Perustelut
Esityksen talousvaliokunnan toimialaan liittyvät keskeiset
ehdotukset kohdistuvat lupaprosessien kehittämiseen. Tavoitteena
on tältä osin sekä sujuvoittaa maa-ainesten
ottamisen lupamenettelyä että tehostaa ympäristölupien
käsittelyä.
Valiokunta pitää esityksen tavoitteita erittäin kannatettavina.
Ne myötäilevät valiokunnan useissa aiemmissa
kannanotoissa (mm. TaVL 19/2014 vp, TaVM
11/2014 vp ja TaVL 30/2012 vp)
esille nostettuja tarpeita karsia turhia lupia, virtaviivaistaa
lupaprosesseja ja käsitellä samaan hankkeeseen
liittyvät lupa-asiat mahdollisimman pitkälle "yhden
luukun" periaatetta noudattaen. Samoin valiokunta
on tuonut esille, että lupien käsittelyprosesseille
olisi aiheellista asettaa maksimikäsittelyajat.
Hallituksen esitys on ensimmäinen askel edellä mainittuun
suuntaan. Esitys vähentää jossain määrin
tarvittavien lupien määrää ja
virtaviivaistaa lupaprosessia. Talousvaliokunnan toimialan osalta
hallituksen esityksen keskeisiä ehdotuksia ovat ympäristönsuojelulain
ja maa-aineslain mukaisten lupamenettelyjen yhdistäminen,
ympäristönsuojelulain mukaisesta lupien tarkistusmenettelystä luopuminen
ja ympäristölupien olennaista muuttamista koskevien lupa-asioiden
käsittelyn uudistaminen.
Lupamenettelyjen yhdistäminen.
Maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain samaa
hanketta koskevat erilliset lupamenettelyt esitetään
yhdistettäviksi prosessuaalisesti siten, että niiden
osalta noudatettaisiin ympäristönsuojelulain menettelysäännöksiä.
Myös muutoksenhakumenettely esitetään
yhtenäistettäväksi yhdistettyjen lupien osalta.
Lupia voitaisiin hakea yhdellä lupahakemuksella, ja toiminnanharjoittaja
saisi yhden lupapäätöksen, johon voitaisiin
niin ikään hakea tarvittaessa muutosta yhdellä valituksella.
Talousvaliokunta pitää muutosta kannatettavana.
Yhteiskäsittely virtaviivaistaa prosessia, poistaa päällekkäistä työtä ja
luo synergiaetuja sekä luvan hakijan että viranomaistoiminnan osalta.
Mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen lupaprosessi hyödyttää myös
kolmansia osapuolia, jotka voivat nykyistä paremmin seurata prosessin
etenemistä ja tarvittaessa vaikuttaa siihen. Muutoksenhaun
yhtenäistäminen varmistaa, että hanketta
voidaan käsitellä kokonaisuutena myös
mahdollisia valituksia käsiteltäessä. Uudistuksen
voi olettaa lyhentävän käsittelyaikoja.
Valiokunta painottaa tarvetta jatkaa vastaavia uudistuksia.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
että toisin kuin muut ympäristönsuojelulain
mukaiset luvat maa-aineslupa ja siihen yhdistetty ympäristölupa
olisivat jatkossakin määräaikaisia (2.
lakiehdotuksen 10 §). Näin olisi siitäkin
huolimatta, vaikka hankkeet ovat saadun selvityksen mukaan pääsääntöisesti pitkäkestoisia
(yleensä 30—40 vuotta). Talousvaliokunta esittää ympäristövaliokunnan
harkittavaksi, että yhdistetyn luvan osalta noudatettaisiin
ympäristönsuojelulain uutta pääsääntöä (1. lakiehdotuksen
87 §), jonka mukaisesti luvat ovat voimassa toistaiseksi
ja lupa voidaan antaa määräaikaisena
vain painavasta syystä.
Tarkistusmenettelystä luopuminen.
Esityksessä ehdotetaan luovuttavaksi lupamääräysten
säännöllisestä tarkistusmenettelystä (1.
lakiehdotuksen 71 §:n kumoaminen). Se korvautuisi
valvontaviranomaisen normaalin valvontatyön yhteydessä tekemällä arviolla
luvan mahdollisesta muuttamistarpeesta (1. lakiehdotuksen 89 §).
Muutos on merkittävä sekä toiminnanharjoittajien
että lupaviranomaisten näkökulmasta. Toiminnanharjoittajat
ovat kokeneet nykyisen tarkistusmenettelyn raskaudeltaan uutta lupahakemusprosessia
vastaavaksi. Muutosvaiheen käsittelyajat ovat saattaneet
venyä useiden vuosien mittaisiksi. Menettely on sitonut
merkittävästi myös lupaviranomaisten
resursseja. Arviona on esitetty, että lähivuosina
jopa noin 60 prosenttia lupaviranomaisten voimavaroista kohdistuu
tarkistusprosessien läpivientiin. Yhdistettynä edellä mainittuun
uuteen pääsääntöön
(87 §), jonka mukaisesti lupa on lähtökohtaisesti
voimassa toistaiseksi, uudistus luo mahdollisuudet joustavoittaa
luvitusta huomattavasti.
Täysin selvää ei kuitenkaan ole,
että näin myös käytännössä tapahtuu.
Asiantuntijakuulemisessa on lupaviranomaisten taholta tuotu esille,
että erityisesti uusien hankkeiden osalta sääntely
saattaa johtaa lupaprosessin pitkittymiseen, koska hakijan on nykyistä huomattavasti
tarkemmin kyettävä osoittamaan arvioidut päästöt ja
vaikutukset jo luvan hakuvaiheessa. Uudistuksen seurauksena myös
määräaikaisten lupien määrän
arvioidaan voivan kasvaa.
Talousvaliokunta pitää edellä olevaa
arviota huolestuttavana ja uuden sääntelyn tavoitteita heikentävänä.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että sääntelyn soveltamista seurataan
tiiviisti ja tarvittaessa harkitaan uusia keinoja tilanteen korjaamiseksi.
Muutostilanteiden luvitus.
Voimassa olevan lain mukaisesti toiminnan harjoittajalla on
oltava lupa, mikäli toiminta muuttuu olennaisesti (1. lakiehdotuksen
29 §). Esityksen mukaisesti niissä tilanteissa,
joissa tämä kynnys ylittyy, sovellettaisiin jatkossa
pääsääntöisesti aiempaa
kevyempää, ympäristönsuojelulain
96 §:n mukaista menettelyä. Selvitykset
kohdistettaisiin vain niihin seikkoihin, jotka ovat muuttuneet voimassa
olevaan lupaan verrattuna, ja lupaviranomaisella olisi näissä tilanteissa
harkintavaltaa arvioida yksittäistapauksessa
tarvittavan selvitysmenettelyn laajuutta. Täysimittaista
lupamenettelyä sovellettaisiin vain ns. direktiivilaitoksiin ja
näidenkin osalta vain silloin, kun olosuhteiden muuttumisesta
saattaa aiheutua merkittäviä ihmisten terveyteen
tai ympäristöön kohdistuvia haittavaikutuksia.
Esitys on myös tältä osin kannatettava.
Se keventää ja nopeuttaa lupamenettelyä antamalla viranomaiselle
harkintavallan suhteuttaa tarvittavat toimenpiteet (lausuntokierroksen
laajuus, päätöksestä tiedottaminen
ja sen julkaiseminen) vastaamaan muutoksen laajuutta. Viranomaisresursseja
voidaan näin suunnata riskipitoisimpaan toimintaan. Samalla
uusi sääntely luo toiminnanharjoittajalle nykyistä ennakoitavamman
toimintaympäristön tutkinnan kohdistuessa vain
olennaisesti muuttuneisiin seikkoihin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös soveltamiskäytännössä näkyy
selkeästi uuden sääntelyn tarkoitus rajata
muutostilanteiden lupaharkinta kattamaan vain ne toiminnan osat,
joihin olennainen muutos voi vaikuttaa, ja vain ne ympäristöön
kohdistuvat vaikutukset ja riskit, joita muutos voi aiheuttaa. Tähän
saatetaan tarvita lisäohjeistusta lupaviranomaisten yhtenäisen
soveltamiskäytännön turvaamiseksi.
Sähköinen lupajärjestelmä.
Saadun selvityksen mukaan valmisteilla olevaa sähköistä lupajärjestelmää ei
ole vielä voitu ottaa käyttöön.
Valiokunta kiirehtii käyttöönottoa ja
järjestelmän edelleenkehittämistä.
Uusi järjestelmä hyödyttää saadun
selvityksen perusteella lähinnä AVI:en ja ELY:jen
välistä viranomaisyhteistyötä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että sähköistä järjestelmää kehitetään edelleen
siten, että myös asiakkaat voivat hyödyntää sitä.
Järjestelmä tulee nykymuodossaan tukemaan valtion
vastuulla olevaa luvitusta. Ottaen huomioon, että suurin
osanoin 11 000 kaikkiaan noin 18 000 luvasta ympäristöluvista
myönnetään kunnissa, on pidemmällä aikavälillä aiheellista
selvittää, missä määrin
myös kuntien lupaprosessit voidaan ottaa mukaan sähköiseen
järjestelmään.
Lopuksi.
Kuten edellä on todettu, sääntelyn
tavoitteet ovat kannatettavat, mutta tosiasialliset vaikutukset
vielä osin epävarmat. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä,
että sääntelyn vaikutuksia niin toiminnanharjoittajiin
kuin viranomaisiinkin seurataan tarkoin. Jotta sääntely
vastaisi tavoitteita, tulee vaikutusten näkyä luvituksen sujuvoitumisena
ja kevenemisenä sekä viranomaisten luvitukseen
menevän työmäärän vähentymisenä.
Nyt tehtävät muutokset ovat vasta alku laajemmalle
uudistukselle, johon liittyvä jatkotyö alkaa ensi
vuoden alussa. Valiokunta pitää jatkotyötä välttämättömänä.
Vaikka uudistukset toteutettaisiin jatkossakin asteittain, tulisi
jatkotyön pohjana olla laajempi näkemys siitä,
mihin pyritään ja miten tavoitteeseen edetään.
Tavoitteenasetantaan on aiheellista hakea pohjaa muualla jo tehdyistä uudistuksista
ja hyödyntää näistä saatuja
kokemuksia. Aineistoa on saatavissa runsaasti, sillä useita
vastaavanlaisia, joskin jo huomattavasti pidemmälle vietyjä hankkeita
on vireillä muissakin EU-maissa (erityisesti Alankomaat).
Ilmeistä on, että jatkotyössäkin
on tarpeen jatkaa lupaprosessien yhtenäistämistä yhden
luukun periaatetta noudattaen. Samoin tulee edelleen vähentää luvanvaraisia
toimintoja turvaamalla ympäristönsuojelutavoitteet
muilla keinoin (tekninen normisto, lupamenettelyä kevyemmät
ilmoitukset ja/tai jälkivalvonta) ja sujuvoittaa
lupaprosesseja keventämällä kuulemis-
ja lausuntomenettelyjä, kehittämällä sähköisiä järjestelmiä sekä asettamalla
hakemusten käsittelylle maksimiajat (vrt. esim. laki palvelujen
tarjoamisesta; 1166/2009).