Perustelut
Esityksen keskeisenä tavoitteena on pyrkiä edistämään
kilpailunäkökohtien ("toimivan kilpailun
edistäminen") parempaa huomioonottamista kaavoituksessa
(1. lakiehdotuksen 5, 51 ja 9.2 §). Uuden sääntelyn
on tarkoitus myös sujuvoittaa ja tehostaa kaavoitusprosessia
(1. lakiehdotuksen 9 §) mm. poistamalla tarpeettoman
yksityiskohtaiset ja päällekkäiset selvitykset.
Lisäksi ehdotetaan, että kuntien velvoitteesta
harjoittaa aktiivista maapolitiikkaa säännellään
nykyistä selkeämmin laissa (1. lakiehdotuksen
5 a ja 20 §). Näiden ohella
esityksessä ehdotetaan muutoksia muutoksenhakusääntelyyn.
Talousvaliokunta pitää hallituksen esityksen tavoitteita
erittäin kannatettavina. Tasapuolisella kaavoitus- ja maapolitiikalla
voidaan osaltaan vaikuttaa elinkeinonharjoittajien tasapuolisiin kilpailuolosuhteisiin.
Tarvetta uudelle sääntelylle on, sillä esimerkiksi
Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvitysten mukaan kotimaisella kaavoitusjärjestelmällä
on
luotu osin keinotekoiset niukkuuden olosuhteet, joissa alalle tulon
mahdollisuudet ovat olleet erityisesti päivittäistavarakaupan
osalta hyvin rajalliset.
Toimiva kilpailu.
Valiokunta katsoo, että kilpailunäkökulma
ehdotetaan sisällytettäväksi lakiin suhteellisen
suppeassa muodossa. Tehokkaampaa olisi ollut sisällyttää vaatimukset
myös eri kaavatasojen sisältövaatimuksiin
sekä vähittäiskauppaa koskeviin erityissäännöksiin
(9 a luku). Vähittäiskaupan osalta asiantuntijakuulemisessa
on tuotu myös esille, että kattavampi kaupanalan
kilpailunäkökohtien arviointi edellyttäisi koko
lain 9 a luvun tarkastelua.
Hallituksen esityksessä todetaan (s. 7/II),
että vuoden 2011 vähittäiskaupan suuryksikköjä koskenut
lainmuutos on ollut voimassa vasta siinä määrin
vähän aikaa, ettei luotettavia johtopäätöksiä lain
toimivuudesta voida vielä tehdä. Ministeriön
tarkoituksena on jatkaa vielä seurantaa ja arvioida mahdollisesti
tarvittavia toimia, mikäli ongelmat korostuvat tai lainmuutoksen
tavoitteet eivät toteudu. Talousvaliokunta pitää tärkeänä paitsi
tehokasta seurantaa myös kykyä ryhtyä korjaaviin
toimiin, mikäli edelleen ilmenevät ongelmat eivät
kohtuullisen ajan kuluessa korjaannu. Edellä mainitun,
kilpailun kannalta ongelmalliseksi todetun keinotekoisen niukkuuden
on arvioitu vähittäiskaupan osalta johtuvan varsin
alhaiseksi koetun suuryksikkörajan, enimmäismitoitusvaatimusten
ja tiukasti tulkitun keskustasijainnin yhdistelmästä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että nyt ehdotettu kaavoitusta koskeva sääntely
sisällytetään käynnissä olevan
seurannan piiriin ja tarkastellaan sääntelyn kokonaisvaikutuksia
kattavasti myös kilpailuedellytysten tasapuolisuuden näkökulmasta.
Kaavoitusprosessi.
Jotta kilpailunäkökohdilla olisi vaikutusta
kaavoitusratkaisuihin, on olennaista, että ne tulevat riittävällä painoarvolla esille
valmisteluvaiheessa. Kaavavalmistelua koskevassa 9 §:n
2 momentissa mainitaan joitakin osa-alueita (ympäristövaikutukset,
mukaan lukien yhdyskuntataloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset
ja muut vaikutukset), jotka tulee ottaa huomioon selvityksiä ja
arvioita tehtäessä. Valiokunta katsoo, että kilpailunäkökohdat
tulisi mainita tässä luettelossa tai ainakin sisällyttää pykälän
perusteluihin maininta kilpailunäkökohtien huomioon
ottamisesta samoin kuin siitä, että asiasta tullaan
säätämään tarkemmin
valtioneuvoston asetuksessa.
Lain tosiasiallisten vaikutusten jäädessä soveltamiskäytännön
varaan on tärkeää, että kunnille
tarjotaan päätöksenteon tueksi ohjeistusta ja
parhaita käytäntöjä kilpailunäkökohtien
huomioon ottamiseksi.
Siirtymäajan pidentäminen.
Teknisempänä muutoksena esityksessä ehdotetaan
pidennettäväksi voimassa olevaa siirtymäsäännöstä (2.
lakiehdotus) kahdella vuodella siten, että paljon tilaa
vaativa erikoiskauppa tulee vähittäiskaupan suuryksikköjä koskevan
sääntelyn piiriin vasta 15.4.2017 lukien. Talousvaliokunta
puoltaa ehdotusta ja kiirehtii sen voimaansaattamista. Jatkoaika
antaa maakunnille ja kunnille kohtuullisemman ajan tarvittavien
kaavamuutosten laatimiseen. Ilman ehdotettua muutosta vaarana on, että valmisteilla
olevat rakennushankkeet keskeytyvät.