalaskelmien täsmentämistä myös
edellä mainitussa mietinnössään.
Valiokunta totesi, että muuttunut taloudellinen tilanne
edellyttää laskelmien päivittämistä ja
mahdollisten lisätoimenpiteiden tarpeen arviointia, jotta
vuoteen 2020 asetetut tavoitteet kyetään saavuttamaan. Tarvetta
on siten sekä lyhyemmän että pidemmän
aikavälin laskelmille. Tähän liittyen
on tarpeen ottaa huomioon myös erilaiset kansainvälisen
ilmasto- ja energiapolitiikan kehitysvaihtoehdot, kuten tilanne,
jossa kokonaisvaltaista kansainvälistä ilmastosopimusta
ei ole saatu aikaan.
Merkittäviä ympäristö- ja
energiapoliittisia ratkaisuja joudutaan tekemään
tilanteessa, jossa globaalisti vallitsee suuria epävarmuustekijöitä eikä eri
politiikkalinjausten ja tarvittavien toimenpiteiden valinnan tueksi
ole saatavissa kattavaa tieteellistä ja taloudellista analyysia.
Tulevaisuuselonteko on tarpeellinen avaus vaihtoehtojen hahmottamiseksi.