Perustelut
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki eläkelaitosten vakavaraisuusrajan laskentatavasta
ja sijoitusten hajauttamisesta. Lisäksi ehdotetaan tehtäviksi
uutta lakia vastaavat muutokset lakisääteiseen
yksityisten alojen työeläkevakuutussääntelyyn.
Esitys on osa vakavaraisuussääntelyn kokonaisuudistusta,
jonka aiemmat lakisääteiseen yksityisten alojen
työeläkejärjestelmään liittyneet
osittaisuudistukset ovat tulleet voimaan vuosina 2011 ja 2013 (TaVL
21/2012 vp). Jo tehtyjen uudistusten
avulla on vahvistettu työeläkevakuuttajien riskinkantokykyä.
Tähän liittyen talousvaliokunta viittaa aiemmin
lausumaansa mm. tasoitusmäärän purkamista
koskevilta osin.
Talousvaliokunta pitää esitystä perusteltuna. Uusi
vakavaraisuusrajan laskentamalli (ns. riskifaktorimalli) laajentaa
ja tarkentaa eläkelaitosten sijoitus- ja vakuutustoiminnan
riskien arviointia ja mahdollistaa nykyistä paremmin myös
uusien markkinoille tulevien sijoitustuotteiden riskin arvioinnin.
Yksittäiseen sijoitukseen voisi jatkossa kohdistua useita
eri riskejä, jotka otetaan laskennallisesti huomioon. Vakavaraisuusrajan
laskenta ehdotetaan tehtäväksi eläkelaitosten
koko sijoitusomaisuuden perusteella ja nykyiset katesäännöt
korvattaviksi sijoitusten hajauttamista koskevilla säännöillä. Valiokunta
katsoo, että ehdotus antaa nykyistä kattavammat
ja tehokkaammat välineet työeläkelaitosten
riskinkantokyvyn seurantaan ja vakavaraisuusvalvontaan. Tavoitteena
on kyetä entistä paremmin varautumaan erilaisten
sijoitusinstrumenttien riskeihin ja tuoton kehitykseen.
Tämä on tärkeää erityisesti
eläkejärjestelmämme vakauden kannalta,
mutta myös sektorin kansantaloudellisen merkityksenYksityisten
alojen eläkelaitosten sijoitusvarallisuuden arvo vuoden
2013 lopussa oli 105 miljardia euroa, ja koko lakisääteisen
työeläkejärjestelmän arvo oli
noin 84 prosenttia suhteessa vuotuiseen bruttokansantuotteeseen. vuoksi. Uuden
sääntelyn voi olettaa myös yhdenmukaistavan
riskiarviointia, mikä on olennaista niin sääntelyn
tasapuolisuuden, kilpailunäkökohtien kuin työeläkelaitosten
yhteisvastuunkin kannalta.
Lain tasolla ehdotetaan säädettäväksi
riskiluokituksesta (1. lakiehdotuksen 11 §), ja
valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin
mm. vakavaraisuuslaskennassa käytettävien vakioiden
arvoista (riskiluokkakohtaiset tappio-olettamat ja tuoton odotusarvot
sekä riskiluokkien korrelaatioita kuvaavat vakiot ja eräät
muut vakiot). Saadun selvityksen mukaan parametrejä tulee
olemaan noin 200. Uuden laskentamallin käytännön
toteuttamiseen liittyvä sisältö ja samalla myös
sääntelyn tosiasialliset vaikutukset määräytyvät
näin merkittävältä osin asetustasoisen sääntelyn
perusteella. Hallituksen esityksen mukaan ehdotetun mallin ei arvioida
aiheuttavan suuria välittömiä allokaatiomuutoksia
eläkelaitosten sijoitussalkkuihin. Arviona on lisäksi
todettu, ettei sääntelyn oleteta vaikuttavan myöskään
Suomen markkinoihin kohdistuviin sijoituksiin (kotimaansijoitusten
arvo on vaihdellut viime vuosina välillä 35—42
prosenttia). Saadun selvityksen perusteella talousvaliokunta arvioi,
että uusi laskentamenetelmä lisää jossain määrin
yritysten hallinnollista taakkaa erityisesti monimutkaisempien sijoitustuotteiden
osalta. Toisaalta näin kyetään aiempaa
paremmin arvioimaan, onko omaisuus sijoitettu lain edellyttämällä tavalla
tuottavasti ja turvaavasti, joten uuden sääntelyn
hyötyjä voi pitää sen mahdollisia
haittoja suurempina.
Vaikka eläkejärjestelmämme on osin
ennalta rahastoiva, katetaan noin kolme neljäsosaa työeläkemenoista
jakojärjestelmällä vuosittain kerättävin
palkkaperusteisin maksuin. Sijoitustoiminnalla kyetään
jatkossakin kattamaan vain murto-osa eläkkeiden rahoitustarpeesta.
Talousvaliokunta painottaakin, että eläkejärjestelmämme
vakautta turvaa ensisijaisesti mahdollisimman korkea työllisten
määrä. Sen toteutumista voidaan puolestaan
edistää turvaamalla yritysten kilpailukykyiset
toimintaedellytykset ja kasvumahdollisuudet.
Hyvillä sijoitustuotoilla kyetään
osaltaan hillitsemään lakisääteisten
eläkemaksujen nousupainetta. Merkittävin osa työeläkelaitosten
sijoituksista kohdistuu joukkovelkakirjoihin ja osakkeisiin (vuoden
2013 lopussa yhteensä 61,5 prosenttia sijoituskannasta).
Sijoitusten tuotot ovat markkinoiden epävakauden vuoksi
vaihdelleet huomattavastiViimeisten 17 vuoden aikana vuotuinen
keskimääräinen reaalituotto on ollut
3,9 %.. Valiokunta pitää olennaisena sääntelyn
lähtökohtaa, joka edistää sijoitusten hajauttamista.
Samoin valiokunta pitää tärkeänä,
ettei sääntely estä eläkelaitoksia
pyrkimästä mahdollisimman hyviin sijoitustuottoihin
säännellyn riskitason asettamissa rajoissa. Asiantuntijakuulemisessa
ei ole tullut esille seikkoja, joiden perusteella voisi olettaa
tämän tavoitteen vaarantuvan uuden sääntelyn
johdosta.
Talousvaliokunta pitää hyvänä,
että esityksessä korostetaan nykyistä enemmän
eläkelaitoksen hallituksen velvollisuuksia sijoitustoiminnan
osalta (1. lakiehdotuksen 24 §). Hallituksella
on lisääntyviä velvoitteita vakavaraisuuslaskennan
oikeellisuuden, ajantasaisuuden ja soveltamisen osalta. Talousvaliokunta
katsoo, että sääntely voisi tältä osin
vielä selkeämmin painottaa hallituksen kokonaisvastuuta
sijoitustoiminnasta. Samoin valiokunta pitää aiheellisena,
että sääntelyä myöhemmin
jatkokehitettäessä otettaisiin soveltuvin osin
huomioon sekä henki- ja vakuutusyhtiöiden että luottolaitosten
osalta sovellettavan kaltaisen yhtiöiden oman ennakoivan
riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan menettelytapojen
järjestäminen.
Työeläkelaitosten osalta valiokunta viittaa työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain muuttamisesta antamaansa lausuntoon (TaVL 35/2014 vp)
ja katsoo, että ehdotettu sääntely vahvistaa
edelleen valiokunnan esittämää sääntelyn
jatkokehittämistarvetta siten, että sijoitustoimintaan
liittyvä osaaminen tulisi nykyistä kattavammin
näkyviin myös hallituksen jäsenten kelpoisuusvaatimuksissa.
Kuten esityksessä todetaan, uudella sääntelyllä tulee
olemaan merkittävä vaikutus Finanssivalvonnan
suorittamaan valvontaan. Valvontatyö muuttuu entistä ennakoivammaksi
ja kattavammaksi. Finanssivalvonnan tehtävät ovat
viime vuosina lisääntyneet merkittävästi
muiltakin osin. Talousvaliokunta painottaa tarvetta taata virastolle
riittävät toimintaresurssit.